Měřítko: 1:32
Vydavatel: Z-art
Autor : Zdeněk Čechal
Obsah : 8 stran A4

Papírový model tahače Western Star 4900 byl mým prvním papírovým modelem tahače v tomto měřítku. Lze jej postavit v jednodušší variantě bez interiéru,  i ve složitější s interiérem a zasklenými okny. Jak jsem již uvedl,  jedná o můj první takový model, budou mé postřehy spíše začátečnické, jelikož já jsem hledal cestu, jak model slepit a spousta věcí by byla zkušenému staviteli takových modelů jasná.

Stavbu modelu začneme rámem podvozku, Zde je potřeba už u prvních dvou dílů a to 1 a 2 dávat pozor, aby se nezkroutily. Ostatní už je  celkem jednoduché. Prvním zádrhelem jsou diferenciály náprav, hlavně později ten u přední nápravy, který je tvarově poměrně složitý. Také mi chvíli trvalo zjistit, kam patří třetí vzduchojem, tvořený díly 85-87. S nádržemi a stupačkami problém nebyl, jen bych lépe vyřešil  uchycení samotné nádrže na hlavní nosník, nosník nádrže je uchycen lepením na tupo což při síle papíru a délce lepeného spoje asi 5 mm není dostačující. Během stavby se mi několikrát stalo, že nádrzě upadly. Systém natáčení předních kol je na modelu vyřešen přehledně a jasně. Stavbu rámu podvozku zakončíme nárazníkem a dílem chladiče.

Dalším celkem je motor. Zde autor nabízí možnost vybavit jej potrubím, nebo jej postavit bez potrubí. Samotný motor se staví dobře, trošku jsem se zasekl u dílu 118, než jsem přišel na to, jak má vlastně vypadat. Dalším oříškem byly řemenice a řemeny, kde musí člověk chvíli laborovat, kam s agregáty, které řemeny pohánějí. ( Je ale možné, že jsem si značky pro umístění dílů zatřel při retuši). Potrubí jsem i přes obavy vyřešil poměrně hladce.

Kola, toť je mnou neoblíbená část. Vyřešil jsem je tak, že jsem ostříhal všechny zoubky, zadní, vnitřní bok kol jsem si překreslil na kraton a vyřízl. Podle nich z kartonu vyřízl i přední část pneumatik, otvor pro disk jsem vyřízl podle stočených dílů 201,207 a 211. Dále jsem postupoval už dle návodu, Bombírovámí kol jsem dělal podle videonávodu TEO Smaženky. Kola měla jednu vadu, obvod kol byl větší než pásek běhounu. Řešil jsem to obroušením průměru kola, i když jednodušší by asi bylo zaretušovat běhoun. Nabombírovaný vnější bok pneumatiky nicméně přesně pasoval na mnou upravený  průměr.

Dalším celkem byla kapota motoru, kabina a ložnice. Kapota a blatníky se lepí bez komplikací, jen bych uvítal možnost zapuštěných a zasklených světěl. Na svém modelu jsem je neupravoval, ale lituji toho. Kabinu i ložnici jsem zasklil folií, kterou jsem přilepil transparentním chemoprénem, Tento postup se mi osvědčil a budu jej dále používat. Vnitřní stěny interiérů jak kabiny, tak ložnice jsem si rozřezal na menší kousky, přilepil je na vnější plášť kromě zadních dílů a vnitřní vybavení jsem do nich vlepoval v této fázi, zadní stěnu a podlahu ložnice jsem podlepil 0,5 mm silným kartonem. Po té jsem hotové celky přilepil k podvozku. Byl jsem překvapen, jak díly perfektně pasovaly k sobě. Jediné zdržení bylo při pasování a lepení kapoty motoru tak, aby při sklopení sedla a nikde moc neodstávala.

Co bych ještě na modelu uvítal by byl tisk metalickou barvou u nádrží, nárazníku, hrnců na bocích, komínů výfuků, zkrátka všeho, co má být na modelu v barvě kovu. Autor doporučuje polepení těchto dílů kovovou fólií. Na to jsem si netroufl a navíc mi to přišlo až moc lesklé, Já jsem tyto části přestříkával hliníkovou syntetickou modelářskou barvou. U komínů výfuků jsem je před slepením a stříkáním podél předkreslených čar objel nýtovacím kolečkem na plastikové modely, což vytvořilo malé dírky.

Co říci závěrem, model se mi stavěl dobře i s minimem zkušeností s podobnými modely a za cenu, okolo 200,- Kč je to hodně atraktivní vystřihovánka, kterou všem, koho tato auta zajímají vřele doporučuji. K tahači jsem zakoupil cisternový návěs Tytal. Jako další možnost je návěs na klády s možností jej opatřit plachtou.

Slepil, nafotil a sepsal Petr Šmahel 

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here