Úvod
Dnes Vám představuji model kolového nakladače Stavostroj KNB 250 vydavatele RipperWorks. Nakladač KNB 250 u strojníků známý jako káenko, káně nebo kanec pochází z výroby Stavostroje z Nového Města nad Metují. První vyrobené kusy opustily pás továrny začátkem roku 1983, kdy nahradily již vyráběný model KNA 250. Tyto verze byly velice podobné a daly se lehce splést. Jedním z viditelných rozdílů byl ochranný rám kabiny, který se začal montovat až práce u KNB 250. Výroba těchto strojů běžela až do počátku 90. let a bylo celkem vyrobeno přes 1500 kusů (různých modifikací a modernizací).
Stroj byl poháněn vodou chlazeným dieslovým motorem Liaz M 637 o výkonu 189 kW. Řazení bylo buďto manuální či automatické (Allison) s hydrodynamickým měničem. Maximální rychlost stroje je 40 km/h při spotřebě 105 l /100 km. Váha stroje se pohybovala okolo 24 tun.
Stroje KNB 250 se nejvíce využívaly v zemědělství k vršení, přehazování a nakládání kompostu, případně k manipulaci s plodinami (obilí, cukrovka aj.). Stroje také našli uplatnění v pískovnách a kamenolomech na převoz či nakládku písku a štěrku.
Bohužel tento model je již vyprodán, na odkazu najdete ostatní dostupné modely od vydavatele Ripperworks.
O vystřihovánce
Model je v měřítku: 1:32 a lze postavit v několika variantách. Nejsložitější varianta obsahuje interiér kabiny, vyjmutelnou kabinu (s rámem) a dveře, funkční hydrauliku lopaty a kloubní spojení.
Vystřihovánka obsahuje 920 dílků, které jsou na 7 stranách papíru B4 (gramáž 160 g/m2). Velikost slepeného modelu je 260x100x120 mm (dxšxv). Návod je vcelku podrobný, nápomocné jsou také trojrozměrné kresby a pérovky.
Stavba modelu
Model jsem stavěl jako 5. model od RW, tudíž jsem věděl, co mám očekávat. Bylo jasné, že model bude opět precizní a plný detailů. Stavbu modelu vždy začínám dílkem č. 1 tj. rámem celého stroje. Stavba rámu probíhala bez problému, důležité bylo dodržet geometrii, aby výsledný model nebyl křivý. Celý rám jsem spojil do 1 celku a přidělal vzduchojemy hydrauliky.
Další částí byl motor, u kterého jsem se zdržel poměrně dlouho. Je složen z dosti poměrně malých částí a potrubí. Nicméně pokud člověk nechvátá, dá se to. U motoru jsem si neodpustil mých invencí a dle fotek skutečného motoru jsem dodělal pár hadiček a kabelů. Motor ihned vypadá lépe. Před vlepením motoru do rámu bylo nutné sestavit vzduchojemy pro hydrauliku středového kloubu a převodovku s kardanem. Zde pozor, prvně musí být vlepeny vzduchojemy poté až převodovka a motor. Po vlepení jsem pokračoval chladičem, kde jsem vlepil místo původní mřížky mřížku řezanou laserem.
Dále nádrže, baterie, kabinovou plošinu, a hlavně hydraulické písty ovládající kloubní spojení rámu. K pístům jsem dodělal hadice a spojil je se vzduchojemy pod motorem. U pístů je nutné dodržet vnitřní a vnější průměr, aby se písty pohybovaly s mírným odporem, nikoliv zcela volně. Poté jsem chtěl celý rám postavit na nápravy, takže další postup byl jasný. Stavba náprav a diferenciálů byla naprosto bez problémů. Pokud ovšem dojde ke zkřivení hlavního rámu, nápravy nemusí sedět na vyznačených místech. Zde jsem poprvé objevil chybu. Pokud se vlepí přední náprava s diferenciálem na vyznačené místo, nelze v pozdější části stavby zakrýt hydraulický prostor lopaty. Proto jsem celou nápravu posunul o pár milimetrů dozadu. K bubnům kol jsem opět dodal hydraulické hadice brzd.
Bagr konečně stojí na bubnech 😊a práce pokračuje. Na řadě byly boční kryty motorového prostoru, zadní stupačky a nádrž. Model je navržen tak, že dvířka v krytech lze otevřít, nicméně není to nutnost.
Práce na kabině jsem se trochu obával, jelikož je složena z mnoha dílků a má spoustu odnímatelných částí. Dobré je, že si modelář může sám vybrat s jakou obtížností jí bude stavět. Zkusil jsem tu nejsložitější a jsem za to rád. Střecha kabiny společně se dveřmi a rámem lze vyjmout. U lehčí varianty můžete nechat kabinu i dveře vcelku napevno připojenou ke zbytku modelu. Nejlehčí varianta nemá interiér a průhledná okna. Po sestavení kabiny a vytvoření pantů pro dveře jsem objevil druhou chybu vystřihovánky. Chyba je docela zásadní a to, že se dveře otevírají na druhou stranu, než je tomu ve skutečnosti. Pokud ovšem necháte dveře zavřené či napevno velký problém to není. Řidiči jsem v závěru udělal koženou sedačku a kabinu ukotvil vyjmutelným rámem.
Následujícím krokem bylo vytvoření držáků lopaty, hydraulických rozvodů a lopaty samotné. Při lepení lopaty je dobré zatížení, aby se po seschnutí nekroutila. Při stavbě pístů pamatujte na váhu lopaty, aby se pod tíhou samovolně nesklápěly. Model zbývalo jen postavit na kola. Lasery jsem u těchto kol nepoužil, jelikož původní desény byly poměrně velké, a šly lehce vyřezat skalpelem. Kola jsem po slepení přebrousil a nabarvil a zaprášil.
Závěr
Model a jeho detailní zpracování mě velice potěšil. Bral jsem ho jako výzvu, při jehož stavbě si vyzkouším nové věci a postupy a musím říct, že to model 100 % splnil. Na modelech od RW oceňuji, že modeláři umožnují přidávat další detaily a tím model posouvat blíže skutečné předloze. Již nyní se těším na další hodiny strávené nad modely od RW. Je to značka jistoty a kvalitních modelů.
Model postavil, nafotil a recenzi napsal Petr Drahník.
Dobrý den,
mohu se zeptat na použitou mřížku chladiče? Děkuji
Dobrý den, poptal jsem dotaz u modeláře. Čekáme na odpověď. Díky Pavel
Jedná se o klasickou lepenku řezanou laserem… dodanou zvlášť
Pavel Koráb