Tento týden se nám do ruky dostaly nové, zajímavé modely české lokomotivy řady 150. Tato lokomotiva nám již na Facebooku nějaký ten měsíc kolovala. Nyní po vydání jsem se o ni začal více zajímat i o jejího autora, Mirka Štefka, který si rovnou založil nové vydavatelství.
Tak mě napadlo, že autora Mirka trošku vyzpovídám abych se o něm něco dozvěděl. Věřím, že i ostatním tento rozhovor pomůže poznat autora.
Rozhovor
Ahoj Mirku, je tomu již nějaký pátek, co jsi na svém Facebooku začal prezentovat tvorbu modelu elektrické lokomotivy řady 150. A tu jsi nám v lednu pustil do světa. Přiznám se, že pro mě jsi na modelářském poli zcela „nový“ a věřím, že i plno modelářů to bude mít podobně. A proto jsem rád, že jsi svolil k tomu, že si na dálku popovídáme a přiblížíme Tebe a tvoji práci komunitě.
Ahoj Tome, díky za pozvání. Ano, je to tak. Říct mi někdo pár let zpět, že budu vydávat modely pod svou značkou, asi by mne to rozesmálo, nicméně je tomu opravdu tak. V komunitě papírových modelářů vystupuji již nějaký ten rok. Hodně lidí mě zná hlavně z diskuzních fór pod nickem “Štefíno”.
Po přečtení informací na tvém webu jsem se dozvěděl jen drobné základy. Třeba, že lepíš již od 6 let. Nenápadně se zeptám na tvůj věk otázkou, jak dlouho už lepíš modely a jestli si pamatuješ ten první?
Ten věk šesti let je opravdu jen hrubý odhad, tak dobrou paměť opravdu nemám ? Stejně jako tvá otázka směrovaná na můj první slepený model. K modelařině mě dotáhl táta, který sám vytváří letecké RC modely a první papíráky jsme tehdy lepili spolu. Co však vím s jistotou je, že v té době jsem lepil i autodomíchávač Liaz od Miniboxu v měřítku 1:100, který mám dodnes schován jako takovou vzpomínku na mé začátky. A jak dlouho ve mně tento koníček žije? Heh … už to bude 23 let.
V průběhu let jsi jistě postavil mnoho modelů, vždy Tě táhla nejvíce vlaková tématika nebo jak jsi to měl v průběhu let? Jakým modelům jsi se nejvíc věnoval?
Vlaky mě provází v podstatě od malička. Vždy bylo mým snem vlastnit kolejiště, ale jak všichni víme, tento koníček leze hodně do peněz. Souběžně s tím jsem narazil na časopis ABC a zde započal můj život papírového modeláře. Vlaková tématika mě táhla i zde, avšak českých lokomotiv a vagonů k dispozici moc nebylo. Lepilo se tedy vše, co se mi v ABC líbilo. Změna přišla až s prvním polským modelem, kdy jsem slepil první loď v měřítku 1:200 a tato lodní tématika mě provází doposud. Přinesla mi mnoho zkušeností od zahraničních soutěží po pro mě nové technologie jako leptání, odlévání či 3D tisk.
Kdy Tě napadlo, že začneš modely i tvořit, a ne jenom lepit? Co Tě k tomu vedlo?
Prvotní myšlenka přišla ještě na základní škole. Pokud bych zabrousil úplně do počátků kreslení, tak to byla tužka, papír, pastelky, fixy a tak vznikaly mé první modely. Nebylo to nic velkého – dalo by se to přirovnat k takovým krabičkám připomínající skutečné předlohy. S nástupem počítačů jsem přešel na jednoduché SW jako windowsácké malování, kde vznikly další jednoduché modely. Zlom přišel cca v 15ti letech, kdy jsem nainstaloval první 3D modelovací SW a začal se učit kreslit složitější modely. Stále však převažovalo lepení modelů z ABC. Co mě k tomu všemu vedlo, to už ani nevím. Asi zvědavost, chuť vytvářet nové modely, zkrátka stát se konstruktérem papírových modelů.
Vzhledem k Tvému technickému vzdělání nějakou průpravu pro kresbu modelů máš. A předpokládám, že tohle nebude tvoje prvotina. Jaké jsou tvé další modely, co jsi nakreslil? Byly někdy nějaké vydané?
Správně usuzuješ, že má prvotina to není. Zlom se uskutečnil ne střední škole, kdy jsem nakreslil svůj první velký projekt. Bylo to rypadlo DH-112/113 pro Vystrihovanky.cz. Dalším projektem byla Tatra 815-7 4×4 THT, taktéž pro tohoto vydavatele. Oboje v měřítku 1:32. Třetím velkým projektem byl stíhací letoun F-16 C v měřítku 1:33, který vyjde u polského vydavatelství Orlik. A tím se dostáváme do současnosti a mého prvního vlastního vydaného modelu – Elektrické lokomotivy řady 150.
Jaký byl Tvůj autorský růst? Jak jsi začínal? Co ti pomohlo se vylepšovat až jsi se dostal do současného stádia, kdy máš vydaný takto krásný a detailní model?
Řekl bych, že vše začalo již u lepení modelů. Velkou zásluhu na tom všem má i můj táta, který se snažil, aby modely byly slepeny v maximální možné kvalitě. Nejeden model jsem dělal vícekrát, ale bez toho bych určitě nebyl tam, kde jsem. No a ta druhá část je o tom, že jsem asi až moc velký perfekcionista. Občas je to trochu na obtíž ?. Kdybych měl říct, co mě pomohlo, tak jednoznačně komunita papírových modelářů, kde jsem se mohl naučit nejrůznější triky, jak lépe a lépe lepit papírové modely. A také modely ostatních modelářů, nad kterými jsem tehdy slintal a říkal si “Kdybych to také tak uměl slepit”. Ostatně to trvá až doposud. Není dne, kdy bych na internetu neviděl nadupaný model jehož fotku po minutách zírání se slovy” Tvl, to bych nedal” zavírám.
Proč jsi si vybral právě tuhle lokomotivu? A proč právě měřítko 1:87?
Otázka jednoduchá, odpověď složitější. Původní návrh je v měřítku 1:45, což je mimo jiné měřítko, které nyní považuji za zlatou střední cestu v kategorii železničních modelů. Dříve jsem viděl pouze standardní měřítko 1:25, ale je pravda, že modely jsou to opravdu obrovské. Měřítko 1:87 bylo nakonec zvoleno jako taková příprava na budoucí projekty. Začátky vydávání modelů nejsou jednoduché. Je zde plno neznámých (tisk, distribuce atp.) a přišlo mi rozumné otestovat vše na malém modelu, z jehož prodeje pak bude financována výroba dalších, již větších kousků.
Mimo tuhle krásku jsi připravil i několik „miniboxových“ kousků? Máš k miniboxům nějaké zvláštní pouto? To musí pro autora takové lokomotivy spíše oddychová záležitost ne?
Jó Miniboxy, to je taková má srdcovka. Když lepíte složitý model několik měsíců, let, rádi si pak dáte oddychovku v podobě modelu, který je slepený za jedno, dvě, tři odpoledne. Miniboxy mě přitahovaly již od mala – tehdy v ABC vycházela Skalka, následně pak Podskalí. Ta myšlenka a grafika, to je něco neskutečného. Klobouk dolů před panem Weinerem. To je také důvod, proč jsem mimo velké modely zkusil nakreslit i nějaké třístovky. Princip je dá se říct stejný jako u výše zmíněného lepení. Model nakreslený za pár hodin udělá radost. Vzhledem k tomu, že mám rád detaily, jsou mé modely z kategorie MICRO series o trochu detailnější než originální Miniboxy od WDS. Snažím se však, abych to s detaily nepřehnal (ano, ne vždy se to povede ? ). Kdybych to měl shrnout, mým cílem je rozšířit Miniboxy od WDS modely, které budou co do stylu a grafiky co nejvíce podobné originálům.
Jaké máš další plány? Na co dalšího se od Tebe můžeme těšit?
Aktuálně mám na stole zmiňovanou lokomotivu řady 150 v původním měřítku 1:45, která co nevidět půjde na testování. Pro ty, kteří sledují fórum, jistě není novinkou, že na dokončení čeká i poněkud megalomanský projekt dieselové lokomotivy řady 749, tentokrát v měřítku 1:25.
Obecně se můžete těšit na další modely hlavně s železniční a leteckou tématikou. U MICRO series pak takovou řekněme všehochuť s chutí vytvářet i celé soubory tak, jako je tomu u WDS. Ale to vše ukáže až čas – jsme teprve na začátku.
Mirku moc děkuji za rozhovor, myslím, že se modeláři mají na co těšit. Stejně tak já se budu těšit na hromadu malých i velkých modelů, které vzniknou v tvém podání.
Také děkuji. Doufám, že tě a ostatní modeláře nezklamu a v příštích měsících přibydou další novinky. Přesný termín bohužel nevím, ale pevně věřím, že se prodej podaří rozjet a tím podpořit vývoj a produkci nových modelů.
Přehled vydaných modelů
Elektrická lokomotiva řady 150
Papírový model české lokomotivy v měřítku 1:87. Sešit obsahuje 5 stran A4 s díly a dalších 6 stran s návody. Díly jsou tištěny i oboustranně. Náročnost modelu je vysoká, hodnocením je to 5/5.
K modelu jsou samozřejmě připraveny i laserové a leptané doplňky.
Microsérie
Vagóny a lokomotivy Českých drah v měřítku 1:300. K této sérií jsou k dispozici i leptané pantografy. Kdo by rád vše, nabízíme i sadu všech rychlíků.
Pěkná mašinka.Počkám si na větší velikost.
Také se těšíme 🙂