V dnešní recenzi stavby papírového modelu si představíme historickou parní lokomotivu řady 310.0 ČSD. Autorem vystřihovánky je Aleš Cupák – AC Models, model vydal Ondřej Hejl. Recenzi jsme zpracovali spolu s Michalem „Vršo“ Vršanským, který tuto lokomotivu slepil.
O předloze
Lokomotivní řada 310.0 je typickou parní lokomotivou bývalých československých drah. Byla to řada malých trojspřežních tendrových lokomotiv, označená u Rakouských státních drah 97. V letech 1878–1913 bylo vyrobeno 228 lokomotiv řady 97 a k tomu neurčitý počet lokomotiv pro jiné místní dráhy (s jiným označením). Tuto řadu lokomotiv lze rozdělit do dvou skupin: Lokomotivy 97.01-97.98 (včetně) a ostatní stroje. Lišily se svými parametry ale větší rozdíl nebyl. Všechny lokomotivy se vyznačovaly baňatým komínem (umisťovaným od roku 1916) a vysokým parním dómem, umístěným hned za komínem.
Z hlediska historie českého průmyslu je nejvýznamnější z této řady lokomotiva 97.182. Byla to první lokomotiva, kterou vyrobila v roce 1900 První česko-moravská továrna na stroje v Praze. Její osud není znám, po 1. světové válce zůstala někde na území Rakouska. (zdroj: wikipedia; fotografie lokomotivy umístěné u nádraží v Otrokovicích: Timmy)
Vzhled a náročnost vystřihovánky
Vystřihovánka je vyhotovena v měřítku 1:25, čímž se skvěle řadí mezi další modely lokomotiv v tomto měřítku polských vydavatelů.
Rozsah: 14x C4 s díly modelu, 2x C4 žebra, 1x C4 šablony nepapírových dílů (dráty, atd.), 13x C4 návodné kresby a výkresy, obálka s doprovodným textem.
Na obálce vystřihovánky je uvedena obtížnost 5/5, což dokládají i přiložené náhledy na díly a návodové kresby.
K vystřihovánce je možné zakoupit i laserem pálené doplňky, usnadňující práci na modelu. Sada obsahuje díly kostry, kol a detailů, v balení se nachází celkem 5 archů na kartonech tloušťky 0,5 a 1,0 mm.
Stavba modelu
Model neobsahuje písaný návod, iba číslované návodné kresby. Postupoval som až na nejaké výnimky podľa nich a podľa číslovania dielov. Prilepenie niektorých dielov som ale musel odložiť na neskôr. Bez písaného návodu sa to dá zvládnuť, no občas by sa nejaké usmernenie hodilo.
Model obsahuje množstvo drobných dielov, aj voliteľných, snažil som sa väčšinu použiť, no občas som už niektoré vypustil. Na druhú stranu som nitoval a maticoval čo sa len dalo, niektoré väčšie nity a matice sú aj súčasťou modelu.
Začal som konštrukciou rámu. Model je veľmi presný.
Náročnějšie boly odpruženie a ložiská. Po zlepení celku a jeho osadení do modelu je však výsledok uspokojujúci a motivuje k ďalšiemu lepeniu.
Ďalej som pokračoval kolesami, vpredu parnými valcami a kľukovými mechanizmami, križiakmi. Toto bola asi najväčšia psychiatria celého modelu. Odporúčam osky kolies prilepiť napevno. Ja som to neurobil a kolesá majú malú vôľu pri presúvaní modelu po stole no kľukový mechanizmus je napevno, čo sa trochu bije.
Pridal som háky, nárazníky a kotol. Model hneď podrástol. Na kotol som postupne lepil piesočník, parný dóm a komín. Najťažšie bolo správne natvarovať potrubia z piesočníka. S nahrievaním plastových profilov som sa moc neskamarátil.
Nasledovali vodné vane a čelo lokomotívy. Vane boli celé z rebier, ktoré sa iba olepovali. Práca šla rýchlo, ale bolo na nich asi najviac nitov z celého modelu. Na čelo patria 3 lampy, ďalšie tri dozadu. Tu už boli pre mňa niektoré ohybové čiary príliš, ale inak to pekne všetko sedelo.
Teraz som sa rozhodol pokračovať potrubiami, ktoré som predtým preskočil. Lepili sa popod vodné vane a k podvozku.
Ďalšie v návode nasledovali zásobníky uhlia, ktoré som síce zlepil ale neprilepoval k modelu. Rozhodol som sa najprv zlepiť prednú stenu kabíny a až potom prilepiť predný zásobník uhlia. Jeho časť vonku pred kabínou sa mi nasúvala dosť ztuha ale dalo sa, možno som ju mal dať skôr než stenu kabíny. Nezabudnite ako ja, nalepiť pred prednú stenu kabíny diel 159. Musel som ho doliepať potom pomedzi potrubia.
Ďalšou psychiatriou boli dvierka na kotli a armatúry na kotli, zatiaľ bez píšťaly. Na ne nadväzovali ďalšie potrubia ktoré smerovali cez stenu kabíny von. Tu ešte stále nemám diel 159.
Nasledujúci práce už boli ľahšie, bočné steny s dvierkami. Spolu s bočnou stenou som vlepil aj druhý zásobník uhlia. Rozrobil som ešte píšťalu, ktorá pôjde cez strechu. Osadil som bočné steny. Zlepené vrstvy strechy okrem vrchného dielu s textúrou som dôsledne natvaroval a zatiaľ prilepil iba na prednú stenu a iba na sucho som ich dopasoval do drážok bočných stien. Zlepil a natvaroval som zadnú stenu, ktorú som najprv skusmo prikladal. S obavami som ju prilepil najprv k jednej bočnej, potom k druhej, potom k streche a na koniec strechu k bočným stenám. Na záver som prilepil strešnú textúru, tá je o niečo väčšia, treba ju podľa potreby pristrihnúť. Tým je kabína hotová.
Dokončení modelu
Dorobil som píšťalu, vetrák, osadil lampy na zadnú stenu a výsledok môžete vidieť na fotkách. Ešte mi ostal pluh.
Zlepil som ešte pluh kde som trošku bojoval s tvarovaním, respektive najprv som ani nerátal s tým že to treba celé poohýbať.
Konečne som mohol rozbehnúť práce na podložke. Od MS models som objednal koľajnice. Zvolil som len minimum terénu, hlavne násyp. Ten je z polystyrénu, čelá z balzy. Hrany násypu som zjemnil a celé som to oblepil papierom, nafarbil a budem sypať kamenivo.
Závěr
Vršo model začal lepit již v březnu a dokončil jej v listopadu. Přestože byl model vysilující, výsledek je velice atraktivní a dokazuje kvality tohoto modeláře. Do budoucna zvažuje i slepení navazujícího modelu, jímž je krytý nákladní vůz řady Z ČSD. Třeba se dočkáme recenze i z této stavby.
U další recenze se těší Vršo a Timmy.