Betexa-magazin.czBetexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní

    Novinky na trhu

    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASIHO nová V3Ska na Vianoce
    Audio články Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    Nová Praga S5T od Ripper Works
    Novinky na trhu Papírové modelářství Recenze modelů
    Obilné silo 21000 tun, AC models
    Audio články Novinky na trhu Recenze modelů
    • Prohlédnout vše

    Recenze modelů

    kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
    Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů
    Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50
    Audio články Recenze modelů
    Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels
    Audio články Recenze modelů Zemědělská technika
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    • Prohlédnout vše

    Modelářské aktuality

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    • Prohlédnout vše

    Ostatní články

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    BETEXA.cz Grand Prix – 1. kolo – Modely letadel — Hlasování
    Grand Prix - hlasování Grand Prix Ostatní
    • Prohlédnout vše
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav

    Reportáže

    Ohlédnutí za výstavou Papír show Ostrava 2025
    Audio články Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Pohár Kyjovské radnice 2024
    Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Slavičínský Šikula 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    Ohlédnutí za výstavou Modelářský Svět PLZEŇ 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    • Prohlédnout další reportáže

    Nejbližší akce

    Květen 2025

    Červen
    PO
    ÚT
    ST
    ČT
    PÁ
    SO
    NE
    28
    29
    30
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    Events for 1st Květen
    Žádné události
    Events for 2nd Květen
    Žádné události
    Events for 3rd Květen
    Žádné události
    Events for 4th Květen
    Žádné události
    Events for 5th Květen
    Žádné události
    Events for 6th Květen
    Žádné události
    Events for 7th Květen
    Žádné události
    Events for 8th Květen
    Žádné události
    Events for 9th Květen
    Žádné události
    Events for 10th Květen
    Žádné události
    Events for 11th Květen
    Žádné události
    Events for 12th Květen
    Žádné události
    Events for 13th Květen
    Žádné události
    Events for 14th Květen
    Žádné události
    Events for 15th Květen
    Žádné události
    Events for 16th Květen
    Žádné události
    Events for 17th Květen
    Žádné události
    Events for 18th Květen
    Žádné události
    Events for 19th Květen
    Žádné události
    Events for 20th Květen
    Žádné události
    Events for 21st Květen
    Žádné události
    Events for 22nd Květen
    Žádné události
    Events for 23rd Květen
    18:00 - 00:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 24th Květen
    09:00 - 16:00

    Plastic People of Tovačov

    Sportovní hala Tovačov
    00:00 - 14:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 25th Květen
    Žádné události
    Events for 26th Květen
    Žádné události
    Events for 27th Květen
    Žádné události
    Events for 28th Květen
    Žádné události
    Events for 29th Květen
    Žádné události
    Events for 30th Květen
    Žádné události
    Events for 31st Květen
    Žádné události
    Kalendář GoogleiCalendarOutlook 365Outlook LiveExport .ics file
    • Prohlédnout celý kalendář
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře

    Zpracování dílů

    Tvarování dílů
    Základní zpracování Jak na to?
    Tvarování kruhových otvorů
    Jak na to? Základní zpracování
    Podlepování
    Základní zpracování Jak na to?
    Lepení
    Základní zpracování Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Modelářské nástroje

    Plastové profily Evergreen
    Ostatní Jak na to? Modelářské nástroje
    Krabičky a nádoby
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Párátka
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Vatové tyčinky
    Modelářské nástroje Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Barvy a barvení

    Lakování
    Jak na to? Barvy a barvení
    Stříkání
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvení štětcem a retušování
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvy pro přípravu povrchu a impregnaci
    Jak na to? Barvy a barvení
    • Prohlédnout vše

    Webináře

    Přednáška o historií našeho vydavatelství BETEXA
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – Závěrečný speciál
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #5 Domáci tisk s Jindrou
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #4 Stavba kol a bombírování se Zdeňkem „Teo“
    Webináře
    • Prohlédnout vše
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Hledáš něco?
Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form id=“847″]

© 2024 BETEXA.cz - Všechna práva vyhrazena. Používat texty i fotografie bez přechozí domluvy je zakázáno.
Právě čtete: Lawoczkin La5FN | 1:33
Sdílet
Změnit velikost písmaAa
Betexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
Změnit velikost písmaAa
  • Papírové modelářství
  • Kalendář & Reportáže
  • Jak na to?
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
Hledáš něco?
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Sleduj nás
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Betexa-magazin.cz > Blog > Papírové modelářství > Recenze modelů > Lawoczkin La5FN | 1:33
Recenze modelů

Lawoczkin La5FN | 1:33

Vojtěch Volný
Poslední aktualizace: 2023/12/22 at 6:19 PM
Vojtěch Volný
Sdílet
10 minut člení
Sdílet

Model jsem si vybral z důvodu, že se jedná o moji srdeční záležitost, jako svůj první model v životě jsem si ještě jako kluk postavil plastikový model La-7 od kovozávodů Prostějov a Lavočky se mi prostě líbí. Model vydavatele GPM v měřítku 1:33 jsem zakoupil v internetovém obchodě BETEXA spolu s laserovými díly, koly a kabinkou.

Contents
O předlozeTechnický popisStavba modelu:

O předloze

Nedostatečné výkony stíhacího letounu LaGG-3 již v roce 1941 hrozily zastavením jeho sériové výroby. Malý poměr výkonu řadové, kapalinou chlazené pohonné jednotky VK-105PF, což byl neustále vylepšovaný licenční motor Hispano Suiza z předválečných let, oproti těžkému draku vedl letecké konstruktéry k řadě pokusů o zlepšení letových výkonů. Jako optimální řešení se jevila instalace výkonnějšího vzduchem chlazeného dvouhvězdicového čtrnáctiválce Švecov M-82 (později Švecov AŠ-82), které se nevyužité nacházely ve skladech v počtu okolo 1000 kusů. Tento motor byl zastavěn do draku letounu LaGG-3.

Prototyp s označením LaGG-3/M-82 (uváděno také LaG-3/M-82) byl dohotoven v prosinci 1941. Kromě nového motoru byl stroj vybaven automatickými sloty na náběžných hranách křídla. Pod horní část krytu motoru, který roztáčel třílistou vrtuli VIŠ-105P s hydraulickým nastavováním listů, byly namontovány dva synchronizované kanóny ŠVAK ráže 20 mm. První LaGy-5 přišly na jaře 1942 k útvarům na finské frontě.

Ve stalingradské bitvě bojovaly už od listopadu stíhací pluky s letouny La-5 a La-5F. Stroje La-5FN byly poprvé nasazeny v roce 1943 v bitvě v Kurském oblouku a sloužily až do konce války. Byly to typické frontové stroje sovětského letectva. La-5FN byl v malých výškách, pro které byl dimenzovaný, rovnocenným soupeřem německých Bf 109G a Fw 190A. Zaostával za nimi však v o něco nižší palebné síle.

Jako svůj osobní letoun jej užívali i velitelé leteckých divizí a pluků vybavených jinými typy a létala na něm celá řada sovětských stíhacích es, např. Ivan Nikitovič Kožedub, Alexej Aleljuchin, V. I. Popkov, Alexej Petrovič Meresjev a Alexandr Pokryškin. Na jaře 1944 byla letouny La-5FN vyzbrojena 128. samostatná československá stíhací peruť v SSSR, přeorganizovaná později na 1. československý stíhací letecký pluk. 17. září 1944 přistálo 21 La-5FN tohoto útvaru pod velením Františka Fajtla v týlu východní fronty u vesnice Zolná na podporu SNP.

Z tohoto improvizovaného polního letiště a později i z letiště Tri Duby zajišťovali piloti vzdušné krytí slovenských povstaleckých vojsk. Během bojů dosáhli devíti potvrzených a tří pravděpodobných sestřelů. 25. října pluk odstartoval k návratu za sovětské linie. V listopadu 1944 byl pluk znovu zorganizován u Przeworsku a doplněn o další La-5FN, převzatými od 41. gardového pluku sovětského letectva (41. GvIAP).

La-5FN tvořily také většinovou výzbroj 1. československé smíšené divize v SSSR, do které byl pluk po jejím utvoření zařazen. V polovině dubna 1945 byl z části letounů La-5FN 1. čs. SLP utvořen 2. československý stíhací pluk. Koncem dubna 1945 se 1. čs. SLP účastnil ostravské operace. K výcviku sloužily u 1. čs. smíšené divize i čtyři dvoumístné La-5UTI, které dostala v únoru 1945. S těmito čtyřmi cvičnými Lavočkiny zůstalo ve stavu divize po částečném přezbrojení na La-7 na přelomu dubna a května 1945.

Technický popis

Lavočkin La-5FN byl jednomístný, jednomotorový samonosný dolnoplošník. Dřevěná kostra křídel a pevných ocasních ploch byla potažená překližkou, kovová kostra pohyblivých ocasních ploch a klapek plátnem. Trup tvořila překližková poloskořepina. Krycí plechy motoru byly duralové. Hvězdicový motor poháněl kovovou trojlistou vrtuli s nastavitelným úhlem náběhu listů.

Podvozek záďového typu byl plně zatahovací. Hlavní podvozkové nohy se zatahovaly směrem k trupu, ostruhové kolo vzad do trupu. Výzbroj tvořily dva pevné kanóny ŠVAK ráže 20 mm střílející okruhem vrtule. Pro každý bylo standardně k dispozici 200 nábojů. Letoun mohl nést i 8 neřízených raket RS-82, bomby do hmotnosti 500 kg nebo přídavné nádrže s palivem.

Hlavní technické údaje (La-5FN)
Posádka: 1 (pilot)
Délka: 8,67 m
Rozpětí: 9,80 m
Výška: 2,54 m
Plocha křídel: 17,5 m²
Prázdná hmotnost: 2 605 kg
Vzletová hmotnost : 3 265 kg
Maximální vzletová hmotnost: 3 402 kg
Pohonná jednotka: 1× vzduchem chlazený, 14válcový dvouhvězdicový motor Švecov AŠ-82FN
Výkon pohonné jednotky: 1 361 kW (1 850 k)
Výkony
Maximální rychlost: 648 km/h
Dolet: 765 km
Dostup: 11 000 m
Stoupavost: 16,7 m/s
Plošné zatížení: 186 kg/m²
Poměr výkon/hmotnost: 420 W/kg
Výzbroj
2× kanón ŠVAK ráže 20 mm, každý s 200 náboji, v horní části přídě
8× neřízené rakety RS-82 nebo až 500 kg bomb PTAB
Zdroj : Wikipedie

Předlohou modelu je letoun bílá 52 „Mongolskij avar“ 2. Gardového stíhacího pluku. 2. Gardový stíhací pluk celkově sestřelil 327 nepřátelských letadel.

Stavba modelu:

Laserové díly jsem využil téměř všechny, jen šedá barva dílů ze slabšího kartonu nekoresponduje s barvami na modelu a díly je nutné přebarvit.

Stavbu jsem začal tradičně trupem v oblasti kokpitu. Zde jsem narazil na první úskalí, pokud přilepíte dil 1D na místo označené v dílu 1 B,C, vznikne vám v horní části schod, nicméně na obrázku v plánku je jeho pozice zakreslena správně. Nejasné je sestavení zaměřovače, kde jeho díly nejsou v plánku zakresleny všechny a díly 4 A a C jsou díly nikoliv na zaměřovač, ale na zpětné zrcátko, které není v plánku znázorněno vůbec. Sestavenou střední část trupu jsem potáhl díly potahu až k zadní části trupu.

Pokračoval jsem motorem, válce motoru, pokud budete dělat zavřené žaluzie chlazení, děláte zbytečně, nebudou vidět. Stačí jeho střední díly bez válců, model to nijak neovlivní. Pokud by jste chtěli dělat motor otevřený, je jeho maketa pro změnu moc chudá. Nicméně motor v mém modelu je. Prstenec krytu motoru je celkem oříšek, vzhledem k otvorům hlavní kanonů, já to řešil podlepením pomocnými chlopněmi.

Na motor jsem přidal lapač vzduchu pro karburátor a doplnil na letoun ocasní plochy. Jako další přišla na řadu křídla. Složil jsem laserovou kostru křídel a křídla potáhl. Ale ouvej. Kostra křídel má o 2 mm větší rozpětí než potah. Nevím, jestli je to mou chybou, ale vzhledem k tomu, že nosníky jsou vcelku, prostor pro chybu tam není. Já potah slícoval s výřezy pro klapky a křidélka a chybějící potah uprostřed spodní strany centroplánu jsem doretušoval.

Na horní straně kryje mezeru trup. Potah náběžné hrany u trupu sedl už bez problémů. Je škoda, že autor neudělal modelu vysunuté sloty. Sloty jsou vysunuté vždy, když letoun stojí. Při určité rychlosti se samy zavřou tím, že tlak vzduchu přetlačí pružinu. Aerodynamické přechody křídlo-trup sice sedly dobře, ale někde mi neseděla kamufláž, což byla otázka drobné retuše. Sestavení klapek a podvozku již proběhlo bez problémů. Po stočení 14 výfuků jsem na trup instaloval jejich kryty. Tady opět pozor, na levé straně byl kryt delší než výřez v trupu a na pravé pro změnu kratší.

Olejový chladič na spodní části trupu mě opět trochu potrápil, aby sedl bez mezer, bylo nutné vyříznout pro něj kousek spodní části trupu. Vrtulový kužel jsem slepil natupo. Do vrtulových listů jsem nalepil zužující se část párátek, aby trčely silnější stranou ven, pro snadnější usazení v kuželu. Vrtulový kužel mi přijde moc protáhlý, ale neměřil jsem jej. Jako poslední jsem na model instaloval kabinku. Přední část a odsuvný překryt sednou po nalepení rámování celkem v pohodě, zadní část překrytu jsem měl nižší a mezi rámováním a folii je v zadní části drobná mezera. Po doplnění antény a jejího lanka je model hotov.

Co říci závěrem? Model není složitý, má sice pár zádrhelů nicméně Lavočka z něj postavit jde. Stavba při použití laserů doslova odsýpala. Kamufláž je zvolena poměrně atraktivní, i když jistě by šla vybrat i zajímavější. Mě přišlo trochu nelogické ušpinění modelu, kamufláž je celkem „ušmudlaná“, ale silnější zašpinění za výstřelovýni otvory kanonů a za výfuky motorů a za olejovým chladičem by byly věrohodnější než černý flek v oblasti trupového čísla. To je k modelu La-5 FN asi vše co k němu dokážu napsat.

Na shledanou u dalších modelů se těší Petr Šmahel

 

Mohlo by se Vám líbit

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl

Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50

Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels

Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu

Motorový grejdr DZ-143, Orel (Bumažnoe modelirovanie)

OZNAČENO: 1:33, gpm, lavočka, letadlo, lukasz fuczek, samolot
Sdílej tento článek
Facebook Twitter Zkopíruj odkaz Tisk
Sdílet
Co si myslíte?
Úžasný0
Děkuji!0
Paráda0
Doporučuji0
Překvapilo mě to0
Nebavilo mě to0
Předchozí článek Führichův dům v Chrastavě od Vystřihovánky TOM
Další článek Tatra 87
Okomentujte Okomentujte

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňte s námi ve spojení

5.2k Sledující Like
1.1k Sledující Sledovat
260 Odebírající Přihlásit se k doběru
Hrdě podporujeme Modelářský svět
Ad imageAd image

Poslední novinky

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů 14.5.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Výsledky
Grand Prix 1.5.2025
Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
Modelářské aktuality Ostatní 29.4.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Hlasování
Grand Prix Grand Prix - hlasování 17.4.2025

Modelářský obchod na dosah

Betexa-magazin.cz
Betexa-magazin.cz

Máme i modelářský obchod

Navštivte náš eshop s tisícovkama produktů skladem!

Navštívit

Nepřehlédli jste něco?

Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
1.5.2025
Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
16.4.2025
Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
Sponsored by VIMOSVIMOS
QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
16.8.2024
Daruj s námi krev a kostní dřeň
8.3.2024

Sleduj nás na sociálních sítích

Facebook Instagram Youtube

Kontakty

Tomáš Bělka Jr
šefredaktor

[email protected]

Jsme otevření jakékoliv spolupráci, neváhejte nás kontaktovat!

© 2024 BETEXA.cz Všechna práva vyhrazena. Zákaz používání textů i fotografií bez písemného souhlasu.
Vítej zpátky!

Přihlas se do svého účtu.

Zapomenuté heslo?
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím