Audio verze článku
Novým modelom z dielne Ripper Works je atraktívna verzia Pragy S5T a tentokrát v prevedení zametacieho vozu Praga S5T-3 Orkan 5-2.0.
Praga S5T-3 ORKAN 5-2.0
Niečo o predlohe:
Na konci 50. let byly do ČSSR dováženy především východoněmecké zametací vozy na podvozku IFA S4000-1, jednalo se však o lehčí nákladní automobily s menší nástavbou jejichž výkony nedokázaly efektivně řešit neutěšenou situaci ve znečištěných ulicích československých měst.
Okolo roku 1960 jsou tedy pořizovány výkonnější západoněmecké samosběry Schörling namontované na podvozky S5T-1. Jejich dovoz byl však značně limitován kvůli vysoké ceně (navíc za cenné valuty). V n. p. BSS (Brandýské strojírny a slévárny) Brandýs nad Labem tedy přistoupili k vývoji vlastního zametacího vozu. První prototyp z BSS vznikl ještě před rokem 1962 na podvozku Pragy S5T-1. V roce 1965 pak byla vyrobena nejspíše menší ověřovací série a sériová výroba byla spuštěna v následujícím roce, kdy se již využívalo podvozku Praga S5T-3.
Základem zametacího vozu byl očesaný podvozek klasického třístranného sklápěče. Odlišnosti spočívaly v použití vstřikovacího čerpadla s výkonnostním regulátorem, vzduchojemy byly umístěny vzadu a nádrž byla dvojitá dělená pro benzin i naftu zároveň. Kabina řidiče měla větrací klapky v předních dolních rozích a jednu také na střeše. První verze zametacího automobilu značené jako SAM 5/1 měly rovněž zdvojené řízení. V modernizované variantě SAM 5/1.2 a taktéž v poslední generaci značené jako Orkán 5-2.0 již bylo pouze levostranné řízení.
Veškeré funkce byly ovládány z místa řidiče – na tunelu motoru byl umístěn mohutný ovládací panel se vzduchovými ventily, které ovládaly jednotlivé funkce zametací nástavby.
Zametací ústrojí bylo složeno z dvojice postranních talířových kartáčů, které nametaly prach a nečistoty do středu vozidla, kde byly hubicí odsávány do sběrné nádrže. Točivý pohyb kartáčů zajišťovaly hydromotory. Ke spouštění a zvedání kartáčů a hubice sloužila kladka s lanem napojeným na vzduchové písty. Kartáče byly při práci tzv. plovoucí – kopírovaly vozovku a patníky – toto bylo dosaženo tak, že kartáč byl zavěšen na výkyvném rameni, které bylo do stran roztahováno pružinou.
Odsávání zajišťoval ventilátor poháněný samostatným benzinovým motorem Škoda 1202 z TAZ Trnava. Motor byl zastavěn do samosběru i s kompletní převodovkou, ale paradoxně byl pro pohon využíván jen 4° převodový stupeň, tedy přímý záběr. Na konci výstupní hřídele byla řemenice, přes kterou byl poháněn ventilátor sání a vodní čerpadlo.
Motor Škoda patřil mezi nejproblematičtější části samosběru z důvodu nízké spolehlivosti a častých problémů s přehříváním. Chladič byl stejný jako u osobních vozů, ale kvůli svému umístění za kabinou, byl ještě hůře obtékán vzduchem, náporové chlazení se také nekonalo, a naopak zpod kabiny stoupal teplý vzduch od motoru podvozku.
Při zametání pomocný motor pracoval celou dobu přibližně okolo 3000 ot/min což se negativně projevovalo na jeho životnosti. Perličkou je, že řidič samosběru kontroloval otáčky pomocného motoru nikoliv klasickým otáčkoměrem, jak bychom čekali, ale pouze samostatným rychloměrem. Motor Š1202 bylo tedy předepsané udržovat na rychlosti 60 km/h.
Pro zamezení prášení a zlepšení sání a odlučování prachu byly instalovány trysky pro vytvoření vodní mlhy, okruh skrápění byl poháněn vodním čerpadlem. Nádrž na vodu o objemu 700 litrů byla v přední části sklápěcí nástavby. Objem sběrací nástavby činil 4 m3 a nasávané smetí do ní padalo vpředu shora. Právě ve stropě nástavby se proud nečistot usměrňoval v cyklonovém odlučovači, odstředivá síla pak zajistila, že prachové částice zůstanou v nádrži. Proud vzduchu zbaveného nečistot pak z prostoru sběrné nádrže odsával přes síta vzadu na stropě samotný ventilátor. Z ventilátoru byl pak vyfukován vyčištěný vzduch přes přepad, ve kterém se zachytily i ty poslední drobné prachové částice.
Sběrná skříň byla uzavřena odklápěcím zadním víkem uzamykaným a vyklápěným hydraulickými písty, celá nástavba se sklápěla hydraulicky směrem vzad. Hydraulický okruh sklápění byl propojen s okruhem pohonu hydromotorů smetáku, protože tlakový olej zajišťovalo jediné zubové čerpadlo na hlavní převodovce automobilu. Soustava ventilů fungovala tak, že před zapnutím pohonu čerpadla musel být sepnut pohon alespoň jednoho kartáče. Pokud tomu tak nebylo, při sepnutí čerpadla se začala sklápět nástavba.
Tlak hydraulického oleje z okruhu sklápění, mohl být rovněž přesměrován do větve vyvedené u předního nárazníku, kde sloužil například pro pohon přídavného kartáče, který bylo možné upnout na držák v nárazníku. Tento kartáč však neměl možnost skrápění a s jeho využitím se počítalo v zimních měsících pro čištění vozovek od menšího sněhového poprašku, či odstraňování sněhové břečky. Kartáč mohl být také nahrazen menší sněhovou radlicí.
Autorom textu o predlohe je Tomáš Straňák a tento text je aj súčasťou samotného modelu.
O vystrihovačke:
Model obsahuje 1365 dielov rozložených na celkom 7 stranách formátu B4. Tlač je realizovaná ofsetom na papier o gramáži 160g/m2. Súčasťou modelu je aj fólia na „zasklievanie“ modelu. Návod obsahuje 43 trojrozmerných návodných kresieb a 6 „pérovek“.
Vystrihovačka je tradične spracovaná v mierke 1:32. Kabína je vrátane interiéru. Kapota motoru sa dá zdvihnúť, predné kolesá sú natáčacie. Nadstavba je sklápacia a otváracia. Tanierové kartáče môžete ponechať v spodnej alebo hornej polohe. Na predný nárazník môžete zavesiť rám a na neho prídavný kartáč VK-200.
Stavba modelu:
Motor
Začíname stavbou motoru. Motor je rovnaký ako pri ostatných S5Tčkách. Motor tvorí prvých 10 číslovaných dielov vystrihovačky a obsahuje veľké množstvo malých dielov a je detailne spracovaný. Jeho detailnosť je štandardná a porovnatelná s ostatnými modelmi Ripper Works.
Podvozok
Pokračoval som podvozkom. Rám aj nápravy sú v tomto prípade vo farbe celého modelu a je fakt, že tá oranžová tomu pristane. Na stúpačky som použil laserové doplnky, ktoré model pekne oživili. Malý, ale zato výrazný detail
Kolesá, nárazník, blatníky
Na podvozok pribudol predný nárazník s blatníkmi. Tak ako som si pri prvej S5Tčke myslel aké sú blatníky zložité, teraz som to už považoval za jednoduchú časť stavby. Pri lepení blatníkov som si rovnako, ako pri predchádzajúcich S5T dopomohol malou fľaštičkou herkulesa, ktorý má ideálny priemer aj hranu na tvarovanie blatníkov.
Vystrihovačka obsahuje dve verzie predného nárazníku, kde si môžete zvoliť či použijete alebo nepoužijete predný rám na prídavný kartáč.
Následne som celý podvozok postavil na kolesá. Kolesá majú rovnakú konštrukciu ako pri ostatných modeloch od RipperWorks. Na kolesá boli použité laserové dezény.
Kabína
Ďalším hlavným prvkom modelu je kabína. Konštrukcia kabíny je trochu náročnejšia a chce to trpezlivosť a precíznosť. Stačí si ale dať pozor na správne tvarovanie jednotlivých dielov a výsledok sa dostaví. V kabíne je okrem štandardného vybavenia aj ovládanie celej nástavby. Muselo byť zaujímavé z pozície vodiča zvládnuť všetko ovládať.
Kabínu som umiestnil na podvozok a dorobil prednú kapotu. Aj predná maska je laserový doplnok z produkcie Betexa.cz .
Teraz som sa už presunul k ďalšej zaujímavej časti a to už k samotnej nadstavbe. Prvým veľkým celkom bol prídavný motor Škoda 1202 , ktorý ovládal celý mechanizmus zametania. Ďalej to bol ventilátor, čerpadlo, hydraulická nádrž a niekoľko ďalších detailov.
Kartáče
Ďalším prvkom boli samotné zametacie kartáče a hydromotory. Od začiatku tohoto projektu som sa potýkal s dilemou ako nahradiť pôvodný papierový diel a imitovať tak kartáč. Potreboval som nájsť vhodné tenké vlákna, ktoré by sa dali jednoducho aplikovať a aby to ako tak vyzeralo.
Zvolil som takzvaný „tesniaci kartáč“ na dvere. odrezal som si tenký prúžok, ktorý som rozdelil na menšie kúsky a následne som ich lepil po obvode papierového dielu kartáča. S výsledkom som spokojný a myslím, že to účel splnilo.
Zberná nádrž
Posledným veľkým celkom celého vozidla, je samotná zberná nádrž na pozametaný odpad. Nejedná sa o nič zložité. Vnútro nádrže je doplnené o retiazky, ktoré usmerňovali prúdenie odpadu vo vnútri nádrže. Zadné čelo je doplnené o hydraulický piest a v spodnej časti zase o zatvárací mechanizmus.
Prídavný kartáč
Týmto je samotné vozidlo hotové. Ostávalo iba dorobiť prídavný zametací kartáč. Diel kartáča som zase nahradil pre jeho väčšiu vierohodnosť. Na jeho imitáciu som použil dekoratérsky chlpatý drôtik. Dekoratérský drôtik som namočil vo vode s kvapkou riedkeho herkulesu, trochu som ho vytvaroval a nechal vyschnúť. výsledok môžete vidieť na fotkách.
Galéria hotového modelu
Galéria oficiálnych fotiek modelu
Záver
Na tento model som sa tešil od doby, kedy som prvý krát dostal informáciu, že takýto model bude. Keď sa mi dostal do rúk, pustil som sa do neho s veľkou chuťou a moje očakávania boli na mieste. Po tom čo som zlepil asi 40 modelov od Ripper Works, bol tento jeden z najzaujímavejších a krásne doplnil celú sériu S5Tčiek. Verím, že si model nájde svojich fanúšikov a mnohým z vás obohatí zbierku papierových modelov.
Testovací model a článok k nemu som napísal ja – Martin Bilý. Teším sa na vás pri ďalších modeloch.