Už v květnu mnoho modelářů zpozornělo při oznámení nových zpráv z východu. Již skoro zapomenutý ukrajinský vydavatel oznámil novinku – ruskou elektrickou lokomotivu 35K-006. Více než samotné oznámení však zaujal fakt, že nový model již nebyl zkonstruován v H0 jako původní modely, ale v oblíbeném a dobře zavedeném měřítku 1:25. Když tedy v říjnu oznámili také vydání americké dieselové lokomotivy CLASS66, strhl se na jedné facebookové stránce celkem oprávněný rozruch.
Při této příležitosti mě napadlo váženému čtenáři představit některé zajímavé modely tohoto vydavatele, ale zejména jej požádat o krátký rozhovor, který by nám mohl přinést několik odpovědí na otázky, které určitě nejen mě vytanuly na mysl během prohlížení zajímavé nabídky modelů.
Vydavatel se v minulosti zaměřil i na stroje české výroby, na které bych zejména rád upozornil. Všechny tyto modely jsou zkonstruovány v oblíbeném železničním měřítku H0.
Osobní elektrická lokomotiva CHS7 (1:87)
Další lokomotiva byla určena na rozdíl od CHME3 čistě na vývoz do Sovětského svazu. Zavedení nového typu vyvolala vysoká poptávka po osobní přepravě a nedostatečná kapacita stávajících vlaků, ale zároveň i již vysoká obsazenost tratí nákladním provozem. Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto o zavedení dlouhých vlaků (až o 32 vagónech), pro které bylo potřeba zajistit silné lokomotivy.
CHS7 byly vyráběny v letech 1983 až 1999 v plzeňských Škodových závodech a jedná se o jednu z nejvýkonnějších elektrických lokomotiv v zemích bývalého Sovětského svazu.
Elektrická lokomotiva E5K-006 (1:25)
Ruská lokomotiva, která bylo vyrobeno v letech 2007 až 2009 v Novočerkasském závodě na výrobu elektrických lokomotiv celkem 32 ks. Byla vyráběna v malých sériích jako nízkonákladová náhrada za stárnoucí flotilu elektrických nákladních lokomotiv. Požadavky zahrnovaly použití jednodušších kolektorových trakčních motorů, provoz na střídavý proud (25 kV) a modulární konstrukci (pro usnadnění oprav výměnou vadné jednotky).
Dieslová lokomotiva CLASS66 66606 FPL (1:25)
Lokomotiva třídy 66 byla vyvinuta americkou společností EMD pro evropský trh. Jedná se o stroje univerzálního charakteru, přestože se pro svůj vysoký výkon využívají především v nákladní dopravě.
Vychází z řady 59, která se již dříve osvědčila ve Velké Británii, kde se také nejvíce prosadila a osvědčila v provozu, posléze se nicméně rozšířila i do ostatních evropských zemí (Francie, Benelux, Polsko, Německo). Zajímavé je, že výrobce usiloval i o certifikaci na české a slovenské tratě.
Celkem bylo vyrobeno 579 kusů.
Posunovací lokomotiva CHME3 (1:87)
Prototyp nám známé lokomotivy přezdívané „Čmelák“ byl vyroben v roce 1963 v pražském závodě ČKD a po úspěšném otestování byl objednán jak na provoz na tuzemských drahách, tak do Sovětského svazu, ale i do Polska, Iráku, Sýrie a dalších zemí.
CHME3 je motorová posunovací lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Celkem bylo do bývalého Sovětského svazu dodáno 7459 lokomotiv tohoto typu a jedná se tedy o jednu z největších sérií lokomotiv jednoho typu na světě.
Na železnicích České republiky a Slovenska dostaly sériové označení jako třída 770 (model T669.0) a třída 771 (model T669.1), v Albánii také T669 (zachování továrního označení), v Polsku S200, v Iráku DES3100 a v Sýrii LDE1500.
Osobní elektrická lokomotiva CHS2 (1:87)
Poslední lokomotiva české výroby, kterou bych rád představil, byla vyráběna v letech 1958 až 1973 v Plzni. Šlo o stejnosměrnou šestinápravovou lokomotivu, která během let výroby došla mnoha úpravám a vylepšením. Celkem bylo vyrobeno přes tisíc lokomotiv této nebo odvozených řad.
Rozhovor s vydavatelem
Přestože je v nabídce Modeller.ua několik českých lokomotiv, mezi českými modeláři není toto vydavatelství příliš známé. Čím to je?
Kdysi jsme oslovili snad všechny obchody v Evropě, ne všichni se ale ozvali. Pravděpodobně proto.
Je s vydavatelstvím spojeno jméno konkrétního jednoho autora, nebo vydáváte modely více autorů?
Vydáváme modely konkrétního autora (JEVHENII KISTANOV)
Kdy jste začali s vydáváním modelů? Jaké byly začátky a co jim předcházelo?
Modely jsme začali vydávat v roce 2012. Začalo to nadšením a touhou přinést na trh modely kolejových vozidel.
Původně jste se věnovali modelům železničních vozidel v měřítku 1:87. Čím se od sebe liší edice „Modeller“ od „Modeller retro“?
Verze „retro“ se liší tím, že obsahuje modely železniční techniky, která již nejezdí a jsou exponátem.
Od roku 2015 museli modeláři čekat na dalších šest let. Čím byla tato prodleva způsobena?
Nestabilní situace v zemi Ukrajina, stěhování do Polska.
Nové modely jsou ve větším a velmi oblíbeném papíráckém měřítku 1:25. Proč ke změně měřítka došlo?
Protože toto měřítko je v Evropě oblíbenější.
Přijde na řadu i parní trakce, nebo se budete zabývat už jen moderními stroji?
Parní trakce samozřejmě bude.
Na čem pracujete nyní, na co se můžeme těšit?
V současné době se vyvíjí model elektrické lokomotivy EP20 (EP20).
Co je Vaší vysněnou předlohou, kterou byste rádi vydali?
Je jich hodně!
Děkujeme za odpovědi a budeme se těšit na spoustu krásných modelů z Vaší dílny.