Betexa-magazin.czBetexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní

    Novinky na trhu

    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASIHO nová V3Ska na Vianoce
    Audio články Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    Nová Praga S5T od Ripper Works
    Novinky na trhu Papírové modelářství Recenze modelů
    Obilné silo 21000 tun, AC models
    Audio články Novinky na trhu Recenze modelů
    • Prohlédnout vše

    Recenze modelů

    kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
    Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů
    Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50
    Audio články Recenze modelů
    Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels
    Audio články Recenze modelů Zemědělská technika
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    • Prohlédnout vše

    Modelářské aktuality

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    • Prohlédnout vše

    Ostatní články

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    BETEXA.cz Grand Prix – 1. kolo – Modely letadel — Hlasování
    Grand Prix - hlasování Grand Prix Ostatní
    • Prohlédnout vše
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav

    Reportáže

    Ohlédnutí za výstavou Papír show Ostrava 2025
    Audio články Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Pohár Kyjovské radnice 2024
    Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Slavičínský Šikula 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    Ohlédnutí za výstavou Modelářský Svět PLZEŇ 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    • Prohlédnout další reportáže

    Nejbližší akce

    Květen 2025

    Červen
    PO
    ÚT
    ST
    ČT
    PÁ
    SO
    NE
    28
    29
    30
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    Events for 1st Květen
    Žádné události
    Events for 2nd Květen
    Žádné události
    Events for 3rd Květen
    Žádné události
    Events for 4th Květen
    Žádné události
    Events for 5th Květen
    Žádné události
    Events for 6th Květen
    Žádné události
    Events for 7th Květen
    Žádné události
    Events for 8th Květen
    Žádné události
    Events for 9th Květen
    Žádné události
    Events for 10th Květen
    Žádné události
    Events for 11th Květen
    Žádné události
    Events for 12th Květen
    Žádné události
    Events for 13th Květen
    Žádné události
    Events for 14th Květen
    Žádné události
    Events for 15th Květen
    Žádné události
    Events for 16th Květen
    Žádné události
    Events for 17th Květen
    Žádné události
    Events for 18th Květen
    Žádné události
    Events for 19th Květen
    Žádné události
    Events for 20th Květen
    Žádné události
    Events for 21st Květen
    Žádné události
    Events for 22nd Květen
    Žádné události
    Events for 23rd Květen
    18:00 - 00:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 24th Květen
    09:00 - 16:00

    Plastic People of Tovačov

    Sportovní hala Tovačov
    00:00 - 14:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 25th Květen
    Žádné události
    Events for 26th Květen
    Žádné události
    Events for 27th Květen
    Žádné události
    Events for 28th Květen
    Žádné události
    Events for 29th Květen
    Žádné události
    Events for 30th Květen
    Žádné události
    Events for 31st Květen
    Žádné události
    Kalendář GoogleiCalendarOutlook 365Outlook LiveExport .ics file
    • Prohlédnout celý kalendář
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře

    Zpracování dílů

    Tvarování dílů
    Základní zpracování Jak na to?
    Tvarování kruhových otvorů
    Jak na to? Základní zpracování
    Podlepování
    Základní zpracování Jak na to?
    Lepení
    Základní zpracování Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Modelářské nástroje

    Plastové profily Evergreen
    Ostatní Jak na to? Modelářské nástroje
    Krabičky a nádoby
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Párátka
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Vatové tyčinky
    Modelářské nástroje Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Barvy a barvení

    Lakování
    Jak na to? Barvy a barvení
    Stříkání
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvení štětcem a retušování
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvy pro přípravu povrchu a impregnaci
    Jak na to? Barvy a barvení
    • Prohlédnout vše

    Webináře

    Přednáška o historií našeho vydavatelství BETEXA
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – Závěrečný speciál
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #5 Domáci tisk s Jindrou
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #4 Stavba kol a bombírování se Zdeňkem „Teo“
    Webináře
    • Prohlédnout vše
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Hledáš něco?
Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form id=“847″]

© 2024 BETEXA.cz - Všechna práva vyhrazena. Používat texty i fotografie bez přechozí domluvy je zakázáno.
Právě čtete: IŁ-2 M3 Sturmovik | 1:33
Sdílet
Změnit velikost písmaAa
Betexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
Změnit velikost písmaAa
  • Papírové modelářství
  • Kalendář & Reportáže
  • Jak na to?
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
Hledáš něco?
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Sleduj nás
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Betexa-magazin.cz > Blog > Papírové modelářství > Recenze modelů > IŁ-2 M3 Sturmovik | 1:33
Recenze modelů

IŁ-2 M3 Sturmovik | 1:33

Vojtěch Volný
Poslední aktualizace: 2023/12/14 at 2:29 PM
Vojtěch Volný
Sdílet
10 minut člení
Sdílet

Stručně o předloze

Iljušin IL 2 byl sovětský bitevní letoun, jehož první prototyp vzlétl 2. října 1939. Letoun nebyl z počátku války příliš úspěšný, protože neměl ochranu zadní polosféry a stával se tak snadnou kořistí stíhačů, i když to byl jinak velmi odolný letoun. Později vznikaly různé polní úpravy, například se zadní střeliště přidávala svépomocí a až v roce 1942 byla verze IL 2 M2 vyráběna se stanovištěm zadního střelce již sériově. Verze IL 2 M3 už byla vybavena dozadu šípovitou vnější částí křídla a křídlo samotné bylo celokovové. Během svého nasazení si brzy získal dobrou reputaci. Jeho nasazení se stalo pro Němce nemilým překvapením. Přestože taktika nasazení bitevních letadel k přímé podpoře pozemních vojsk byla v plenkách, začaly sovětské stroje způsobovat nepříteli silné ztráty a vyvolávat paniku v jeho řadách. Německými vojáky byly stroje Il-2 brzy přezdívány černá smrt (Schwarzer Tod). V sovětské armádě byly nazývány „létající tank“, „létající pěšák“, „iljuša“ nebo „hrbatý“. Asi nejznámější přezdívkou byl název šturmovik („bitevník“ – od slova šturm, „útok“), který se stal v ruštině i oficiálním názvem kategorie bitevních letadel. S letounem létali i Čechoslováci a to jak na východní frontě, tak v poválečném Československu, kde byl později nahrazen letounem IL 10. Česká přezdívka letounu IL 2 a IL 10 byla kombajn, díky charakteristickému zvuku motoru.

Contents
Stručně o předlozeO modeluStavbaKostra KřídlaKabinaZávěr

O modelu

Vystřihovánka polského vydavatele WAK v měřítku 1:33 představuje letoun A. N. Jefimova, který s tímto typem letounu zničil velké množství nepřátelské pozemní techniky, na zemi zničil 85 letounů Luftwaffe a 7 jich sestřelil ve vzduchu. Byl vyznamenán dvakrát řádem Hrdina sovětského svazu, válku přežil a v roce 1975 byl jmenován do hodnosti maršál letectva Sovětského svazu a funkce náměstek ministra obrany.

Model je tištěn ofsetovým tiskem na papírech 3 různých gramáží. Obálka modelu je tištěna na křídovém papíru s malbou letounu. Vnitřní strany obálky obsahují stručnou historii letounu a psaný návod. Na zadní straně je bokorys a půdorys letounu včetně částí variant výzbroje. Návodové kresby mají rozsah 8 stran a popisují stavbu ve 27 krocích. Model jsem stavěl bez dokupovaných doplňků. Protože model má chybně vytištěné barvy v sacím kanále chladiče vody (prohlubeň na hřbetu nosu letounu a špičky podvozkových gondol), je do modelu vložen opravný list papíru s těmito díly. Jedná se o první mnou stavěný model letadla od polského vydavatele.

Stavba

Kostra

 

Stavbu začneme kostrou přední a střední části trupu, do které vložíme kokpit pilota a nádrž na palivo. Tato fáze stavby nepřináší žádná úskalí. Stavba pokračuje výfuky, těch je 12 a jsou ze tří dílků každý, zde bych spíše doporučil jejich nahrazení vhodnými trubičkami. Následuje stavba sacího kanálu chladiče vody, dále stanoviště zadního střelce s kulometem. Já jsem kulomet odložil až na závěr, neboť si myslím, že bych jej při stavbě ulomil. Po té návod doporučuje přední část trupu potáhnout potahovými díly. Zde bych doporučil nejdříve sestavit kostru trupu celou i s ocasní částí a potáhnout ji pak najednou, předejdete tím dopasovávání obou již potažených částí. Model je konstruován tak, že se obě části potahují odzadu dopředu. Kostra se musela dosti brousit, vycházela mi o něco větší, zvláště v místě zadního střeliště. Jako následující krok plánek doporučuje stavbu vrtule, kterou jsem nicméně stavěl rovněž v závěru.

Krok 12 a 13 popisují stavbu kostry zadní části trupu a ocasních ploch. Ocasní plochy můžete postavit buď pevné, nebo pohyblivé s oddělenými kormidly. Zde pozor, na návodové kresbě je kostra postavena už s konstrukcí vodorovné ocasní plochy. Pokud to tak uděláte, budete muset kostru VOP rozebrat, jinak trup nelze potáhnout. Zadní část potahujeme opět odzadu směrem vpřed, kostru je znovu nutné brousit, a zkoušet jednak díly potahu nasucho a jednak díl 84 přikládat k potažené přední části trupu a slícovat je navzájem. Krok 14 popisuje stavbu chladiče oleje, vypadá složitě, nicméně sestavit jde bez problémů. V následujících krocích máme sestavit podvozek letounu. Kola jsou tvořena kartonovými kroužky, nalepenými na sebe a následně obroušenými do oblého tvaru, zde jsem musel použít tmel.

Křídla

Stavba pokračuje kostrou křídel. Opět se můžeme rozhodnout, zda otevřeme vztlakové klapky, rozpohybujeme křidélka a otevřeme 4 pumovnice ve spodní části křídel na centroplánu mezi podvozkovými gondolami a trupem. Já udělal všechno. Pumovnice bych příště neotevíral, neboť 100 kg pumy ve výsledku nejsou z venku vidět a otvory v potahu komplikují jeho spasování s kostrou. Potah na křídlo sedne poměrně dobře. Světlomet v křídle jsem vyřízl, zasklil a pod potah jsem vytvořil jednoduchou imitaci světlometu. Bohužel jsem potah křídla pozdější manipulací na několika místech pomačkal. Na dalším mnou stavěném letadle chci použít technologii vyplnění prostoru mezi žebry křídla ale i trupu 0,5 mm kartonem, abych pomačkání potahu předešel.

Potahování podvozkových gondol je bez problémů, akorát v tomto bodě je asi potřeba vložit podvozkové nohy do potažných gondol, musí se upravit některé díly a také je tam horší přístup. Při variantě montáže podvozku až do hotových gondol zase neriskujete jejich poničení při manipulaci. Pozor na prohození barev špiček gondol, použijte díly 159a z opravného listu a díly 159b prohoďte pravý za levý. Kryty podvozku jsem nechal opět nakonec stavby. Nasazení potažených křídel na trup proběhlo bez problémů, geometrie byla v pořádku. S aerodynamickými přechody křídlo-trup již to nebylo tak jednoduché, mě vycházely kratší a v zadní části přechodu jsem musel díly zastřihávat a i tak ne vše sedlo jak mělo. To ale mohlo být způsobenou i mou nepřesností. Gondoly s podvěsnými 37 mm kanony jsem nedělal. Pokračoval jsem kabinou. Auuu.

Kabina

Kabinu jsem dělal tak, že jsem mezi vnější a vnitřní díly rámu kabiny vlepil gelovým vteřinovým lepidlem meotarovou folii. Gelové vteřinové lepidlo jsem použil poprvé. Nevypařuje se a nemlží folii. Vše co je na mém modelu zapatlané jsem si poctivě zapatlal sám. Přední část kabiny, odsuvný překryt pilota a pevná část nad nádrží se stavěla víceméně bez problémů. Zde bych vytkl autorovi tvar odsuvné části pilotovy kabiny, ta by měla mít znatelný pozvolný schod, mezi ním a krytem nad nádrží, což na modelu znázorněno není. Odklopný prosklený překryt střelce to už bylo jiné kafe, rámováni je tenké, a v kombinaci s gelovým vteřinovým lepidlem křehne a v důsledku toho se láme. Převis na konci překrytu střelce se mi vytvarovat a zasklít nepodařilo.

