Předloha
Předlohou modelu je vůz Tatra 158 Phoenix týmu Buggyra se kterou jel Jaroslav Valtr známou automobilovou soutěž Rallye Dakar ročník 2023. Vůz je postaven na nezničitelném podvozku Tatra, na kterém je osazen motor Gyrtech o objemu 12500 ccm výkonu přes 1000 koní, točivý moment 4500 Nm. Je spojen se šestistupňovou převodovkou Allison. Vůz má minimální hmotnost 8500 kg pohon 4×4, rozložení vah na nápravy 50:50. Max rychlost je elektronicky omezená na 140 km/h
Trochu o modelu
Model vyšel jako novinka v červenci 2023 od vydavatele Vimos. Číslo modelu 52. Měřítko 1:32, rozsah stran 8x A4. K modelu jde zakoupit comfortpack který obsahuje: 6x dezén Michelin XZL, čelní sklo a boční okna – Tatra 505 Valtr, prachovky náprav, páky řízení, síťky do bočních oken, mřížky světlometů na předním nárazníku, mřížky do průduchů nástavby, mřížka čelní masky, mřížka v zadní ploše nástavby, gumový kroužek volantu.
Model Phoenixu ztvárňuje dvojici, která se účastnila dakarského ročníku 2023. A jde o variantní stavebnici – na jednom podvozku lze postavit buď Tatru č. 505 Jaroslav Valtr (můj případ), a nebo „slovenskou“ Tatru č. 531 Róbert Kasák. Model má stejně jako jeho předchůdci sklopnou kabina, zatáčecí mechanismus přední nápravy, točící se kola atd.
Stavba modelu
Kabina
Stavbu jsem začal kabinou. Ze začátku šlo „jen“ o venkovní skořápku, ale je to hlavní nejdůležitější pohledová část vozu… Kabina na Phoenixe je poměrně složitá, tak jsem postupoval podle návodu. Myslím, že uzavřít kabinu střechou, jak jsem zvyklý u 815, by asi nešlo. Zde jsem narazil drobné problémy s laser tiskem. Černá barva se drobně loupala, ale dalo se to zaretušoval. Výhodou laser tisku ale je, že postavený model vypadá skvěle, zvláště dakarky. Je tam lesk a voní to novotou, jako na startu Dakaru.
Interiér je skoro hotový, motorový tunel, sedačky atd. Rám je zatím nejsložitější co jsem u dakarek dělal. A když jsem byl v tom, vyrobil jsem si rovnou i rám na nástavbu. Přidal jsem do interiéru i pár budíků – podle předlohy.
Dokončil jsem kabinu. Zrcátka jsou zatím jen nasucho – a budou připevněna až po osazení kabiny na podvozek.
Nárazník
Aby to obtížné bylo opravdu hotovo, postavil jsem přední nárazník. Lepení natupo – také chuťovka, ale nic co by nešlo zvládnout.
Podvozek
Pak jsem se vrhnul na podvozek. Zde žádné záludnosti nečekejte. Vimos má s Tatrami bohaté zkušenosti. S oblibou – abych zajistil přesnost – centrální nosnou rouru vyztužím hliníkovou trubičkou. Je dobré si pohlídat, aby se rám nezkroutil. Natáčení předních kol jsem ale zrušil – stavím statický model ne hračku.
Motor
Dále jsem vyrobil motor a převodovku, a celou sestavu umístil do rámu. Zde vše opět bez problémů. Motor půjde po sklopení kabiny pěkně vidět, tak stojí za tu práci.
Kola
Po dokončení podvozku, mám vždy chuť „nahodit to na kola“ a vyfotit pro mě pár hezkých fotek. Tak jak by mohla být nafocená skutečná Tatra. Abych zajistil dokonalý tvar kol, vyztužím je vevnitř koly z 0,5 mm kartonu. Myslím, že na fotkách je to dobře vidět. Dále pak následovali disky kol. Zde jsem je obohatil o matky, které jsem pak natřel stříbrnou barvou.
Rám – nástavba
Nezbývá než pokračovat na nástavbě. Většina drobotiny je hotová. U Phoenixu není dovnitř moc vidět. Nástavba ani neumožnuje případné otevření, ale patří to k modelu, tak je to hotové. Zde jsem věnoval velkou péči tvaru a umístění ochrannému rámu na podvozek.
Nástavba
Dokončení nástavby jsem věnoval značnou pozornost. Ohýbání rádiusu na horní hraně nejde uspěchat. Tvar se podařilo opravdu zafixovat až po podlepení vnitřním dílem. Je dobré nechat si ve předu kus materiálu, který drží geometrii po celou dobu. Odstřihl jsem to až po nalepení na podvozek.
Z toho vyšívání jsem měl trochu těžké spaní, ale nakonec to dopadlo dobře. Držel jsem se návodu – protáhl jsem nit po stranách a vzadu, ale teprve potom dotahoval na obou stranách souměrně a sem tam nit „heftnul sekunďákem“. Nástavbu jsem také vyzkoušel nasucho na podvozek.
Finále
Po několika měsících práce, JE MODEL HOTOV! Při volbě modelu jsem měl obavu jestli stavbu vůbec zvládnu – Phoenix je poněkud obtížnější model, ale nakonec se vše povedlo a i přes léto se mi podařilo zasednout ke stolu. Jsem rád, že jsem se do něj pustil, a myslím, že jde barevně o hodně povedený model.
Doma jako na poušti
Závěr
Myslím, že model se vydavateli hodně povedl. Je opravdu barevně velmi povedený a je ozdobou mojí dakarské sbírky.
Další fotografie lze shlédnout i na fóru: http://www.papirovemodelarstvi.cz/phpBB3/viewtopic.php?t=9579&hilit=phoenix
Poděkování redakce
Za několika měsíční vytrvalost při lepení modelu, nafocení i pěknou recenzi děkujeme modeláři Luďkovi Chmelovi. Těšíme se na další parádní kousek.
Pokud Vás modely těchto velkých auťáků zaujaly, vyberte si podle Vaší představy i šikovnosti.