Úvod
Čeští papíroví modeláři se dočkali. Pro příznivce železnice a parních lokomotiv zvláště totiž Aleš Cupák ve spolupráci s vydavatelem Ondrou Hejlem připravil model známé parní lokomotivy řady 310.0, typického představitele československé lokální lokomotivy, kterou lze ještě dnes vídat na nostalgických jízdách. Jedná se o první vydaný model lokomotivy v měřítku 1:25 od českého autora.
Předloha
Lokomotiva byla navržena konstruktéry v lokomotivce ve Vídeňském Novém Městě, začala se vyrábět už v roce 1878. Celkem bylo vyrobeno přes 255 těchto strojů, a to v továrnách ve Vídni, Linci, Floridsdorfu, ale také v První českomoravské továrně na stroje v pražské Libni, zejména pro Císařsko-rakouské státní dráhy pod označením 97.
Stroje se velmi osvědčily, byly vhodné pro malé lokální tratě a kopcovitý terén, zvláště v dobách, kdy se používala poměrně lehká vlečná vozidla. Také vynikaly jednoduchou obsluhou, snadnou údržbou a levným provozem. Charakteristickým znakem těchto lokomotiv byl baňatý komín zvláštního tvaru, nádrže po stranách kotle a samozřejmě trojspřeží.
Označení 310.0 dostala lokomotiva po 1. světové válce, když došlo k rozpadu monarchie a nově vzniklým Československým dráhám byly předány stroje nacházející se na našem území. Tento osud potkalo 131 lokomotiv původní rakouské řady 97. Přestože postupem času Kafemlejnky zastaraly a byly nahrazeny v provozu novějšími typy a motorovými vozy, byly dále používány pro posun a poslední stroj dojezdil až v roce 1968 v Bratislavě.
Do dnešní doby se dochovalo asi 12 těchto krásných lokomotiv v různém stavu, včetně několika muzejních a provozuschopných exemplářů.
Model
Model lokomotivy je navržen velmi detailně, a to v „polském střihu“, takže se bude hodně podlepovat a lepit natupo. Rozhodně se nejedná o model pro začínající modeláře, přestože ne všechny díly je nutné použít. Na takové díly návod modeláře upozorní. Ačkoliv lokomotivě dominuje černá barva, určité detaily jsou i ve světlých barvách a výsledný vzhled příjemně oživí. Např. textury dřevěných prken na podlaze kabiny vypadají reálně, škoda že nebudou na hotovém modelu moc vidět.
Samotný model se rozkládá na 14 stranách formátu C4 a je velmi potěšitelné, že autor podrobil model také beta testu (David Mahdal) a dá se tedy očekávat, že bude obsahovat minimum chyb a modelář si tak stavbu jistě krásně užije. K modelu jsou pochopitelně pro zjednodušení práce dostupná laserem řezaná žebra.
Návod
Model není vybaven psaným návodem, což ale nevadí, protože návodné kresby rozmístěné na 11 stranách jsou velmi detailní a přehledné. Na žádnou partii se nezapomnělo. Jasně je znázorněná vzájemná pozice kol, zajímavá je tabulka vysvětlující způsoby podlepení dílů s udanou výslednou tloušťkou dílů. Nechybí dílčí ani celkové pohledy ze všech stran, zabírají 3 strany C4.
Závěr
Mnoho modelářů volalo po ztvárnění nějaké české parní lokomotivy do papírové podoby ve velkém měřítku 1:25. Aleš Cupák se vývoji tohoto modelu věnoval celých 7 let a na zpracování modelu je to znát. Nový model tak jistě bude pro mnohé české modeláře splněným snem. Autor modelu odvedl velmi kvalitní práci a model tak snese srovnání se zavedenými autory u velkých vydavatelů zpoza naší státní hranice.
Tu by som povedal, ze ich svojou detailnostou a presnistou aj predci. Rovnako kvalitne modely robi snad iba Draccus.