Betexa-magazin.czBetexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní

    Novinky na trhu

    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASIHO nová V3Ska na Vianoce
    Audio články Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    Nová Praga S5T od Ripper Works
    Novinky na trhu Papírové modelářství Recenze modelů
    Obilné silo 21000 tun, AC models
    Audio články Novinky na trhu Recenze modelů
    • Prohlédnout vše

    Recenze modelů

    kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
    Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů
    Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50
    Audio články Recenze modelů
    Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels
    Audio články Recenze modelů Zemědělská technika
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    • Prohlédnout vše

    Modelářské aktuality

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    • Prohlédnout vše

    Ostatní články

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    BETEXA.cz Grand Prix – 1. kolo – Modely letadel — Hlasování
    Grand Prix - hlasování Grand Prix Ostatní
    • Prohlédnout vše
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav

    Reportáže

    Ohlédnutí za výstavou Papír show Ostrava 2025
    Audio články Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Pohár Kyjovské radnice 2024
    Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Slavičínský Šikula 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    Ohlédnutí za výstavou Modelářský Svět PLZEŇ 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    • Prohlédnout další reportáže

    Nejbližší akce

    Květen 2025

    Červen
    PO
    ÚT
    ST
    ČT
    PÁ
    SO
    NE
    28
    29
    30
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    Events for 1st Květen
    Žádné události
    Events for 2nd Květen
    Žádné události
    Events for 3rd Květen
    Žádné události
    Events for 4th Květen
    Žádné události
    Events for 5th Květen
    Žádné události
    Events for 6th Květen
    Žádné události
    Events for 7th Květen
    Žádné události
    Events for 8th Květen
    Žádné události
    Events for 9th Květen
    Žádné události
    Events for 10th Květen
    Žádné události
    Events for 11th Květen
    Žádné události
    Events for 12th Květen
    Žádné události
    Events for 13th Květen
    Žádné události
    Events for 14th Květen
    Žádné události
    Events for 15th Květen
    Žádné události
    Events for 16th Květen
    Žádné události
    Events for 17th Květen
    08:00 - 16:00

    ŠTEFÁNIKOVO KRÍDLO 2025

    INSPIRO – Park oddych
    Events for 18th Květen
    Žádné události
    Events for 19th Květen
    Žádné události
    Events for 20th Květen
    Žádné události
    Events for 21st Květen
    Žádné události
    Events for 22nd Květen
    Žádné události
    Events for 23rd Květen
    18:00 - 00:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 24th Květen
    09:00 - 16:00

    Plastic People of Tovačov

    Sportovní hala Tovačov
    00:00 - 14:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 25th Květen
    Žádné události
    Events for 26th Květen
    Žádné události
    Events for 27th Květen
    Žádné události
    Events for 28th Květen
    Žádné události
    Events for 29th Květen
    Žádné události
    Events for 30th Květen
    Žádné události
    Events for 31st Květen
    Žádné události
    Kalendář GoogleiCalendarOutlook 365Outlook LiveExport .ics file
    • Prohlédnout celý kalendář
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře

    Zpracování dílů

    Tvarování dílů
    Základní zpracování Jak na to?
    Tvarování kruhových otvorů
    Jak na to? Základní zpracování
    Podlepování
    Základní zpracování Jak na to?
    Lepení
    Základní zpracování Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Modelářské nástroje

    Plastové profily Evergreen
    Ostatní Jak na to? Modelářské nástroje
    Krabičky a nádoby
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Párátka
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Vatové tyčinky
    Modelářské nástroje Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Barvy a barvení

    Lakování
    Jak na to? Barvy a barvení
    Stříkání
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvení štětcem a retušování
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvy pro přípravu povrchu a impregnaci
    Jak na to? Barvy a barvení
    • Prohlédnout vše

    Webináře

    Přednáška o historií našeho vydavatelství BETEXA
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – Závěrečný speciál
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #5 Domáci tisk s Jindrou
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #4 Stavba kol a bombírování se Zdeňkem „Teo“
    Webináře
    • Prohlédnout vše
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Hledáš něco?
Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form id=“847″]

© 2024 BETEXA.cz - Všechna práva vyhrazena. Používat texty i fotografie bez přechozí domluvy je zakázáno.
Právě čtete: TATRA 813 8×8 S1, Drtikol
Sdílet
Změnit velikost písmaAa
Betexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
Změnit velikost písmaAa
  • Papírové modelářství
  • Kalendář & Reportáže
  • Jak na to?
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
Hledáš něco?
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Sleduj nás
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Betexa-magazin.cz > Blog > Papírové modelářství > Recenze modelů > TATRA 813 8×8 S1, Drtikol
Recenze modelů

TATRA 813 8×8 S1, Drtikol

Pavel Koráb
Poslední aktualizace: 2023/12/22 at 5:13 PM
Pavel Koráb
Sdílet
6 minut člení
Sdílet

Historie předlohy

Vývoj vojenského tahače pod krycím názvem KOLOS započal v Tatře v roce 1959. Po ověřovacích zkouškách v letech 1960–1966 se tahač dostal do sériové výroby, ta probíhala od roku 1967 až do roku 1982. Kromě mnoha vojenských verzí vzniklo pro potřeby národního hospodářství i celé množství civilních verzí (tahač přívěsů, tahač návěsů, jeřáby, letištní tahač). Mimo jiné i sklápěčkový těžkotonážní automobil Tatra na podvozku 8×8.
Prototyp a sériová výroba sklápěče probíhala v pobočném závodě Tatra v Bánovcích na Bebravou.

Contents
Historie předlohyPopis modeluO stavbě modelu

Čtyřnápravový jednostranný sklápěč byl určen pro přepravu různých nákladů – zeminy, sypkých hmot a kamene především mimo veřejné komunikace. Měl dvoudvéřovou kabinu, která vycházela ze základní vojenské čtyřdveřové. Samonosná korba lžícovitého tvaru měla automaticky ovládané zadní čelo s dvěma přestavitelnými polohami – 32 nebo 36 t. Podvozek byl stejný, jako u základního modelu, jen neměl v přední troubě planetový rychloběh a dělič momentů, byl v zadní rouře. Hnací jednotkou byl 12-ti válcový, čtyřdobý, vzduchem chlazený motor Tatra 930-35E. Byl téměř shodný s vojenským, ale nebyl způsoben na vícepalivový provoz. Všechna kola mají stálý pohon. Vůz nemá tažné zařízení.
Tatra 813 8×8 S1 se proslavila zejména díky filmu Prázdniny pro psa, kde ji řídil řidič JZD přezdívaný „DRTIKOL“ a od té doby jí tato přezdívka zůstala.

Popis modelu

Model byl vydán před dlouhými 16-ti lety v roce 2007 PMHT. Jedná se o docela jednoduchý model, který zvládne i mírně zkušený modelář. Vystřihovánka obsahuje 2 stránky návodných kreseb, 1 stránku psaného návodu a 6 listů samotného modelu. Lze jej postavit s interiérem, výklopným držákem rezervy a korbu lze sklápět.

O stavbě modelu

Model jsem se rozhodl postavit s mírnými úpravami.
Začal jsem dle návodu podvozkem. Do centrální roury vložil uhlíkovou kulatinu pro zpevnění. Hybnost náprav jsem nakonec zafixoval zalepením, aby nedocházelo k tzv. „propadnutí“ po delší době stání. Manžety na polonápravách jsem vyrobil stočením proužků papíru. Na čelech náprav jsou naznačené matice. Listová pera jsou vyrobena též plasticky. Vyrobil jsem i naznačení držáků listových per. Řízení rovněž prošlo také úpravou. Oproti vahadlům, které model nabízel, jsem vyrobil jiné přepákování.

Dále jsem pokračoval rámem. Zde jsem nic neupravoval, až na držák rezervy, kde jsem píst oblepil hliníkovou páskou.

Poté přišla na řadu korba. Jeden ze dvou obávaných celků. Překvapivě se lepila dobře, problém se zkroucením takové velké plochy se nekonal. Řekl bych, že tomu pomohl i přechod na červený Herkules, který se mi zdá lepší, oproti klasickému žlutému na větší plochy. Na korbě nesedí zadní čelo, ale to je dáno konstrukcí modelu. Trochu jsem se ho snažil upravit, ale víceméně bez úspěchu.

Po slepení korby přišel na řadu mailer. Zde pouze úprava opět v podobě hliníkové pásky.
A ještě se zde vyskytl problém s konstrukcí, kdy první a druhý článek maileru je stejný. Přišel jsem na to až po slepení, takže se musel jeden z dílů rozřezat a upravit.
Před stavbou jsem přemýšlel o motoru, který tento model neobsahuje. S tím souvisí i úprava, která je asi nejviditelnější. A tou jsou otevřené dveře, absence krytu motoru v kabině a odklopená maska, aby bylo něco z motoru vidět, když už tam je a nebyl celý zakrytý.

Kabinu jsem začal vyřezáním masky. Následovalo zasklení, kterého jsem se obával, ale opět zbytečně. Poté přišly na řadu úpravy interiéru. Rozřezání blatníků, vyřezání dveří, výroba jejich nového tapecírunku a výroba sedaček.

Motor jsem dostal vytištěný od kamaráda, který našel free od Spidy. V průběhu jeho stavby jsem ale přišel na to, že se jedná o motor na Tatru 815. Tudíž další předělávaní, aby vzhledem odpovídal 813.

Po motoru už přišly na řadu jen detaily – výfukové potrubí, potrubí k sání a umístění sání do pravé části kabiny. Přední světla jsem udělal plastická za použití fólie, špendlíku a stříbrné barvy. Před tvorbou závěrečných detailů mi akorát došly transparentní barvy od Tamiye. Ty jsem použil na blinkry a zadní světla. Dále jsem vytvořil zadní nárazník a jiné uchycení blatníků a světel.

Jako poslední přišly na řadu kola, která byla napůl hotova od začátku. Použil jsem na ně laserové dezény. Z důvodu nanášení pigmentu od AK Interactive jsem jejich dokončení nechal na konec. S pigmenty jsem nikdy nedělal, až nyní. Ty vzhled kola povznesly i bez nutnosti přebarvování, které jsem na začátku zavrhl.

Tím byl model po cca půl roce hotov, i když jsem ho chtěl mít za cca polovinu času. Ale úpravy ho o tolik prodloužily.

Model slepil a recenzi vytvořil Lukáš Kulas
… a za Magazín Betexy Lukášovi děkujeme.

Mohlo by se Vám líbit

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl

Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50

Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels

Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu

Motorový grejdr DZ-143, Orel (Bumažnoe modelirovanie)

Sdílej tento článek
Facebook Twitter Zkopíruj odkaz Tisk
Sdílet
Co si myslíte?
Úžasný0
Děkuji!0
Paráda0
Doporučuji1
Překvapilo mě to1
Nebavilo mě to0
Od: Pavel Koráb
Editor článků pro Betexa Magazín, letitý milovník malé, papírové, historické architektury.
Předchozí článek Nekostel sv. Jana Evangelisty, Švihov 1:160, vTOM
Další článek Kolový nakladač Stavostroj KNB – 250 Ripper Works
Okomentujte Okomentujte

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňte s námi ve spojení

5.2k Sledující Like
1.1k Sledující Sledovat
260 Odebírající Přihlásit se k doběru
Hrdě podporujeme Modelářský svět
Ad imageAd image

Poslední novinky

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů 14.5.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Výsledky
Grand Prix 1.5.2025
Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
Modelářské aktuality Ostatní 29.4.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Hlasování
Grand Prix Grand Prix - hlasování 17.4.2025

Modelářský obchod na dosah

Betexa-magazin.cz
Betexa-magazin.cz

Máme i modelářský obchod

Navštivte náš eshop s tisícovkama produktů skladem!

Navštívit

Nepřehlédli jste něco?

Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
1.5.2025
Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
16.4.2025
Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
Sponsored by VIMOSVIMOS
QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
16.8.2024
Daruj s námi krev a kostní dřeň
8.3.2024

Sleduj nás na sociálních sítích

Facebook Instagram Youtube

Kontakty

Tomáš Bělka Jr
šefredaktor

[email protected]

Jsme otevření jakékoliv spolupráci, neváhejte nás kontaktovat!

© 2024 BETEXA.cz Všechna práva vyhrazena. Zákaz používání textů i fotografií bez písemného souhlasu.
Vítej zpátky!

Přihlas se do svého účtu.

Zapomenuté heslo?
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím