Úvod
Jako pubertálního železničního modeláře mne vždy zamrazí, ohlédnu-li se za projíždějícím vlakem nebo když postojím na mostě s vyhlídkou na nástupiště a koleje nádraží. Pořád z něj na mne sálá jakási nostalgická atmosféra minulosti. Když jsem pak před lety viděl v Neratovicích dokonalé papírové modely lokomotiv, řekl jsem si, že to také jednou zkusím. Sakrální architektura však byla silnější a tak po řadě kostelíků jsem si řekl, že je čas na změnu. Znáte to? Po poradě s předním „lepičem“ lokomotiv jsem v Betexe objednal LEW Bo24 + laserové díly od WAKu vydaného v únoru 2019 v počtu 500 kusů výtisků.
O předloze modelu
Předloha není nijak konkrétní. Lokomotivy tohoto typu se vyráběly ve východoněmeckém Henningsdorfu kousek nad Berlínem po roce 1950 hlavně pro oblast Slezska (česko-polská oblast kolem Wroclawy až za Karvinou kamsi do lesů za Jablunkovem) a sloužily jako důlní odklizové lokomotivy. Jedná se o stroje, které se pohybovaly rychlostí do 14 km/h a musely se umět rozjíždět často a na krátké vzdálenosti k tomu s velkou zátěží.
Model LEW Bo24 byl nakreslen podle plánů v odborných knihách a podle starých fotografií různých typů. Žádný konkrétní muzejní kus se nedochoval a rozměry, vybavenost i úpravy se na fotografiích dost liší podle toho, jak si model upravovala ta která dílna. Plzeňská ŠKODA v padesátých letech také vyráběla dokonce několik typů důlních lokomotiv v osazení Bo´Bo´nebo dokonce Bo+Bo+Bo (Bo znamená samostatnou hnací jednotku o dvou nápravách)
O stavbě modelu
Poprvé jsem se zde setkal s návodovými kresbami na místo slovního popisu „krok za krokem“ a velmi stručným slovním popisem. To, že budu postupovat podle návodových kreseb, jsem pochopil jako vyšší level náročnosti. Žádný detailní slovní návod, jen hrubá kostra a postup si určí modelář sám. Můžete přeskakovat mezi vznikajícími úseky, ale musíte stále vědět, co děláte. Vše v polštině, avšak pomocí Google Translatoru jsem snadno dosáhl celkem slušného překladu. Model je v měřítku 1:25. takže poměrně velké díly, než jsem byl zvyklý ze sakrální architektury, ovšem s o to větším důrazem na detail. Je potřeba si plně představit, jak bude konkrétní díl v modelu zasazený, protože vystřižené dílky nemají chlopně, kde by byla informace o „sousedním“ dílku. Přesto si dovolím tvrdit, že se jedná o snadnější model, byť je označený náročností 3/5. Vydavatel nicméně radí: 3x vyzkoušej a pak teprve nalep! Rozdíl mezi naší 3/5 a polskou je asi jako rozdíl mezi střední a vysokou školou.
Vystřihovánka je tištěna na vyšší gramáži podobné čtvrtce +-250g/m2. To se hodí, protože prakticky celé dílo se lepí „na tupo“. Pro mne také novinka. Chlopní je tu minimálně a ty si stejně nakonec uříznete. Poměrně dost se retušuje. Já používám vodovky, protože jsou po zaschnutí matné a dají se případně dobře opravit, pokud někde přetáhnu.
Laserové díly jsou u takto velkých ploch nutností. Jejich vlastní výroba by byla opravdu velmi náročná s nejistým výsledkem. Doporučuji ty 2,5 stovky za ně dát. Usnadní to velmi stavbu. Obecně jsou laser díly o nějakou desetinu milimetru menší, než podlepovaný díl. Toho šlo využít při navazování dílků rohy k sobě, ale často jsem musel i dílek ostřihnout nebo zabrousit.
V modelu se vyskytuje řada chyb nebo nejasností a je asi na zkušenosti modeláře, jak si s tím poradí. Neoznačené dílky číslem, zavedený styl značení u některých dílů neplatí nebo je vynechaný, v archu jsou dílky, které nejsou v návodové kresbě vyznačeny, úplně chybějící díl a podobné chybky, které mne zprvu mírně rozladily…
Nejtěžší část modelu čeká v závěru při výrobě pantografového sběrače elektrického proudu z troleje. A to je asi dobře. Během stavby nováček lepení Poláka přivykne novým postupům a přijme náročnost. Je tu množství malých dílků, které se např. ještě musí v čepu i pohybovat.
Závěr
Lokomotiva sama o sobě není nijak pohledná, s krásnou parní lokomotivou se podle mne nedá vzhled srovnávat. Také jsem byl zvyklý z architektury na mnoho odstínů barev. Zde se pracuje s celkem čtyřmi barvami bez přechodů. Ale je to stroj nikoli kostelík s vytrážovými okny….
Model této lokomotivy mi výborně posloužil jako přechodový článek pro pochopení jiného stylu návodu a samostatného postupu při dílčích blocích dílků. Skutečně musíte více myslet na další dva kroky dopředu, abyste si „nezalepili“ do modelu svoje vlastní ruce 🙂
Rozhodně Vás tento model posune v technice lepení a bude hrdým výsledkem modelářské práce ve Vaší galerii modelů.
Model postavil, nafotil a recenzi připravil Pavel Koráb.