Něco o předloze:
Sací vůz Praga S5T-3 SV-1, jenž je předlohou tohoto modelu, začal vyrábět národní podnik Karosa, závod08 Brno v závěru 60.let. Automobil byl určen k čištění jímek, čí kanalizací a byl pro tento účel náležitě vybaven. Kombinoval hned pět samostatných systému pro zajištění výkonu. Základem byl vznětový motor T912-3. Od něj byl výkon rozveden mechanicky dozadu na převodovku a dále na zadní nápravu, dopředu na převodovku s napojeným čerpadlem vody a vývěvou. Přímo na motoru je pak kompresor jako zdroj tlakového vzduchu pro celé vozidlo.
Základ nástavby tvoří sklápěcí dělená cisterna. V přední části je prostor na vodu o obsahu 500 litrů, který je propojen s čerpadlem v přední částí a navijákem s hadicí na levé straně vozu. Zbytek nádrže o objemu 2900 litrů je určen k převážení kalů a je propojen s vývěvou a sacím ramenem. Sklápění nádrže, otevírání zadního čela a zvedání ramene je zajištěno hydraulicky. Horní uzávěr nádrže a čtyřcestný ventil jsou ovládány vzduchovými písty. K řízení sacího ústrojí slouží dva ovládací panely. Sklápění, zapínání vývěvy, vodního a hydraulického čerpadla se ovládá z místa řidiče v kabině vozu.
Na pravé straně vozidla je umístěn malý jeřábek pro zvedání kanálových poklopů. Maximální sací hloubka je 4,5 metru pod povrch. Kromě ramena může být sání prováděno i pomocí hadic napojených přímo na zadní ventil nádrže.
O vystřihovánce:
Vystřihovánka již tradičně nese měřítko 1:32. Kabina řidiče je včetně interiéru. Cisterna je sklápěcí a otevírací, rameno sání i jeřábek mohou být řešené jako pohyblivé. Přední kola jsou natáčecí, kapota motoru se dá zvednout.
Model obsahuje 1285 kousků rozložených na celkem 6 stranách formátu B4. Tisk je realizován ofsetem na papír o gramáži 160g/m2. Součástí modelu je také aršík průhledné fólie pro „zasklení“ modelu.
Návod obsahuje 31 trojrozměrných návodných kreseb a 5 „pérovek“.
Stavba modelu:
Před samotnou stavbou modelu jsem měl trochu respekt. Složitá kabina, komplikované potrubí, hromada detailů. Prvotní obavy se ale po chvíli po náhledu na vystřihovánku rozplynuli. Samotná předloha modelu byla pro mě hned zajímavá. Je to opět něco nového a neokoukaného.
V stavbě jsem postupoval podle návodu. Na začátek tedy motor, a potom podvozek. Na rozdíl od dříve vydaného modelu valníku Praga S5T, považuji jako kladný už i fakt, že rám a podvozkové díly jsou ve stejné barvě jako jsou celé vozidlo. Na podvozku tak v barvě vyniknou další detaily.
Další hodně zajímavou a trochu i složitou části byly rozvody potrubí a čerpadlá. Čerpadla obsahují hromadu malých dílků. U potrubí jsou tu složité tvary a potrubí jsou náročné na tvarování. Výsledek ale bude stát za to. Pro dodělání veškerých potrubí se v této části kompletují i zadní blatníky a vozidlo tak začíná dostávat konkrétní tvary.
Celé vozidlo jsem postavil na kola. U kol žádný zádrhel nehledejte, jejích konstrukce je stejná jako u ostatních modelů od RipperWorks. Na kola jsem použil laserové dezény.
Další práci a detailem který dělá z tohoto vozidla právě S5T jsou blatníky a přední maska. Tu jsem si dopomohl menším zlepšovákem, který určitě poslouží i dalším stavitelům. Malá lahvička herkula má ideální průměr a hranu na vytvarovaní blatníků.
Konstrukce kabiny je poněkud náročná a chce to trpělivost a pečlivost. Stačí si dát pozor při správném tvarování dílů a výsledek se dostaví.
Samotná nástavba je tvořená cisternou. Na první pohled se může zdá, že je to jenom obyčejný válec, ale i na cisterně je hromada potrubí a detailů. Díly znázorňující vodoznaky jsem nahradil průsvitnou bužírkou příslušného průměru. Zadní čelo je otevíratelné. Samostatně funkční je i rameno a celá cisterna se vyklápí.
Dodělaných pár posledních detailů a další model je na světě. Kdybych měl zhodnotit model jako celek, i přes mírné obavy, jak se bude lepit velký počet malých části, mně model velmi mile překvapil. Na modelu je hromada malých detailů a možnosti funkčních provedení jednotlivých částí. Modelář, který je zvyklí na styl, jakým jsou modely Ripper Works navrhovány, si určitě přijde na svoje. Samotnou předlohu modelu považuji za jeden z nejzajímavějších modelů, jaké jsem lepil.
Autor článku a stavby modelu je Martin Bilý. Děkujeme.
Krásne pripravený model a ešte krajšia predloha! Veľká škoda, že espeťku nevyrábali aj v hasičskej verzii, podľa mňa mala táto malá sestra vetriesky najkrajšiu kabínu v nosatej ére „oblín“…