Stručně o předloze
Jedná se původně o německý rychlý bombardér, později o stíhačku se dvěma motory v tandemovém uspořádání s ocasními plochami ve tvaru kříže a příďovým podvozkem. Letoun se nikdy nedostal do sériové výroby z důvodu konce 2. světové války. Celkově bylo vyrobenou pouze přes 60 kusů v různých verzích, některé z nich nikdy nebyly dokončeny, nebo byly dokončeny a testovány s ukořistěnými kusy spojenci po konci války. Letoun se nikdy nedostal do bojového nasazení a je zaznamenán (ale nepotvrzen) pouze jeden střet se spojeneckými letouny.
Představení modelu
Model od vydavatele GPM v měřítku 1:33 v obtížnosti 2/3 a rozměrech 43x42x11cm je konstrukce skládající se z kartonových žeber, na které se následně lepí vnější plášť. To modelu dává celkovou robustnost, při lepení se potom nekroutí a drží symetrii. Složitost modelu je proto dána hlavně detailním provedením kabiny, podvozku, tvarem stroje a počtem dílků. Těch je na modelu oficiálně 126, ale je potřeba k nim započítat ještě asi 50 dílů žeber vnitřní konstrukce k podlepení na karton a 26 dílů z drátu. Dále nutno dodat, že spousta dílků se schovává pod jedním číslem označených „a“ někdy až po „h“, skutečný počet tak skromně odhaduju na 300. Díly jednotlivých částí jsou na stránkách umístěny ve své blízkosti, takže se vám málokdy stane, že někde budete hledat půl hodiny ten poslední sakramentský kousek. Číslování dílů odpovídá pořadí lepení.
Obr.1 Kartonová konstrukce a detailní provedení kabiny
Obr.2 Konstrukce je tuhá, umožňuje dobrou manipulaci při stavbě modelu. V prostřední části je vidět otvory pro uchycení křídel.
Kvalita tisku
Kvalita tisku mne moc nenadchla. Na první pohled vše vypadá kvalitně, při stavbě jsem však nacházel problémy. Mám silné brýle, které nosím pořád, ale vyřezávat se s tím nedá. Proto na to hledím asi z 10cm. Okraje dílů jsou neostré, kropenaté, někdy nejsou správně překryté jednotlivé barvy tisku a díly z různých archů papíru mají lehce odlišné odstíny – jako když potřebujete srovnat hlavy na tiskárně. Nejvýrazněji to lze poznat na spodní části modelu. Protože mám doma ještě jeden model od GPM (jedná se o B-29), šel jsem po stejných vadách a našel je tam také, takže se asi nebude jednat jen o špatnou várku z tiskárny. Papír se při delším tvarování a ohýbání třepí na více vrstev a sloupává se potisk, na modelu přitom nenajdete rovné plochy.
Obr.3 Konstrukce křídel je robustní, její sestavení však vyžaduje pečlivost a spoustu trpělivosti s broušením.
Obr.4 Broušením koleček do potřebné velikosti a tvaru jsem strávil snad celou sobotu, přestože jsem použil těžkou techniku.
Návod
Návod modelu je pouze v polštině. Textová část zabírá 2/3 poslední stránky sešitu a je drobounkým písmem, obrázkový je rozložen na 4 stranách v celkem 37 schématických a přehledných nákresech. Text na nákresy odkazuje a detailně popisuje co právě máte dělat. Asi tak do poloviny. Tam autor usoudil, že už jste pochopili co a jak. Návod dál už většinou tvoří text ve smyslu „podvozkovou nohu sestavte z dílů č… až č… podle nákresu č…“ a je mu už jedno, že těch dílů je 20. Na nákresech taky ve dvou případech nebylo zřejmé přesné umístění nebo vytvarování dílu, přestože na něj text odkazoval. Model by přesto šlo vytvořit jenom pomocí nákresů.
Obr.5 Model má spoustu drobných detailů. Třetí ruka s lupou je užitečná pomůcka.
Obr.6 Například tato část je sestavena z celkem 20 dílů. Část z nich bylo nutno podlepit.
Stavba modelu
Samostatná stavba modelu je příjemnou záležitostí. Model se skládá z několika segmentů z kartonové konstrukce, které se postupně vytvoří, opláští a přilepí k sobě. Stavba začíná segmentem s kabinou. Vytvoří se kartonová konstrukce, kompletně se vybaví kokpit, opláští se a postupuje se na další segment vnitřní konstrukce, přilepí k předchozímu a zase opláští. Jednotlivé díly se většinou lepí natupo nebo pomocí lepících chlopní. Žebra konstrukce dokonce počítají s těmito chlopněmi a v jejich místě je pro ně výřez. Problém s žebry je však jiný. Přestože jednotlivé díly modelu jsou precizně navržené, přesně k sobě pasují a počítají se svou vlastní tloušťkou i při podlepování, žebra konstrukce počítají akorát se svou vlastní tloušťkou materiálu, nepočítají však už s nalepeným papírem. Člověk by řekl, že nalepený papír je jenom takové tenké nic, ve výsledku se mi však stalo, že jsem obrušoval až 2mm kartonu. Stejně tak je potřeba statečně brousit kraje žeber při lepení pláště a nesnažit se to přepnout. Papír se pak v místě žebra láme a místo ladného oblouku vytvoří hranu. Pro příště kupuju lasery.
Obr.7 Hlavně brousit a nezkoušet natáhnout to silou. Na plášti se vám pak vyrýsují žebra a hrany.
Obr.8 I při zavřené kabině je vidět detailní provedení.
Model pod rukama vyloženě roste a kromě tvarování některých dílů a zmiňovanému neustálému broušení kartonu na vás nečeká žádná záludnost. Model nabízí možnost směrovky s nebo bez hákového kříže.
Při stavbě modelu doporučuji co nejdříve zakapotovat kokpit. Mě se pořád nechtělo vyrábět kopyto, až jsem na to doplatil útokem tenkrát 2,5 letého syna a všechny páčky co jich tam je jsem musel vytvářet znovu. Podvozek je robustní, proto hned jak budete mít křídla hotová a připojená, tak sestavte hlavní nosné části. Bude se hodit jako stojánek. Ošperkovat ho jednotlivými písty, dorazy, úchyty a kapotáží můžete až později. Kapotáž hlavního podvozku proveďte až po osazení kol, nebo si to nebudete mít na co položit. Přesahuje podvozkové nohy. Ocasní plochy přilepte jako úplně poslední věc. Jsou do kříže a neustále by vám jenom překážely. A hrozilo by, že se ulomí.
Závěr
Model není až tak moc obtížný, jak by se mohlo zdát. Díly k sobě pěkně pasují, obrázkový i textový návod je dobře sestavený a modelářská polština se učí rychle. Akorát si někdy při čtení návodu šišláte nahlas pod vousy. Vnitřní konstrukce modelu brání deformacím při stavbě. Na jedné stránce je natištěn vzorník barev pro míchání a odzkoušení odstínů. Výrobce k modelu prodává i laserem vyřezané díly, kola a kabinu, čímž se dá obtížnost ještě snížit. Rozhodně jej nedoporučuji začátečníkům, mírně pokročilý však při pečlivé a trpělivé práci model zvládne.
Ke stavbě modelu jsem nepoužil laserové doplňky, kola ani kabinu. Nemůžu proto posoudit kvalitu a zpracování.
Model postavil, nafotil a recenzi připravil Petr Mach.
Moc pěkně udělaná recenze a i slepení modelu. Čistá práce. Tady je vidět modelář vyšší třídy. Fakt pěkné, jak mě letadla moc netáhnou…