Betexa-magazin.czBetexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní

    Novinky na trhu

    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASIHO nová V3Ska na Vianoce
    Audio články Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    Nová Praga S5T od Ripper Works
    Novinky na trhu Papírové modelářství Recenze modelů
    Obilné silo 21000 tun, AC models
    Audio články Novinky na trhu Recenze modelů
    • Prohlédnout vše

    Recenze modelů

    kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
    Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů
    Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50
    Audio články Recenze modelů
    Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels
    Audio články Recenze modelů Zemědělská technika
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    • Prohlédnout vše

    Modelářské aktuality

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    • Prohlédnout vše

    Ostatní články

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    BETEXA.cz Grand Prix – 1. kolo – Modely letadel — Hlasování
    Grand Prix - hlasování Grand Prix Ostatní
    • Prohlédnout vše
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav

    Reportáže

    Ohlédnutí za výstavou Papír show Ostrava 2025
    Audio články Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Pohár Kyjovské radnice 2024
    Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Slavičínský Šikula 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    Ohlédnutí za výstavou Modelářský Svět PLZEŇ 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    • Prohlédnout další reportáže

    Nejbližší akce

    Květen 2025

    Červen
    PO
    ÚT
    ST
    ČT
    PÁ
    SO
    NE
    28
    29
    30
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    Events for 1st Květen
    Žádné události
    Events for 2nd Květen
    Žádné události
    Events for 3rd Květen
    Žádné události
    Events for 4th Květen
    Žádné události
    Events for 5th Květen
    Žádné události
    Events for 6th Květen
    Žádné události
    Events for 7th Květen
    Žádné události
    Events for 8th Květen
    Žádné události
    Events for 9th Květen
    Žádné události
    Events for 10th Květen
    Žádné události
    Events for 11th Květen
    Žádné události
    Events for 12th Květen
    Žádné události
    Events for 13th Květen
    Žádné události
    Events for 14th Květen
    Žádné události
    Events for 15th Květen
    Žádné události
    Events for 16th Květen
    Žádné události
    Events for 17th Květen
    08:00 - 16:00

    ŠTEFÁNIKOVO KRÍDLO 2025

    INSPIRO – Park oddych
    Events for 18th Květen
    Žádné události
    Events for 19th Květen
    Žádné události
    Events for 20th Květen
    Žádné události
    Events for 21st Květen
    Žádné události
    Events for 22nd Květen
    Žádné události
    Events for 23rd Květen
    18:00 - 00:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 24th Květen
    09:00 - 16:00

    Plastic People of Tovačov

    Sportovní hala Tovačov
    00:00 - 14:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 25th Květen
    Žádné události
    Events for 26th Květen
    Žádné události
    Events for 27th Květen
    Žádné události
    Events for 28th Květen
    Žádné události
    Events for 29th Květen
    Žádné události
    Events for 30th Květen
    Žádné události
    Events for 31st Květen
    Žádné události
    Kalendář GoogleiCalendarOutlook 365Outlook LiveExport .ics file
    • Prohlédnout celý kalendář
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře

    Zpracování dílů

    Tvarování dílů
    Základní zpracování Jak na to?
    Tvarování kruhových otvorů
    Jak na to? Základní zpracování
    Podlepování
    Základní zpracování Jak na to?
    Lepení
    Základní zpracování Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Modelářské nástroje

    Plastové profily Evergreen
    Ostatní Jak na to? Modelářské nástroje
    Krabičky a nádoby
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Párátka
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Vatové tyčinky
    Modelářské nástroje Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Barvy a barvení

    Lakování
    Jak na to? Barvy a barvení
    Stříkání
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvení štětcem a retušování
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvy pro přípravu povrchu a impregnaci
    Jak na to? Barvy a barvení
    • Prohlédnout vše

    Webináře

    Přednáška o historií našeho vydavatelství BETEXA
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – Závěrečný speciál
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #5 Domáci tisk s Jindrou
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #4 Stavba kol a bombírování se Zdeňkem „Teo“
    Webináře
    • Prohlédnout vše
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Hledáš něco?
Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form id=“847″]

© 2024 BETEXA.cz - Všechna práva vyhrazena. Používat texty i fotografie bez přechozí domluvy je zakázáno.
Právě čtete: SU-85M – samohybné dělo, WAK
Sdílet
Změnit velikost písmaAa
Betexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
Změnit velikost písmaAa
  • Papírové modelářství
  • Kalendář & Reportáže
  • Jak na to?
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
Hledáš něco?
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Sleduj nás
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Betexa-magazin.cz > Blog > Papírové modelářství > Recenze modelů > SU-85M – samohybné dělo, WAK
Recenze modelů

SU-85M – samohybné dělo, WAK

Pavel Koráb
Poslední aktualizace: 2023/12/22 at 5:09 PM
Pavel Koráb
Sdílet
12 minut člení
Sdílet

Úvodem

V této recenzi se podíváme na zoubek modelu sovětského druhoválečného stroje SU-85M z produkce vydavatelství WAK. Autorem modelu je Michal Rafalski. Model je střední obtížnosti, obsahuje celkem 16 stran dílů a umožňuje stavbu dvou verzí zbarvení – jednu zcela bez označení a druhou s věžovým číslem a polskou orlicí. Za velmi užitečný považuji krok vydavatele, který do sešitu umístil komplikovaně tvarované díly hlavně a její lafetace hned dvakrát. Vědomí, že má možnost reparátu, umožní modeláři pracovat v klidu. Dodávám ještě, že k modelu jsem si pořídil laserová žebra i pásy.

Contents
ÚvodemLetmý pohled do historieStavba modeluZhodnocení

Letmý pohled do historie

Vznik samohybného děla SU-85M přímo souvisel s nasazením německého tanku typu TIGER na podzim roku 1942. Ukázalo se, že stávající 76 mm kanony tanků T-34 nejsou prakticky schopny pancíř Tigera probít, resp. dokáží to pouze z bezprostřední blízkosti. Při testech na ukořistěném Tigeru se osvědčil původně protiletecký kanon 85 mm 52-K M 1939. Pro urychlení vývoje bylo rozhodnuto použít již existující modifikovaný podvozek tanku T-34, do kterého byl zabudován nově vyvinutý 85 mm kanon D-5S.

Spojení existujícího a masově vyráběného podvozku s novým výkonným kanonem umožnilo rychlý náběh sériové výroby, která byla spuštěna již v létě 1943. Produkce tohoto stroje běžela do července roku 1944 a za tu dobu bylo vyrobeno více než 2300 kusů. Tento typ byl poté nahrazen modelem SU-100 s výkonnějším 100 mm kanonem.

Stavba modelu

Jak je už u polských modelů tradicí, začátek stavby je ve znamení sestavení kartónové kostry. Vzhledem k použití laserované kostry to byla práce pohodová a vcelku rychlá. Je třeba říci, že v případě tohoto modelu je kostra skutečně bytelná a celou další práci to usnadňuje, protože opracovávaný polotovar toho vydrží opravdu hodně. Přežil bez újmy i (neplánovaný) pádový test z 80 cm vysokého stolu na tvrdou zem.

Následuje potah kostry obšívkou, který vyžaduje značnou míru trpělivosti a pečlivosti, nicméně díly seděly opravdu perfektně a vše se podařilo zkompletovat bez zádrhelů. Po pár hodinách práce tak před sebou modelář má polotovar, který zdánlivě stačí „už jen“ osadit drobnými detaily a bude hotovo. No, realita je zcela jiná.

Následuje zpracování blatníků a zakrytování motorové části vozidla. Blatníky jsou i přes svou délku opět pohodové, lepí se zcela bez problémů. Pro příště bych si rozmyslel nalepení vnějšího lemu blatníku v této fázi, protože tento natupo lepený díl jsem si v průběhu stavby při manipulaci s modelem několikrát částečně odtrhl. Případným následovníkům tedy doporučuji toto odložit na později.

Zpracování motorového krytu přináší první náročnější operaci, a to výrobu mřížek sání vzduchu. Ty jsou tvořeny cca 1,5 mm širokými příčkami, do nichž je třeba vyrobit dírky a příčky navléknout na 0,4 mm silné drátky. Zadní část motorového krytu je potom tvořena pletivem, které je na původním modelu pouze nakreslené. To mě neuspokojovalo, a proto jsem díl vyřezal a použil skutečné jemné pletivo. K tomu bylo potřeba mírně modifikovat kostru, která drží tvar zadní části motorového krytu. Pro středně pokročilého modeláře nic nezvladatelného, výsledek je, myslím, koukatelný.

V další fázi stavby se přesuneme na delší čas k podvozku a začneme vzadu. Převodovky hnacích kol se z návodných kreseb zdály hodně komplikované a budily respekt. Celkem zbytečně. Detailnější prozkoumání s vyřezanými díly v ruce rychle odhalilo logiku sestavení a při pečlivé práci se ukázalo, že vše pasuje velmi dobře k sobě. Tady jsem rovněž poprvé použil matičky, model nabízí vyřezat si vlastní, já zalovil v tenčících se zásobách ivantovek. Následovalo zpracování ramen a jejich zarážek. Práce nepříliš náročná, jednotvárná.

Poté jsem se pustil do pojezdových kol. Ta na první pohled působí vcelku jednoduše, ale zdání klame. Hodně jsem se s nimi trápil a práce se zdála nekonečná. Kola mají hodně dílů (a např. obroučka ráfku je kroužek o tloušťce necelého 1mm), takže jen vyřezání bylo náročné, o kompletaci nemluvě. Po jejich dokončení jsem si vážně oddechl. Kola jsem dále doplnil matkami, což jim vzhledově rozhodně prospělo. Následovala kola napínací a hnací, která sice jsou členitější, ale není jich tolik, takže jejich stavba je o poznání zábavnější.

Kola jsou komplet a nevyhnutelně následuje opásání. Jak jsem již uvedl, použil jsem pásy laserové a při pohledu do sešitu vystřihovánky jsem tomu byl velmi rád. Povrchový reliéf článků pásu autor zpracoval velmi věrně, jeden článek tak tvoří 16, resp. 22 dílů. (U T-34 se liší liché a sudé články pásů.) Při celkovém počtu cca 160 článků bych pásy stavěl zcela jistě až do smrti. Buď mé, nebo modelu. Naproti tomu laserové pásy se stavěly snáze a po jejich nabarvení a důkladném oreznutí jsem je nainstaloval na vozidlo. Poslední operací na spodní části byla instalace cca 150 matiček na dno vozu, které ve vitríně nikdy nikdo neuvidí.

Nyní vozidlo stojí na svých a je možno se vrhnout na detaily nástavby. Strop kabiny obsahuje celkem tři poklopy. Při stavbě jejich pantů jsem narazil na jeden drobný problém, který platí pro model obecně, zde se však projevil znatelně. Při tvarování drobných dílů, zejména jejich rolování, má papír modelu tendenci rozloupávat se na dvě vrstvy. Není to žádná katastrofa, jen je potřeba tvarované díly žmoulat co nejméně a s jistou opatrností. Další komplikovanější celek jsou kryty ventilace, které mají takový hruškovitý tvar. Model nabízí dvě varianty stavby dílů, jednodušší a složitější. Já zvolil variantu třetí, kdy jsem obě nabízené možnosti zkombinoval. Spodní část jsem použil ze složitější a vrchní z jednodušší varianty.

Na čelní pancíř patří poklop průlezu řidiče a další drobné detaily. Následně jsem osadil v zadní části po dvou nádržích na každé straně. Jejich držáky mají detailně zpracované zámky, jsou vcelku pracné. Totéž lze říci o skříňkách, umístěných po obou stranách na blatnících.

Nejsložitější částí je bezesporu zbraň a její lafetace. Jak jsem zmínil, všechny díly této části jsou v sešitě dvakrát. Samotná hlaveň se skládá ze dvou částí – přední a zadní, proto je při jejich spojování potřeba pečlivě dbát na to, aby hlaveň zůstala rovná. A pak už přišly na řadu oba hlavní díly lafetace. Spodní díl, spojený s čelním pancířem vozidla, se stavěl celkem pohodově.