Naštěstí řada letounů létala buď bez něj, nebo bez celého zadního překrytu a tak to není zase taková tragédie. Kabina dělaná výše uvedenou technologií špatně drží tvar v jejích podélných ohybech, na linky sloužící pro zaměřování palubních zbraní jsem si netroufl vůbec. Celkově kabinku si na model příště zakoupím, nebo vytáhnu na kopytě, pokud nebude opravdu hranatá. Před montáží zadního překrytu jsem instaloval kulomet. Musel jsem jej uchytit na potah trupu, kdybych jej dal na předem plánovanou pozici uvnitř trupu, byl by v něm moc utopený.

Anténu vysílačky z vystřihovánky radím nepoužívat a nahradit jí třeba jehlou, papír neudrží lanko antény napnuté. Po montáži kabiny jsem nalepil klapky, kryty podvozku a kryty pumovnic. Dále jsem slepil a instaloval vrtuli s kuželem, dolepil hlavně výzbroje. Do pumovnic jsem umístil dvě 100 kg pumy. Pumy jsou o něco širší, než by měly být, do pumovnic jsem je musel vtlačit násilím. V reálu by musel být v každé pumovnici jeden mužik, který by je skákáním po těle pumy vytlačil z pumovnice ven. Proto jsem již další dvě nedělal.

Pokud bych letoun stavěl znovu, zvolil bych buď dvě 250 kg pumy na vnějších závěsnících, protože jsou vidět na první pohled, ale na otevřené pumovnice instalovat nejdou, nebo rakety RS, které jsou zavěšeny na kolejnicích namontovaných na vnější části křídel. Rakety jsem si uschoval, pokud bude někdy chuť, na letadlo je zavěsím. Jako poslední krok jsem letadlo doretušoval. Až budu stavět nějaký plastikáč a budu mít někdy vytaženou stříkací pistoli dodatečně očoudím výfuky a zbraně. Letadlo jsem nepatinoval a neodíral.

Závěr

Co napsat závěrem? Model svou předlohu zcela jistě připomíná, rozměry jsem neřešil. Jako největší chybu vnímám velikost kostry a potahu, zde se musela kostra často zbrousit. Stavbu jsem si užil a bavila mě, rozhodně to není můj poslední model letadla.

Model postavil, nafotil a recenzi připravil Petr Šmahel

 

Mohlo by se Vám líbit

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl

Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50

Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels

Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu

Motorový grejdr DZ-143, Orel (Bumažnoe modelirovanie)

OZNAČENO: 1:33, wak
Sdílej tento článek
Facebook Twitter Zkopíruj odkaz Tisk
Sdílet
Co si myslíte?
Úžasný0
Děkuji!0
Paráda0
Doporučuji0
Překvapilo mě to0
Nebavilo mě to0
Předchozí článek Rozhovor s novým vydavatelem MS Models
Další článek Katedrála Limburg |1:200
Okomentujte Okomentujte

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňte s námi ve spojení

5.2k Sledující Like
1.1k Sledující Sledovat
260 Odebírající Přihlásit se k doběru
Hrdě podporujeme Modelářský svět
Ad imageAd image

Poslední novinky

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů 14.5.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Výsledky
Grand Prix 1.5.2025
Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
Modelářské aktuality Ostatní 29.4.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Hlasování
Grand Prix Grand Prix - hlasování 17.4.2025

Modelářský obchod na dosah

Betexa-magazin.cz
Betexa-magazin.cz

Máme i modelářský obchod

Navštivte náš eshop s tisícovkama produktů skladem!

Navštívit

Nepřehlédli jste něco?

Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
1.5.2025
Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
16.4.2025
Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
Sponsored by VIMOSVIMOS
QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
16.8.2024
Daruj s námi krev a kostní dřeň
8.3.2024

Sleduj nás na sociálních sítích

Facebook Instagram Youtube

Kontakty

Tomáš Bělka Jr
šefredaktor

[email protected]

Jsme otevření jakékoliv spolupráci, neváhejte nás kontaktovat!

© 2024 BETEXA.cz Všechna práva vyhrazena. Zákaz používání textů i fotografií bez písemného souhlasu.
Vítej zpátky!

Přihlas se do svého účtu.

Zapomenuté heslo?
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím