V dnešní recenzi ze stavby papírového modelu se podíváme na plachetnici Saettia polského vydavatelství WAK. Model slepil Pavel Koudelka se započetím stavby v červenci roku 2022.
O předloze
Saettia (pravděpodobně od „sagitta“ – šíp) byla obchodní loď, která se objevila na konci 13. století a do 18. století se plavila především v oblasti od Tyrhénského moře k východnímu pobřeží Španělska. Byla využívána nejen pro obchod, ale také jako pomocná jednotka při vojenských akcích. V polovině 16. století, ceněná pro rychlost a obratnost, obsluhovala téměř 40 % veškerého námořního obchodu v Janově. (Více se dozvíte uvnitř vystřihovánky, ze které byl text převzat a přeložen.)
Vzhled a náročnost vystřihovánky
Vystřihovánka je zpracována v měřítku 1:100, pro lodní modely vcelku tradičním. Na obálce je uvedena střední obtížnost, tedy 3 z 5. Model i tak obsahuje větší množství drobných dílů, převážně v oblasti lanoví.
Autorem vystřihovánky je Tomasz Weremko, znám svou specializací ve zpracování historických plachetnic. Grafika modelu je úhledná a konstrukce pro jeho rukopis typická. U vydavatelství WAK mu vyšly kromě Saettie i další plachetnice jako HMS Badger, Trabaccolo, nebo Allege d’Arles (kterou pro změnu mám rozestavěnou já :).
Doplňky k modelu
Nejen pro usnadnění stavby, ale i k cestě ke skutečnějšímu vzhledu si pro modeláře připravilo polské vydavatelství doplňky. Tradičně se dá získat kostra modelu vyřezávaná laserem, skládající se ze 2 aršíků na 1mm lepence a 1 archu na tenčí, 0,5 mm lepence. Mimo žebra a palubu zde nalezneme například i okna do kajut.
Dále se k vystřihovánce dají zakoupit bločky k lanoví, dřevěné stěžně a také plachty předtištěné na látce. Zde je ale třeba upozornit, že tisk je jednostranný a například vlajku je třeba slepit ze dvou stran látky. U stěžní je také třeba počítat s tím, že zakoupené válce je nutné zbrousit do komolých kuželů.
Stavba modelu
Prvním krokem ke zdárnému vyplutí plachetnice je sestavení její kostry. Tu Pavel použil laserem vypálenou a lepil ji směrem od přídě. Středovou část udělal zvlášť a následně přilepil do dílu 1.
Na dílu 12 bylo třeba v horní části vprostřed vyřezat zhruba 1mm drážku, aby se skrz ní prostrčil „nos“, který je součástí dílu 1. Díl 12 je ale třeba zasunout dříve než díl 11, jinak není možné „nos“ prostrčit.
Stavba pokračovala dolepením žeber na zádi a celkovým zabroušením žeber.
Paluba
Následovala pokládka první vrstvy paluby, ta šla moc dobře, konstrukce dílů byla přesná.
Došlo pouze k úpravě dílů 44LaP a,b. Ty Pavel zařízl na stejnou délku, jinak by se tam nevlezly. Dále ještě upravoval dveře do kajut a sloupky, které částečně zařízl a zapustil do dílu 47.
Dalším krokem bylo uzavření boční a horní části zádi, lehké obroušení spojů první obšívky, položení druhé vrstvy paluby.
„Zde zjišťuji problém s laserem řezanými díly, které jsou malinko menší než jejich tištěná varianta. Při položení na střed dílu ve vystřihovánce a porovnání s laserem vyřezaným žebrem jsem si povšimnul rozdílu asi 0,2 mm na každé straně. Celý trup je tak o něco užší a bylo třeba desky paluby malinko oříznout. I čelní díly č. 108 LaP s okny a díly na nich, jsem musel malinko zkrátit na výšku.“
Obšívka
Zajímavým způsobem je navržené opláštění trupu, které je ve vystřihovánce navrženo ve třech vrstvách. První vrstva, příčná, se lepí přímo na žebra, na tu pak následuje podélná.
Na závěr se na vyznačené místo přilepují podlepené pásy s dřevěnou texturou – vnější část trupu. Tímto způsobem je efektivně docílená pevnost trupu a zamezeno viditelnému protlačení žeber.
Následovalo nalepení třetí finální vrstvy opláštění, stříšky na zádi a olemování horní části přídě.
Dokončení trupu
Závěrečnou částí ze stavby trupu jsou zábradlí, list kormidla, lišty a okrašlující prvky kolem zadní kajuty.
Aby při oplachtění a natahování lan nedošlo nedopatřením k poškození, je vhodné drobné části jako pumpy, naviják, kotvy a lucerny přilepit až nakonec.
Stěžně
Dalším postupem ve stavbě byla výroba stěžňů a vázaní lanoví.
Pro stěžně Pavel použil kupné dřevěné kulatiny. Jednotlivé kulatiny upnul do vrtačky a pomocí smirkového papíru upravil na potřebný tvar komoléhu kuželu a následně natřel hnědým odstínem akrylové barvy.
Pro lanoví byla použita černá nit tloušťky 0,5 mm, kterou se provlékaly i laserem vypalované bločky a olívky. Jedním až dvěma protaženími skrz včelí vosk došlo k zamezení „chlupacení“ nitě.
Takto přichystané stěžně se připevnili k lodi.
Plachty
Závěrečnou prací byly plachty.
Prvním krokem bylo ruční prošívání plachet nití tl. 0,25 mm ve vyšívacím rámečku, poté přišlo na řadu lepení zpevňovacích pásů. Vystřižený finální tvar plachty byl následně oblepen lany z širší, 0,5 mm nitě, a obešit tenkou nití.
Dálším krokem byly tzv. „povázky“ na uvázání částečně skasané plachty.
Na barvení plachet bylo použito louhování v kávě. Je však třeba si odzkoušet množství kávy tak, aby výsledný efekt byl vhodný.
Po uschnutí plachet přišlo ještě máčení v hodně rozředěném Herkulesu. Tím byla dosažena imitace nadutých plachet větrem.
Závěr
S upevňováním plachet přišla na řadu práce pro pavouka s nitkami takeláže. Třešničkou na dortu pak byla vlajka slepená s dvou kusů potištěné látky a dříve zmíněné prvky, které Pavel nyní konečně mohl přilepit na jejich místa na palubě.
Nákladový prostor v podpalubí byl ještě navíc doplněn o bedny a sudy různých velikostí, které nebyly součástí vystřihovánky.
Tím byl model plachetnice Saettia dokončen. V porovnání s předešlou stavbou, plachetnicí Kogou z Malého Modeláře se jednalo o model náročnější a propracovanější.
Jeho silnou stránkou je atraktivita předlohy a příjemná grafika, slabinou se mohou jevit drobné nepřesnosti v doplňcích nebo pár chyb v modelu (např. prohozené dveře do kajut). Nic ale zásadního to není a model ke stavbě je to příjemný.
Již teď se můžete těšit na jeho premiéru na výstavě Pohár Kyjovské Radnice, která se koná již tuto sobotu, 14. září 2024.
My Pavlu držíme palce a děkujeme, že se s námi podělil o zážitky ze stavby tohoto krásného modelu. U dalších příspěvků se na vás těší autor článku, Timmy.