Tímto článkem bychom vám rádi představili první letošní várku novinek z ukrajinského vydavatelství Orel (Bumažnoe Modelirovanie). Dostaneme na naše stoly jedno letadlo, jedno vozidlo, čtyři plachetnice, jeden člun, jednu rybářskou loď a dvě dopravní. Na milovníky architektury se tentokrát nedostalo.
Všechny modely jsou navrženy v zavedených měřítkách a ke všem je dostupný návod v angličtině pro ty, kterým je azbuka polem neoraným. Ke všem modelům jsou samozřejmě k dispozici i lasery.
№308 BREDA 88 / 1:33 / 20xA4
Italský bombardér „Breda Ba.88 Lince“ byl navržen v roce 1936. Jednalo se o celokovový jednoplošník se dvěma motory. První várka 88 letadel byla sestavena v roce 1939. V červnu 1940 se letadlo zúčastnilo nepřátelských akcí ve Francii jako letadlové útočné letadlo. Nedostatečný výkon motoru a další technické nedostatky významně omezovaly použití těchto letadel. Do roku 1943 byla jejich výroba zastavena. Až do konce války byla Breda Ba.88 Lince nejčastěji používána jako falešné cíle na italských letištích (s odstraněnými motory a zbraněmi) a ve vzácných případech jako průzkumné letadlo.
№306 Karaka „Mary Rose“ / 1:200 / 12xA4
Karaku „Mary Rose“ začali britové stavět v roce 1509 v Portsmouthu. Do provozu byla spuštěna roku 1511, nicméně později prošla nejednou přestavbou. Několikrát byla úspěšně zapojena do války s Francií. V roce 1545 vedla „Mary Rose“ 80 lodí do Solentského průlivu, aby bránili ostrov Wight před útokem francouzského krále Františka I. Během válečného manévru se pod náporem větru loď převrátila a s posádkou 415 mužů potopila. V říjnu 1982 došlo k vyzdvižení vraku, který je dnes vystaven v Portsmoutu.
№307 Fregata «Oryol» / 1:100 / 24xA4
Fregata „Oryol“ byla první ruskou plachetnicí západoevropského typu. Byl postaven na rozkaz Alexeje Michajloviče (Romanova) ve vesnici Dedinovo v okrese Kolomenskiy. Stavba „Oryolu“ stála na počátku vytváření ruského vojenského státního loďstva, jednalo se o první rusy postavenou válečnou lodí. Byla navržena k ochraně ruských obchodních lodí v Kaspickém moři, tam ale možná nikdy nedoplula. V srpnu 1669 připlula loď do Astrachanu, na který útočily povstalecké síly Stenka Razina. Některé z lodních děl byly přemístěny do citadely a když kozáci zaútočili na město, Oryol nebyl bráněn a byl povstalci spálen, nebo zničen.
№310 Parník Saginaw / 1:200 / 10xA4
Parník „Saginaw“ byl postaven na ostrově Mar v zálivu San Francisco v letech 1858 až 1860. Sloužil v Tichém oceánu: podél čínského pobřeží (do července 1862), podél pobřeží Spojených států a Mexika (1863 -1865), na severozápadě Pacifiku (stát Washington a jižní Aljaška – 1866-1869). Plavba na atoly Midway a Kure skončila ztrátou lodi na útesech 29. října 1870. Trosky Saginaw byly objeveny v roce 2003.
№311 Vozidlo UAZ-31514 / 1:25 / 28xA4
UAZ-31514 je ruský terénní nákladní a osobní automobil s pětidveřovou celokovovou karoserií, vyráběný v letech 1993-2003 současně s UAZ-3151 a UAZ-31512. Od základního modelu se liší tím, že má kovovou střechu a zavěšením kol.
№312 Galeon Roter Lowe / 1:100 / 26xA4
Na začátku 17. století se Pruské vévodství pokusilo založit vlastní flotilu, jejíž vlajkovou lodí měla být právě Galeona „Roter Löwe“. Loď byla postavena v roce 1597 v Nizozemsku. V roce 1601 ji koupili do Koenigsbergu a do roku 1607 byla v Pillau používána jako strážní loď pod velením kapitána Petera Hinzeho. V roce 1608 „Roter Löwe“ odplul s nákladem dřeva do Lisabonu, kde byla prodána společně s nákladem.
№313 Trauler Navena / 1:100 / 13xA4
Trauler „Navena“ byl vyroben v Anglii v loděnici Cochrane & Sons Ltd v Selby pro společnost J Marr & Son Ltd, Fleetwood. Dne 5. prosince 1973 opustila loď Aberdeen a lovila v rybářských revírech poblíž Faerských ostrovů, následujícího dne ale byl zaznamenán signál „Mayday“. Loď byla bouří vržena na mělčinu na ostrově Copinsay poblíž Orkneyských ostrovů. Celá 12ti členná posádka byla zachráněna a převezena do Kirkwallu.
Říční motorové lodě „Zarya“, projekty 946 a R-83
Motorová loď „Zarya“ je sérií sovětských vysokorychlostních osobních lodí, které byly často nazývány „říční tramvaj“ nebo „říční autobus“. Měla kapacitu 60-86 osob s 2-3 člennou posádkou.
№316 Barka „T-36” / 1:100 / 6xA4
Sovětský člun s vlastním pohonem T-36 je reprezentantem sovětské vyloďovací lodi postavené na základě amerických pontonových lodí LCM. Proslavil se v roce 1960, kdy byla se svou čtyřčlennou posádkou po zásahu prudkou bouří a hurikánem bez zásob paliva a potravin odsouzena k 49-ti dennímu driftu, ze kterého byla po 1700 km zachráněna americkou letadlovou lodí Kearsarge.