Vydavatel : Bumažnoe modelirovanie
Měřítko: 1:25
Obtížnost udaná vydavatelem: 1
O předloze
BMW E28 je druhá generace BMW řady 5, vyráběná od roku 1981 do roku 1988. jedná se o nástupce E12 a byla zpočátku vyráběna s benzínovými 4válcovými a 6válcovými motory. V roce 1983 přibyl dieselový motor poprvé v historii 5. řady. E28 byla také první nabízející středovou konzoli natočenou pod úhlem směrem k řidiči a s možností systému ABS. E28 byla nahrazena svým nástupcem E34 v roce 1988. Během produkce E28 byl také poprvé představen model BMW M5, poháněný šestiválcovými motory S38B35 a M88/3. Produkce E28 začala v červnu 1981 a skončila v prosinci 1987. V roce 1988 se stále ještě v Severní Americe prodávala jako modelový rok E28, ovšem v Evropě se již prodávala série E34. V Jižní Africe byla k dispozici limitované edice od poloviny roku 1987 do roku 1988.
(zdroj Wikipedia)
Zdroj: Wikipedia a petrolicious.com
O modelu a stavbě
Model jsem stavěl pro kamaráda do vitrínky, protože je milovníkem této značky. Také jsem si chtěl trošku odpočinout od značně složitých letadel, která většinou stavím. Model je opravdu koncipován jako jednoduchý, s možností postavit jej ve variantě s interiérem nebo jednodušší bez něj. Já jsem zvolil tu, kde interiér je.
Podvozek je jednoduchý sestává prakticky jen ze základního rovného dílu s podběhy, do kterých se navléknou osy kol. na podvozek se nalepí interiér, ten je rovněž zpracován poměrně jednoduše. Obsahuje sedačky, palubní desku, volant, řadící páku, madla a kaslíky na předních dveřích.
Následuje slepení karoserie. Pokud zvolíte jako já prosklenou karoserii, je potřeba upravit chlopně, její horní části, sloupky jsou po vyřezání velmi tenké. Já jsem díly horní části karoserie lepil natupo. Zasklívací folii lepím mě osvědčeným způsobem a to transparentním chemoprenem. Má tu výhodu, že upatlané části folie jsou očistit párátkem a s papírem lze na folii chvíli hýbat.
Hotovou karoserii už jen nalepíme na podvozek. Kola jsem vyrobil tak, že jsem je v jejich nejslabší části podlepil kartonem, na nějž jsem posléze navinul pásek papíru až jsem dostal průměr kol, Na tento pásek jsem nalepil běhoun pneumatiky a bombírované bočnice. Disky pneumatik jsem nevyřezával.
Poté už zbývalo nalepit drobnosti jako kliky, světla ( lze nalepit pouze světlomet, nebo světlomet s lemem), stěrače a model je hotov. Jedná se opravdu o odpočinkovou stavbu a já měl model hotový za dvě odpoledne.
Novější model závodní osobní BMW na našem eschopu je ke koupi
Tento model způsobem své konstrukce značně připomíná starší vystřihovánky z ABC a doporučuji jej i méně zkušeným modelářům.
Za fotky i textu recenze děkujeme modeláři Petru Šmahelovi