Kartonová kostra byla pevná a její obšívka, kterou jsem si překřtil na medúzu, šla také celkem od ruky. Jednotlivá chapadla medúzy jsem vystřihl, zaretušoval a spojoval podlepením proužek po proužku (promiňte, chapadélko po chapadélku) a to ze tří směrů – střídavě zleva, zprava a ze středu. K podlepování jsem použil nevyužité volební lístky z podzimních voleb – ty rozhodně doporučuji a často je využívám, protože jejich papír je tenký, tvárný ale současně velmi pevný.

Chapadla medúzy se nakonec na obou stranách potkala se svými kamarádkami od středu a vše vytvořilo pevný útvar, který kupodivu vcelku seděl na příslušné kostře a při použití mírného násilí na ní byl nakonec přilepen. Hurá! Následovala kulovitá část, zvaná mantlet. Její kostřička byla velmi subtilní a stavbou „těla“ připomínala pavoučka, jehož nohy navíc jsou nestejně dlouhé. Autor v návodu doporučuje celou konstrukci napustit vteřiňákem, což mi přijde rozumné a řídil jsem se tím. I přesto se mi podařilo z pavoučka udělat invalidu a dvě nohy mu polámat. Obšívka mantletu je dělená do dvou větších celků (horního a dolního) a k tomu ještě tří zcela samostatných proužků. Přiznám se, že důvod tohoto způsobu řešení mi unikal a ani dokončení stavby na tom nic nezměnilo.

Tvarování jednotlivých dílů obšívky opravdu není jednoduché, neboť pata obou velkých dílů tvoří dohromady kruh okolo celého mantletu, jednotlivé proužky pak od paty směrem vpřed tvoří kulovitý tvar, aby se na konci prohnuly zase na opačnou stranu směrem k objímce hlavně. Zní to složitě? Pak je to správně, protože toto je velmi pravděpodobně nejobtížnější část stavby a vyžaduje trpělivost a přesnost. Právě tady jsem ocenil zdvojení klíčových dílů modelu, protože napoprvé se mi proužky poskládat nasprávně nepodařilo.

Stalo se to, že po dokončení celého mantletu mi hlaveň i s objímkou celou přední částí propadla. Dílem chyba v lepení, kdy se mi na jednom místě proužky maličko rozlezly a já na opravu rezignoval (chyba), dílem i ve stříhání, kdy jsem proužky vystřihoval částečně i s obrysovou čárou. Ve finále byl vnitřní obvod čelní části mantletu cca o jeden milimetr větší, než vnější obvod objímky. Hop, a vzhůru na reparát se zálohou.

Podruhé jsem si dal pozor a s vědomím předchozí chyby jsem vystřihoval díly těsněji k obrysovým čarám a soustředil se na těsné lícování jednotlivých proužků. Dvakrát hurá, tentokrát vše pasovalo a s trochou opatrnosti se i podařilo obšívku nalepit na „pavoučka“. Spojení obou částí lafetace pak už byla hračka a model konečně získal podobu válečné zbraně.

Zbývaly drobné dokončovací práce v podobě drátkování – výroby různých madel a úchytů, antény apod. Těchto drobných detailů je na povrchu stroje celkem dost a výslednému modelu dodávají šmrnc. Vzhledem k tomu, že model je téměř ze 100% tvořen díly jediné barvy, výslednou jednolitost ještě doporučuji poněkud rozbít zašpiněním a opotřebením. Já jsem trochu kříd použil a myslím, že výslednému vzhledu modelu to pomohlo.

Zhodnocení

Model se staví velmi dobře a nezaznamenal jsem na něm žádné záludnosti. Vše perfektně sedí a model se staví opravdu snadno. Jedinou výjimkou je lafetace hlavně, která je náročnější na pečlivost a trpělivost při tvarování, ale mohu s klidným srdcem potvrdit, že zvolená konstrukce umožňuje i středně pokročilému modeláři model úspěšně dokončit. Jako vhodná berlička k tomu poslouží i již několikrát chválené zdvojení těch nejobtížnějších dílů. Výsledný model vypadá pěkně a sběratele druhoválečné bojové techniky určitě potěší.

Pro esteticky citlivější jedince, které by snad odrazovala jednotvárná a vcelku ohavná původní ruská zeleň, mohu doporučit model SU-100 stejného vydavatele i autora. Tento model je co do konstrukce a většiny dílů zcela totožný, zpodobňuje ovšem stroj v atraktivnějším pouštním dvoubarevném zbarvení Egyptské armády z doby Yom Kippurské války. Kromě zbarvení a několika drobných povrchových detailů jsou hlavním rozdílem použitá kola. Zatímco pětaosmdesátka je na jednodušších lisovaných pojezdových kolech, SU-100 má členitější kola litá.

Všem modelářům přej ostrý skalpel a pevnou ruku při stavbě nejen SU-85M,

Za redakci Magazínu, děkujeme Vladimíru Hankemu za sepsání recenze plné zážitků při lepení modelu a dodané obrázky.

Mohlo by se Vám líbit

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl

Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50

Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels

Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu

Motorový grejdr DZ-143, Orel (Bumažnoe modelirovanie)

Sdílej tento článek
Facebook Twitter Zkopíruj odkaz Tisk
Sdílet
Co si myslíte?
Úžasný0
Děkuji!0
Paráda0
Doporučuji0
Překvapilo mě to0
Nebavilo mě to0
Od: Pavel Koráb
Editor článků pro Betexa Magazín, letitý milovník malé, papírové, historické architektury.
Předchozí článek Nakladač LOCUST L 752, 1:25
Další článek Ohlédnutí za výstavou Budatínsky Papierák 2023
2 komentářů 2 komentářů
  • Sebastian K. napsal:
    13.6.2023 (18:20)

    History presented here is incomplete, as it does not give the context of appearance of the „M“ version of SU-85 (SU-85 was different from SU-85M).
    SU-85 production was stopped because T-34-85 medium tank entered mass production in the spring of 1944, and there was no point in continuing production of a tank destroyer with the similar gun.

    SU-100 tank destroyer, armed with the 100 mm D-10S gun replaced SU-85 on production lines. However, problems with the availability of 100 mm gun and ammo lead to production of SU-100 chassis with 85 mm gun, thicker frontal armor, and commander’s cupola, instead.

    And this is how stopgap SU-85M appeared in September 1944…

    Odpovědět
    • Pavel Koráb napsal:
      25.8.2023 (09:53)

      Wow, thank you for detail completing information. Pavel

      Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňte s námi ve spojení

5.2k Sledující Like
1.1k Sledující Sledovat
260 Odebírající Přihlásit se k doběru
Hrdě podporujeme Modelářský svět
Ad imageAd image

Poslední novinky

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů 14.5.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Výsledky
Grand Prix 1.5.2025
Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
Modelářské aktuality Ostatní 29.4.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Hlasování
Grand Prix Grand Prix - hlasování 17.4.2025

Modelářský obchod na dosah

Betexa-magazin.cz
Betexa-magazin.cz

Máme i modelářský obchod

Navštivte náš eshop s tisícovkama produktů skladem!

Navštívit

Nepřehlédli jste něco?

Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
1.5.2025
Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
16.4.2025
Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
Sponsored by VIMOSVIMOS
QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
16.8.2024
Daruj s námi krev a kostní dřeň
8.3.2024

Sleduj nás na sociálních sítích

Facebook Instagram Youtube

Kontakty

Tomáš Bělka Jr
šefredaktor

[email protected]

Jsme otevření jakékoliv spolupráci, neváhejte nás kontaktovat!

© 2024 BETEXA.cz Všechna práva vyhrazena. Zákaz používání textů i fotografií bez písemného souhlasu.
Vítej zpátky!

Přihlas se do svého účtu.

Zapomenuté heslo?
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím