Předloha modelu
Tahač – M4 High – Speed Tractor je Americký dělostřelecký tahač z doby II. světové války. Byl vyvinut na podvozku tanku M3 Stuart, motor benzínový šestiválec 145 GZ, maximální hmotnost přepravovaného přívěsu 14 tun, schopnost sjíždět svahy 30 stupňů. Přepravní kapacita 12 osob, naviják 10 tun, užíván v letech 1943-1960.
V letech 1943-46 vyrobeno 5 500ks Long Tom 155 mm byl jednou z nejlepších dělostřeleckých zbraní své třídy na světě, o tom svědčí i to, že se ve výzbroji udržel ještě dlouho po WWII. Byl znám pod přezdívkou Long Tom a v jeho konstrukci se podařilo snoubit vysokou přesnost, dostřel a účinek s mobilitou celé zbraně. Délka samotné hlavně byla téměř 7 metrů, váha 4 350 kg s max. dostřelem 23,3 km, někde se uvádí 23,7 km, úsťová rychlost 853 m/s při váze střely 43 kg, s kadencí střelby 40 ran za hodinu. Hmotnost celého kanónu 13 770 kg, obsluha 14 mužů.
Představení modelu
Polský vydavatel MODEL-KOM byl pro mne velkou neznámou, ale atraktivní neokoukané předlohy mne stále více přitahovaly. Samotná obálka sešitu modelu už tak atraktivní nebyla. O koupi modelu rozhodla autentická videa skutečné soupravy v akci a možnost mít sešit konečně v ruce. Hned po otevření mi opravdu udělali radost velké, přehledné a detailní návodové kresby, pro nás co koukáme bez brýlí na mobil z metru velmi příjemné.
Rozložení dílů je po stránkách, nemusí se tedy nic moc složitě hledat. Při množství dílů vítané ulehčení. Na slabším papíře jsou ke všemu tištěny dílky, které se při gramáži 160 obtížně tvarují. Další velké plus je dostatek náhradních, rezervních ploch ve všech barvách i obou gramáží. To lze hojně využít na oblepování nasílených dílů, k tvorbě nýtků a podobně.
Jako čistostavbaři mi bylo líto, že model nemá žádnou grafiku, plochy jednolité zelené, šedé a černé, ale určitě to vyvážila dokonalá konstrukce modelu blízká realitě.
Krátký slovní návod upozorňující na důležitá místa stavebního postupu jsem podcenil, spíše ignoroval, a byla to chyba. Takže před případnou stavbou si jej alespoň jednou přelouskejte. Samotný papír není úplně top, rád se rozvrstvuje, ale barva drží, ani po řezu se nijak zvlášť netřepí.
Na obálce udává vydavatel obtížnost 3 ze 4, stále je kam šplhat, pro mě to je jasná desítka. K modelu se dají dokoupit laserem řezané kostry, vzorky kol a pásy, tady doporučím sehnat článkové pásy od Draf Modelu. Označeny jsou jako standart PLUS, dodají modelu ještě větší atraktivitu.
Stavba
Stavba modelu začíná kostrou podvozku tahače. Vnější obšívka sedla perfektně, vnitřní se musela trošku upravovat. V zásadě lze stavět podle číslování dílů 1, 2 , 3 …, pokud zkrácený slovní doprovod neřekne jinak. Zde bych upozornil na lano navijáku, ven se odvíjí z vrchu. Po kompletním dokončení vany přichází na řadu podvozek, držáky pojezdových kol a kola samotná, už ve slovním doprovodu je upozorněno na složitější část stavby. U hnacích kol je potřeba si pohlídat celkovou tloušťku jednotlivých částí, lze to celé upravit zkrácením náboje, ale jestli to bude moc tlusté nevychází následně uložení pásů. Mimochodem, jen kompletní pásy mají cca 1 600 dílků, zábavy si jeden užije víc než dost.
Doporučuji si slepit kabinu dopředu, aby se dalo ověřit vměstnání všech dílů, které do ní zasahují, hlavně sedačky. Zde se nějaké chybky dají najít, např. prostřední hranolky vnitřní na bocích mají menší průřez než je zakreslen v místě přilepení – může nastat komplikace s přepážkou mezi řidičem a osádkou. Zde má i prostřední výztuha špatný rozměr. Jinak celková šířka je ok. Motor – klasika, model v modelu. Jen docela svítí, určitě zaprášit.
Motor včetně pomocného rámu, chladiče, řemenic a vzduchového filtru jsou na místě. Jen jsem přemýšlel, takto vymazlený model a kde je tlumič výfuku a vlastně celé vedení. Tady pomohl Google a tuto část jsem si musel vyrobit sám, bez něj je to takové prázdné.
Po zpracování korby, spíše zásobníku na náboje, kde všechno sedělo jak má, se může přejít ke kompletaci a dokončení tahače. Ještě jedna poznámka, nejsou označená místa pro přilepení držáků desky na náboje, tak se muselo trošku měřit. Poslední prací je sestavení a usazení jeřábu.
Tom se začíná konstrukcí držáku lafety, psaný návod zde důrazně upozorňuje na nelepení čepů díl č. 4 a jejich krytek 3, toto proběhne až po dokončení opěrných noh samotného kanónu. Já je přilepil a dobře … po zjištění omylu se ne moc vesele odvrtávalo. Samotná lafeta byla bez problémů, jen je zde hodně drobných sestav. Podle mne mohli být o chloupek delší pístnice, při sklopení do přepravní polohy není téměř zajištěný zásun válce do pístu a začíná to vypadávat.
Kanón, to byl ale pořádný macek, už jsem si říkal, že jej ani neztočím, dost v něm praskalo, muselo se i namáčet. Jestli překládám dobře, tak v psaném návodu je alternativa stará anténa od auta, tu jsem zavrhnul. Přední náprava a samotný rám byly provedeny opět velice přesně, rám po začepování zaklapl přesně jak má až vlastně zde se konečně čepuje (díly 3 a 4 ) na pevno.
Poslední sestavou byla zadní náprava a kola. Poněkud horší byla celková kompletace než samotná výroba jednotlivých dílů. Trošku mi vadila absence místa přilepení celku zadní nápravy , hlavně jak vysoko lepit. Podle hotového tahače se dalo přibližně odhadnout kam asi nápravu přilepit. Celková kompletace již šla svižně a model je tímto hotov.
Závěr
Musím napsat, že tento model od vydavatelství MODEL KOM můžu jen doporučit. Na velikost a složitost konstrukce je velice přesný. Chyběl jen snad jediný díl a to č. 10 na tahači, spodní část blatníku, lehce se dá vyrobit z náhradní plochy. Celková délka soupravy je cca 65 cm a ve vitríně zaujme určitě čestné místo.
Model postavil, nafotil a recenzi připravil Martin Balvín.