Betexa-magazin.czBetexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní

    Novinky na trhu

    Trička pro naše srdcaře
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    Dřevěné modely Tatrovek od Reisz Models
    Modelářské aktuality Novinky na trhu
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASIHO nová V3Ska na Vianoce
    Audio články Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    • Prohlédnout vše

    Recenze modelů

    Kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
    Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů
    Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50
    Audio články Recenze modelů
    Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels
    Audio články Recenze modelů Zemědělská technika
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    • Prohlédnout vše

    Modelářské aktuality

    Výsledky soutěže s Dubajskou karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    BETEXA.cz Grand Prix – 6. kolo – Malá technika
    Grand Prix Grand Prix - otevřené Modelářské aktuality
    Trička pro naše srdcaře
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    Papírové jaro 2025 – Nehvizdy – VIDEO
    Modelářské aktuality Reportáže z modelářských výstav
    • Prohlédnout vše

    Ostatní články

    Výsledky soutěže s Dubajskou karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Trička pro naše srdcaře
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    • Prohlédnout vše
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav

    Reportáže

    Ohlédnutí za výstavou Budatínsky Papierák 2025
    Reportáže z modelářských výstav
    Papírové jaro 2025 – Nehvizdy – VIDEO
    Modelářské aktuality Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Papír show Ostrava 2025
    Audio články Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Pohár Kyjovské radnice 2024
    Reportáže z modelářských výstav
    • Prohlédnout další reportáže

    Nejbližší akce

    Červenec 2025

    Srpen
    PO
    ÚT
    ST
    ČT
    PÁ
    SO
    NE
    30
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    2
    3
    Events for 1st Červenec
    Žádné události
    Events for 2nd Červenec
    Žádné události
    Events for 3rd Červenec
    Žádné události
    Events for 4th Červenec
    Žádné události
    Events for 5th Červenec
    Žádné události
    Events for 6th Červenec
    Žádné události
    Events for 7th Červenec
    Žádné události
    Events for 8th Červenec
    Žádné události
    Events for 9th Červenec
    Žádné události
    Events for 10th Červenec
    Žádné události
    Events for 11th Červenec
    Žádné události
    Events for 12th Červenec
    Žádné události
    Events for 13th Červenec
    Žádné události
    Events for 14th Červenec
    Žádné události
    Events for 15th Červenec
    Žádné události
    Events for 16th Červenec
    Žádné události
    Events for 17th Červenec
    Žádné události
    Events for 18th Červenec
    Žádné události
    Events for 19th Červenec
    Žádné události
    Events for 20th Červenec
    Žádné události
    Events for 21st Červenec
    Žádné události
    Events for 22nd Červenec
    Žádné události
    Events for 23rd Červenec
    Žádné události
    Events for 24th Červenec
    Žádné události
    Events for 25th Červenec
    Žádné události
    Events for 26th Červenec
    Žádné události
    Events for 27th Červenec
    Žádné události
    Events for 28th Červenec
    Žádné události
    Events for 29th Červenec
    Žádné události
    Events for 30th Červenec
    Žádné události
    Events for 31st Červenec
    Žádné události
    Kalendář GoogleiCalendarOutlook 365Outlook LiveExport .ics file
    • Prohlédnout celý kalendář
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře

    Zpracování dílů

    Tvarování dílů
    Základní zpracování Jak na to?
    Tvarování kruhových otvorů
    Jak na to? Základní zpracování
    Podlepování
    Základní zpracování Jak na to?
    Lepení
    Základní zpracování Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Modelářské nástroje

    Plastové profily Evergreen
    Ostatní Jak na to? Modelářské nástroje
    Krabičky a nádoby
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Párátka
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Vatové tyčinky
    Modelářské nástroje Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Barvy a barvení

    Lakování
    Jak na to? Barvy a barvení
    Stříkání
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvení štětcem a retušování
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvy pro přípravu povrchu a impregnaci
    Jak na to? Barvy a barvení
    • Prohlédnout vše

    Webináře

    Přednáška o historií našeho vydavatelství BETEXA
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – Závěrečný speciál
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #5 Domáci tisk s Jindrou
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #4 Stavba kol a bombírování se Zdeňkem „Teo“
    Webináře
    • Prohlédnout vše
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Hledáš něco?
Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form id=“847″]

© 2024 BETEXA.cz - Všechna práva vyhrazena. Používat texty i fotografie bez přechozí domluvy je zakázáno.
Právě čtete: Stíhačka F6F-3 Hellcat, GPM
Sdílet
Změnit velikost písmaAa
Betexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
Změnit velikost písmaAa
  • Papírové modelářství
  • Kalendář & Reportáže
  • Jak na to?
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
Hledáš něco?
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Sleduj nás
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Betexa-magazin.cz > Blog > Papírové modelářství > Recenze modelů > Stíhačka F6F-3 Hellcat, GPM
Recenze modelů

Stíhačka F6F-3 Hellcat, GPM

Pavel Koráb
Poslední aktualizace: 2024/05/14 at 1:01 PM
Pavel Koráb
Sdílet
6 minut člení
Sdílet

Audio verze článku

 

Contents
Audio verze článkuProč zrovna Hellcat?O předlozeStavba modeluZávěrem

Stihačka F6F-3 Hellcat
Měrítko: 1:33
Vydavatel: GPM
Rozměry: výška: 12 cm, délka: 31 cm, rozpětí: 40 cm
Použité doplňky: laserem pálené díly, odlévaná kola, kabinka.

Proč zrovna Hellcat?

Model palubní stíhačky Hellcat jsem si zvolil z důvodu, že se mi tento letoun vždy líbil a na mnou zvolené verzi a kamufláži je jeho charakteristická tlama, se kterou vypadá postavený model velmi atraktivně. Model je možné postavit s pohyblivými plochami řídících ploch a klapek buď v neoddělené, nebo oddělené variantě. Řada problematických dílů (např. konce křídel, kryty podvozku) jsou v modelu vytištěné 2x a tím je dán prostor pro chybu. Návodové kresby jsou zpracovány v dostatečném rozsahu a jsou přehledné. Při stavbě je potřeba dát pozor zejména na záměnu dílů kostry, pro oddělené a pro pevné díly řídících ploch.

Zdroje: War Thunder, Multimediaexpo.cz, e15

O předloze

Grumman F6F Hellcat byl americký palubní stíhací letoun zkonstruovaný v roce 1942 společností Grumman, která vycházela ze svých zkušeností s typem F4F Wildcat. Původně zamýšlela inovaci tohoto stroje, avšak nakonec se rozhodla pro zcela novou konstrukci letounu. První prototyp stroje s označením XF6F-1 vzlétl již 26. června 1942. Stroj zalétával pilot Sheldon A. Converse. Ukázalo se, že výkon motoru Wright R-2600 je nedostačující, proto byl nahrazen výkonnějším Pratt & Whitney R-2800. Ještě týž rok začala sériová výroba, která probíhala v masovém měřítku a v roce 1943 začaly být Hellcaty vyzbrojovány americké letadlové lodě. Stroje byly neustále zdokonalovány, byla rovněž postavena verze noční stíhačky s radarem či verze průzkumná s fotografickým přístrojem. Některé letouny byly za Korejské války přestavěny na bezpilotní létající bomby (F6F-5K). Celkem bylo vyrobeno 12 275 strojů. Letouny Grumman F6F Hellcat se spolu se stroji F4U Corsair získaly v leteckých soubojích na moři dominantní postavení. Hellcatům byly v Tichomoří přiznány 3/4 všech sestřelů nepřátelských letadel (v různých pramenech se udává buď 5 155 až 5 163 sestřelů japonských letounů), létalo na něm 305 leteckých es a nejúspěšnějším z nich byl David McCampbell, jenž se se svojí „Minsi“ a „Minsi III“ stal během 5 měsíců nejúspěšnějším stíhačem amerického námořnictva s 34 potvrzenými sestřely.

 
 

Stavba modelu

Stavbu začneme kostrou letounu v místě kokpitu. Kokpit se mi jeví jako velmi strohý a doplnil jsem jej o některé detaily, které ve vystřihovánce nejsou. Sestavený zaměřovač jsem odložil do krabičky, neboť  bych jej při manipulaci s modelem jistě urazil a ztratil. Koberec pod mým modelářským stolem se po pádů drobnějších dílků chová obdobně jako černá díra.

Potah trupu v oblasti kokpitu jsem musel v místech, která budou zakryta křídly rozstřihnout a nalepit tak, aby seděl, byl o něco kratší. Dokončil jsem kostru a obšívku cenroplánu a poté jsem sestavil motor. Barevná pole na dílu potahu za kabinou neseděly a bylo je potřeba doretušovat. Musím říct že 18 válců, kdy každý sestává z 16 dílků, a z toho 12 se použije na hlavu válce, pro mě nebyl snadný úkol. Jako zdvihátka ventilů jsem použil tuhu do mikrotužky 0,7 mm. Na zadní hvězdici jsem zdvihátka nedával, není na ni vidět.

Následovalo sestavení krytu motoru. Zde kresba sedí, i když sestavení je dost náročné na přesnost. Dalším krokem bylo nalepení motoru na trup a jeho uzavření krytem. Poté jsem dokončil trup až k pevné části svislé ocasní plochy. Následovala konstrukce a potažení pevných ploch křídel. Co bych vytkl autorovi vystřihovánky je fakt, že podvozkové šachty, které byly u předlohy plné různých výztuh, jsou na modelu prázdné a hladké. Já jsem je nedoplňoval, ale pokud bych tento model stavěl znovu, doplnil bych je, působí značně chudým dojmem.

Model jsem doplnil o pohyblivé plochy a klapky, které je možné postavit ve vysunuté poloze.

Následoval podvozek. Jeho základ tvoří drát, okolo nějž je omotána podvozková noha. Díl tvořící vzpěru podvozku- G19 jsem musel zkrátit, jinak by podvozek trčel příliš vpřed. Přídavná nádrž model oživí, i když autor by mohl udělat potah bez bílého místa na její umístění, takto je modelář nucen ji tam dát.

Sestavení vrtule nepřináší žádné záludnosti. Kabinka je pro mě tradičně horrorovou záležitostí, ze strachu před jejím upatláním a následným upatláním modelu při jejím umisťování. Konstrukci kabiny lepím na průhledný díl transparentním chemoprenem a kabinu jsem nalepil otevřenou.

Po té jsem už jen doplnil na model hlavně kulometů, antény a přistávací hák ( zde jsou vzájemně zaměněny v návodu díly A39 a A40) a tím byl model hotov. Lanko k anténám jsem nenatáhl, neboť jsem zapomněl do sloupku antény zalepit výztuhu ( není ani v plánku) a anténu, která je na trupu nalepena na tupo by lanko vytrhlo.

Závěrem

Stavbu modelu jsem si užil. Model jsem nepřeměřoval, ale jako Hellcat rozhodně vypadá. Model nedoporučuji začínajícím modelářům, montáž některých dílů je skutečně složitá a náročná na přesnost. Doplňky zakoupené k modelu stavbu usnadní a jejich použití doporučuji všem co se rozhodnou pro stavbu tohoto letadla.

Modelů stíhaček Hellcat bylo vydáno několik verzí a dají se k nim pořídit i laserové díly

Za slepení modelu a recenzi děkujeme Petru Šmahelovi

Mohlo by se Vám líbit

Kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl

Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50

Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels

Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu

Motorový grejdr DZ-143, Orel (Bumažnoe modelirovanie)

Sdílej tento článek
Facebook Twitter Zkopíruj odkaz Tisk
Sdílet
Co si myslíte?
Úžasný0
Děkuji!0
Paráda0
Doporučuji0
Překvapilo mě to1
Nebavilo mě to0
Od: Pavel Koráb
Editor článků pro Betexa Magazín, letitý milovník malé, papírové, historické architektury.
Předchozí článek Ohlédnutí za výstavou Modelářský Svět PLZEŇ 2024
Další článek Paletínská kaple, Luže – O.Hejl
Okomentujte Okomentujte

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňte s námi ve spojení

5.2k Sledující Like
1.1k Sledující Sledovat
260 Odebírající Přihlásit se k doběru
Hrdě podporujeme Modelářský svět
Ad imageAd image

Poslední novinky

BETEXA.cz Grand Prix – 7. kolo – Figury a ostatní
Grand Prix Grand Prix - otevřené 2.7.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 6. kolo – Malá technika – Výsledky
Grand Prix Grand Prix - výsledky 2.7.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 6. kolo – Malá technika – Hlasování
Grand Prix Grand Prix - hlasování 17.6.2025
Ohlédnutí za výstavou Budatínsky Papierák 2025
Reportáže z modelářských výstav 7.6.2025

Modelářský obchod na dosah

Betexa-magazin.cz
Betexa-magazin.cz

Máme i modelářský obchod

Navštivte náš eshop s tisícovkama produktů skladem!

Navštívit

Nepřehlédli jste něco?

Výsledky soutěže s Dubajskou karosou
5.6.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 6. kolo – Malá technika
16.6.2025
Trička pro naše srdcaře
1.6.2025
Papírové jaro 2025 – Nehvizdy – VIDEO
26.5.2025
Dřevěné modely Tatrovek od Reisz Models
3.6.2025

Sleduj nás na sociálních sítích

Facebook Instagram Youtube

Kontakty

Tomáš Bělka Jr
šefredaktor

[email protected]

Jsme otevření jakékoliv spolupráci, neváhejte nás kontaktovat!

© 2024 BETEXA.cz Všechna práva vyhrazena. Zákaz používání textů i fotografií bez písemného souhlasu.
Vítej zpátky!

Přihlas se do svého účtu.

Zapomenuté heslo?
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím