Před nedávnem jsem objevil na Betexa.cz model stavebního stroje GREJDR DZ-143. Stroj se používal hlavně v 70-90 letech, ale možná se dá zahlédnout někde i dnes na větší stavbě. Jsem milovníkem strojů z této doby, v dětství jsem je zažil a je to taková nostalgie. Model vydalo ukrajinské vydavatelství BUMAŽNOE MODELIROVANIE. Je to v měřítku 1:25, takže model není žádný „drobek“. Měří 38 cm a vysoký je 15 cm, tak zabírá dost místa ve vitríně. Abych povznesl model na jinou úroveň, tak jsem mu aspoň udělal funkční svítící světla. Návod je v polštině, němčině, ruštině a angličtině, tak jsem oprášil ruštinu a dal se do díla.
Stavba
Model má detailně přehledně kreslený návod, tak jsem začal zepředu. Postupoval jsem systémem, že jsem si slepil všechny části modelu, a nakonec jsem vše zkompletoval. První jsem lepil hlavní nosný díl přední části, na kterém jsou světla, tak jsem nosným dílem protáhl dráty ke světlům. Světla jsem ale musel vyrobit. Led diody jsem měl větší, tak se mě do originálních světel nevlezly.
Pak jsem slepil přední radlici s přední nápravou. To se lepilo dobře, jen jsem měl problém s propojovacím táhlem řízení kol. Ve vystřihovánce to je z podlepeného papíru, což se ukázalo jako nedostatečné a kola se „rozjížděly“. Tak jsem to nahradil špejlí a bylo to v pořádku. Poté jsem dělal střední radlici, která je mezi nápravami. Ta se lepila hůř a vyžadovala větší trpělivost. Radlice je na konstrukci ve tvaru A. Při lepení hotové radlice s konstrukcí k hlavnímu nosnému dílu byl problém s uchycení „A“ konstrukce k nosnému dílu v místech přední nápravy. Tam je malá plocha pro uchycení „A“ konstrukce, tak jsem to vyřešil nalepením papírové trubičky, do které jsem vsunul přední část střední radlice.
Tím jsem měl hotovou přední část modelu a pustil jsem se do zadní části ve které je motor, kabina, dvě zadní nápravy a úplně vzadu malá radlice, která připomíná hrábě. Začal jsem nosným dílem celé zadní části. Do toho jsem musel „voperovat“ vypínač a 3V baterii pro napájení světel. Pak jsem slepil nápravy kol. Vše se lepilo v pohodě. Motor je detailně udělaný, a proto na modelu může být s otevřenými dvířkami motorové části nebo taky úplně bez celého krytu motoru. Jen mě překvapila barva motoru, ale nijak jsem to neřešil. Jako odpočinkové lepení jsem si slepil zadní radličku. Na skoro závěr jsem si nechal kabinu. Ta sama o sobě byla jednoduchá, ale musel jsem tam zakomponovat dráty ke světlům. V kabině jsou výztuhy po obvodu v rozích, do kterých jsem provlekl dráty ke světlům. Kabina byla fuška, ale vše se povedlo. Nakonec jsem si nechal kola, do kterých se mě vůbec nechtělo při pohledu, co mě s nimi čeká. Kvůli kolům jsem si koupil laserové díly kol, protože vyřezávat 1200 kusů dílků se mě nechtělo. Ano 6 kol a 1200kusů dílků! Pak už zbývalo jen vše slepit k sobě.
Závěr
Model se lepil dobře. Všechno na sebe pěkně pasovalo, a žádný větší problém nebyl. Tak jsem byl mile překvapený, jak to sedí. Jen doporučuji koupit laser kola s dezénem, jinak je to na dlouho, kdyby se to mělo vyřezávat. Já osobně laser díly moc nepoužívám, raději si je vyřežu, ale pokud je tak složité vyrábět kola, tak volím možnost laseru. Na tento model není potřeba žádné laserové díly, takže jsou laserové opravdu jen kola. Model se NECHYSTÁM patinovat ani dělat nějaké „pozadí“. Mám rád papírové modely takové, jaké jsou s „přiznáním“ toho, že jsou z papíru.
Autorem textu, stavby modelu a fotografií je Luboš „Lube“ Večeřa.