Betexa-magazin.czBetexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní

    Novinky na trhu

    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASIHO nová V3Ska na Vianoce
    Audio články Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    Nová Praga S5T od Ripper Works
    Novinky na trhu Papírové modelářství Recenze modelů
    Obilné silo 21000 tun, AC models
    Audio články Novinky na trhu Recenze modelů
    • Prohlédnout vše

    Recenze modelů

    kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
    Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů
    Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50
    Audio články Recenze modelů
    Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels
    Audio články Recenze modelů Zemědělská technika
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    • Prohlédnout vše

    Modelářské aktuality

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    • Prohlédnout vše

    Ostatní články

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    BETEXA.cz Grand Prix – 1. kolo – Modely letadel — Hlasování
    Grand Prix - hlasování Grand Prix Ostatní
    • Prohlédnout vše
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav

    Reportáže

    Ohlédnutí za výstavou Papír show Ostrava 2025
    Audio články Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Pohár Kyjovské radnice 2024
    Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Slavičínský Šikula 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    Ohlédnutí za výstavou Modelářský Svět PLZEŇ 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    • Prohlédnout další reportáže

    Nejbližší akce

    Květen 2025

    Červen
    PO
    ÚT
    ST
    ČT
    PÁ
    SO
    NE
    28
    29
    30
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    Events for 1st Květen
    Žádné události
    Events for 2nd Květen
    Žádné události
    Events for 3rd Květen
    Žádné události
    Events for 4th Květen
    Žádné události
    Events for 5th Květen
    Žádné události
    Events for 6th Květen
    Žádné události
    Events for 7th Květen
    Žádné události
    Events for 8th Květen
    Žádné události
    Events for 9th Květen
    Žádné události
    Events for 10th Květen
    Žádné události
    Events for 11th Květen
    Žádné události
    Events for 12th Květen
    Žádné události
    Events for 13th Květen
    Žádné události
    Events for 14th Květen
    Žádné události
    Events for 15th Květen
    Žádné události
    Events for 16th Květen
    Žádné události
    Events for 17th Květen
    Žádné události
    Events for 18th Květen
    Žádné události
    Events for 19th Květen
    Žádné události
    Events for 20th Květen
    Žádné události
    Events for 21st Květen
    Žádné události
    Events for 22nd Květen
    Žádné události
    Events for 23rd Květen
    18:00 - 00:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 24th Květen
    09:00 - 16:00

    Plastic People of Tovačov

    Sportovní hala Tovačov
    00:00 - 14:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 25th Květen
    Žádné události
    Events for 26th Květen
    Žádné události
    Events for 27th Květen
    Žádné události
    Events for 28th Květen
    Žádné události
    Events for 29th Květen
    Žádné události
    Events for 30th Květen
    Žádné události
    Events for 31st Květen
    Žádné události
    Kalendář GoogleiCalendarOutlook 365Outlook LiveExport .ics file
    • Prohlédnout celý kalendář
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře

    Zpracování dílů

    Tvarování dílů
    Základní zpracování Jak na to?
    Tvarování kruhových otvorů
    Jak na to? Základní zpracování
    Podlepování
    Základní zpracování Jak na to?
    Lepení
    Základní zpracování Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Modelářské nástroje

    Plastové profily Evergreen
    Ostatní Jak na to? Modelářské nástroje
    Krabičky a nádoby
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Párátka
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Vatové tyčinky
    Modelářské nástroje Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Barvy a barvení

    Lakování
    Jak na to? Barvy a barvení
    Stříkání
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvení štětcem a retušování
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvy pro přípravu povrchu a impregnaci
    Jak na to? Barvy a barvení
    • Prohlédnout vše

    Webináře

    Přednáška o historií našeho vydavatelství BETEXA
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – Závěrečný speciál
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #5 Domáci tisk s Jindrou
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #4 Stavba kol a bombírování se Zdeňkem „Teo“
    Webináře
    • Prohlédnout vše
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Hledáš něco?
Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form id=“847″]

© 2024 BETEXA.cz - Všechna práva vyhrazena. Používat texty i fotografie bez přechozí domluvy je zakázáno.
Právě čtete: Mirage 2000-5F | 1:33
Sdílet
Změnit velikost písmaAa
Betexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
Změnit velikost písmaAa
  • Papírové modelářství
  • Kalendář & Reportáže
  • Jak na to?
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
Hledáš něco?
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Sleduj nás
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Betexa-magazin.cz > Blog > Papírové modelářství > Recenze modelů > Mirage 2000-5F | 1:33
Recenze modelů

Mirage 2000-5F | 1:33

Vojtěch Volný
Poslední aktualizace: 2023/12/14 at 2:28 PM
Vojtěch Volný
Sdílet
10 minut člení
Sdílet

Předloha modelu

Dassault Mirage 2000 je francouzský víceúčelový jednomotorový stíhací letoun čtvrté generace, vyráběný společností Dassault Aviation. V 70. letech byl vyvinut na základě letounu Mirage III a v roce 1982 byl zařazen do výzbroje Francouzského letectva. Existuje několik variant tohoto letounu, včetně útočných verzí 2000N a 2000D, vylepšených verzí 2000-5, řady exportních variant a celkem bylo vyrobeno přes 600 strojů.
Stíhačky Mirage 2000-5F jsou provozovány pouze u dvou útvarů francouzského letectva – EC 1/2 Cigognes a EC 2/2 Côte d’Or.

Contents
Předloha modeluModelStavbaZávěrečné hodnocení

 

Escadron de chasse 1/2 Cigognes je stíhací peruť Francouzského letectva v současné době dislokovaná na základně č. 116 Luxeuil-Saint Sauveur a vybavená stroji Mirage 2000-5F. Její letouny nesou trupové kódy v rozmezí 2-EA až 2-EZ (v letech 1994 až 2015 116-EA až 116-EZ).Útvar vznikl v listopadu 1945 jako dědic tradic letek „Čápů“ Francouzského letectva a současně 329. peruti Royal Air Force, která byla vytvořena piloty bývalé Groupe de Chasse I/2 po uzavření příměří mezi Německem a Francií v roce 1940.

V roce 1949 jednotka, dislokovaná na základně Dijon-Longvic, přešla na proudové letouny, zprvu de Havilland Vampire a později MD 450 Ouragan, a Dassault Mystère IVA. S nimi se jednotka v roce 1956 zapojila do akcí v průběhu Suezské krize. O několik let později se stala prvním útvarem Armée de l’Air provozujícím Mirage IIIC, které v roce 1968 nahradila variantou Mirage IIIE.
V roce 1984 se peruť stala první operační jednotkou Armée de l’Air vyzbrojenou typem Mirage 2000DA.
Od roku 1997 byly letouny jednotky modernizovány na standard Mirage 2000-5F.
V roce 2011 se peruť přesunula na základnu base aérienne 116 „Lieutenant-colonel Papin“ v Luxeuil-Saint Sauveur. Tím skončilo 62 let její přítomnosti na letecké základně 102 Dijon-Longvic jako domovském letišti.

Model

Model vydaný v klasickém papírovém měřítku pro leteckou techniku – tedy 1/33 je jedním z letounů operujících v současné době na základně Luxeuil-Saint Sauveur pod kódovým označením 116-EX. Letoun je publikován ve standartní kamufláži francouzského letectva z dubna roku 2012 a náleží k již zmiňované stíhací peruti Čápů – EC 1/2 Cigognes.
Model byl vydán v roce 2020 polským vydavatelstvím MS model. Je vytištěn na formátu B4 a obsahuje jednu stranu psaného návodu, 8 stran nečíslovaných návodových kreseb, 12 stran samotných dílů včetně kostry letounu. K vystřihovánce je dodávána laser sada obsahující veškerá žebra trupu a křídel, části kol a plastový překryt kabiny. Nechybí ani šablony pro kovové díly – nohy podvozku, výztuhy křídel a tyčky pro hydrauliku.

Co mně po třiceti letech nečinnosti v modelářských kruzích zaujalo, byl nádherný čistý tisk na kvalitním papíře. Pokud se vrátím do historie, tak kvalita papíru u vystřihovánek z 80. let mírně řečeno pokulhávala. Už zde je jasné, že jsem „odkojen“ klasickými vystřihovánkami z časopisu ABC – tedy především od mistra Richarda Vyškovského a Michala Antonického.
Vrátím se ale k samotné vystřihovánce letounu MIRAGE 2000-5F. Už po zhlédnutí psaného návodu bylo zřejmé, že tudy cesta nevede. Celou stavbu jsem se řídil pouze kreslenými návodovými kresbami a vlastním úsudkem.

Stavba

Stavbu jsem začal slepením kokpitu za použití laserových žeber, vše sedělo na desetinku milimetru přesně. Snažil jsem se dodržovat souměrnost při stavbě, to jen abych nebyl ke konci překvapen, jakouže to vrtuli jsem postavil. Po kompletním kokpitu a křesle pilota následovalo slepení kostry trupu. Tady obzvláště pozor na souměrnost! Premiérou mého lepení po tolika letech bylo „obšívání„ trupu. Věřte nevěřte, ale oddaloval jsem to asi týden, než jsem se odhodlal. Nevím proč, ale začal jsem od středu trupu – na každou stranu 2-3 obšívky mělo být hotovo. Kupodivu jsem nezaznamenal žádný větší problém či nepřesnost.

Ta v podstatě pramenila pouze z mé nedokonalosti při lepení. Na co bych však upozornil je fakt, že při tolika plátech obšívky je potřeba díly vyřezávat bez okrajových tmavých linek lemující díly. Pokud totiž tyto okraje zůstanou na dílech, jejich šířky se nasčítají a na koncích trupu vzniknou přesahy, které je nutno následně seříznout, aby se daly přilepit další díly. Nicméně i s touto maličkostí se dá poměrně snadno vypořádat. V této části stavby jsem definitivně opustil jakýkoli návod a lepil jsem to, co mě zrovna bavilo.

Následovalo tedy slepení koster křídel spolu s vlepením podvozkových šachet. Tady je potřeba zapojit představivost a v průběhu stavby doplnit šachty o potřebné výztuhy vlastní výroby, aby se všechny díly důsledně spojily. Stejně tak jsem do samotných koster vlepil další plochy pro posílení, a hlavně pro zamezení propadání papírového potahu samotného křídla. Ostatně samotná křídla jsou největšími papírovými díly a každé křídlo je v podstatě tvořeno pouze jedním velkým dílem. Kupodivu zase vše sedlo přesně a byl jsem spokojen.

Následovala SOP + křidélka – tady také vše velmi přesné. V mezidobí jsem si pohrál v dílně s koly, které jsou slepeny z jakési dřevitopapírové hmoty používané na laserové díly. Následně jsem je upnutím do vrtačky a jemným smirkovým papírem, obrousil do požadovaného tvaru. Do této doby jsem řezal, stříhal a lepil pouze větší a jednodušší díly. Přistoupil jsem tedy s pokorou k tvorbě podvozkových noh. Dle předlohy jsem připravil dráty a jal se stáčet samotné nohy. Práce titěrná, ale zase tady asi není moc co pokazit. Těch dílků bylo opravdu nepočítaně.

Ve slabých chvilkách jsem začal kompletovat přídavné nádrže a výzbroj – šest raket typu MICA. Přídavné nádrže byly jednoduchou záležitostí, ale u raket jsem řešil, jakým způsobem a co nejpřesněji stočit samotné tělo rakety. Jeho průměr je 5 mm a délka 80 mm. Hledal jsem řešení, jak si práci ulehčit, ale hlavně, aby byl výsledek koukatelný.

Nepomohly žádné špejle (malý průměr a nebyly ideálně rovné, papírová brčka (byla většího průměru – 6,5 mm), ani bambusové tyčinky (na každém konci jiný průměr). Nakonec jsem se rozhodl pro použití hliníkové trubičky o vnějším průměru 4 mm, na kterou jsem natočil jednu vrstvu slabého kancelářského papíru. Na toto „kopyto“ jsem následně velmi pohodlně nalepil plášť rakety. Tím, že je uvnitř trubička dostala raketa i jakousi hmotnost a dále při kompletaci se s ní moc dobře pracovalo.

Dalším zásadním krokem při stavbě bylo přilepení křídel k trupu. Po přiložení „nasucho“ jsem se zhrozil mezery mezi křídlem a trupem. Po použití lehkého násilí se mezera zmenšila natolik, že ji byl schopen překrýt spojovací díl trupu a křídla přesně pro tento účel připravený. „Slinovou“ metodou jsem po nalepení křídel k trupu vytvaroval zmiňovaný přechodový díl a vzniklou mezírku krásně překryl. Teď už model dostal nový rozměr a manipulace s ním je daleko složitější, tudíž byl odložen a je v očekávání na konečnou kompletaci.

Samostatnou kapitolou je překryt kabiny. Využil jsem předpřipravený výlisek z čirého plastu dodávaný spolu s laserovými doplňky. Popravdě řečeno byla to taková menší vanička neurčitého tvaru, ze které se metodou „pokus-omyl“ musela vypreparovat kabina ve správné pozici. Nejprve jsem si však udělal její sádrový odlitek, to pro případ, že by se mi povedlo tento díl poslat k šípku. A dobře jsem udělal. Netvaroval jsem však kabinu novou, ale odlitek posloužil jako výborný stojan při lepení papírového lemu na plast a také při následném dělení překrytu skalpelem na dva díly. Rozhodl jsem se totiž udělat otevřený kokpit. Vše se zadařilo a stačilo pouze trochu retuše na hrany, aby bylo hotovo.

Závěrečná kompletace modelu již byla v podstatě hračkou a hromada titěrných dílků, které měly být umístěny na trupu, se postupně zmenšovala. Pro umístění veškerého harampádí pod křídla a trup letadla jsem byl nucen vyrobit jednoduchý stojan, jenž bude sloužit i pro převoz modelu.

Závěrečné hodnocení

Byl jsem velmi mile překvapen kvalitou samotné vystřihovánky i laserových dílů. V podstatě jsem nenalezl žádné závažnější pochybení za strany grafika, pouze asi u tří dílů bylo chybné číslování, ale nebylo to nic, co by vedlo ke špatné kompletaci modelu. Za mě hodnocení jako ve škole, tedy 1.
Hotový model byl poprvé k vidění 19. února na výstavě Papírové království Brno 2022 v kategorii LKT pod číslem 12. Jak model dopadl je patrné z následujícího obrázku.

Autorem článku, stavby, fotografií a videa je Pavel Kotík.

Mohlo by se Vám líbit

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl

Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50

Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels

Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu

Motorový grejdr DZ-143, Orel (Bumažnoe modelirovanie)

Sdílej tento článek
Facebook Twitter Zkopíruj odkaz Tisk
Sdílet
Co si myslíte?
Úžasný0
Děkuji!0
Paráda0
Doporučuji0
Překvapilo mě to0
Nebavilo mě to0
Předchozí článek I model pomáhá – nová iniciativa papíráků
Další článek Nová drtikolka a Pragovka od Ripperworks
Okomentujte Okomentujte

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňte s námi ve spojení

5.2k Sledující Like
1.1k Sledující Sledovat
260 Odebírající Přihlásit se k doběru
Hrdě podporujeme Modelářský svět
Ad imageAd image

Poslední novinky

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů 14.5.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Výsledky
Grand Prix 1.5.2025
Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
Modelářské aktuality Ostatní 29.4.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Hlasování
Grand Prix Grand Prix - hlasování 17.4.2025

Modelářský obchod na dosah

Betexa-magazin.cz
Betexa-magazin.cz

Máme i modelářský obchod

Navštivte náš eshop s tisícovkama produktů skladem!

Navštívit

Nepřehlédli jste něco?

Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
1.5.2025
Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
16.4.2025
Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
Sponsored by VIMOSVIMOS
QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
16.8.2024
Daruj s námi krev a kostní dřeň
8.3.2024

Sleduj nás na sociálních sítích

Facebook Instagram Youtube

Kontakty

Tomáš Bělka Jr
šefredaktor

[email protected]

Jsme otevření jakékoliv spolupráci, neváhejte nás kontaktovat!

© 2024 BETEXA.cz Všechna práva vyhrazena. Zákaz používání textů i fotografií bez písemného souhlasu.
Vítej zpátky!

Přihlas se do svého účtu.

Zapomenuté heslo?
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím