Betexa-magazin.czBetexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní

    Novinky na trhu

    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASIHO nová V3Ska na Vianoce
    Audio články Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    Nová Praga S5T od Ripper Works
    Novinky na trhu Papírové modelářství Recenze modelů
    Obilné silo 21000 tun, AC models
    Audio články Novinky na trhu Recenze modelů
    • Prohlédnout vše

    Recenze modelů

    kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
    Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů
    Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50
    Audio články Recenze modelů
    Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels
    Audio články Recenze modelů Zemědělská technika
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    • Prohlédnout vše

    Modelářské aktuality

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Audio články Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    • Prohlédnout vše

    Ostatní články

    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    BETEXA.cz Grand Prix – 1. kolo – Modely letadel — Hlasování
    Grand Prix - hlasování Grand Prix Ostatní
    • Prohlédnout vše
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav

    Reportáže

    Ohlédnutí za výstavou Papír show Ostrava 2025
    Audio články Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Pohár Kyjovské radnice 2024
    Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Slavičínský Šikula 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    Ohlédnutí za výstavou Modelářský Svět PLZEŇ 2024
    Reportáže z modelářských výstav Audio články
    • Prohlédnout další reportáže

    Nejbližší akce

    Květen 2025

    Červen
    PO
    ÚT
    ST
    ČT
    PÁ
    SO
    NE
    28
    29
    30
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    Events for 1st Květen
    Žádné události
    Events for 2nd Květen
    Žádné události
    Events for 3rd Květen
    Žádné události
    Events for 4th Květen
    Žádné události
    Events for 5th Květen
    Žádné události
    Events for 6th Květen
    Žádné události
    Events for 7th Květen
    Žádné události
    Events for 8th Květen
    Žádné události
    Events for 9th Květen
    Žádné události
    Events for 10th Květen
    Žádné události
    Events for 11th Květen
    Žádné události
    Events for 12th Květen
    Žádné události
    Events for 13th Květen
    Žádné události
    Events for 14th Květen
    Žádné události
    Events for 15th Květen
    Žádné události
    Events for 16th Květen
    Žádné události
    Events for 17th Květen
    Žádné události
    Events for 18th Květen
    Žádné události
    Events for 19th Květen
    Žádné události
    Events for 20th Květen
    Žádné události
    Events for 21st Květen
    Žádné události
    Events for 22nd Květen
    Žádné události
    Events for 23rd Květen
    18:00 - 00:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 24th Květen
    09:00 - 16:00

    Plastic People of Tovačov

    Sportovní hala Tovačov
    00:00 - 14:00

    Papírová růže, Jindřichův Hradec 2025

    Dům Dětí A Mládeže Jindřichův Hradec
    Events for 25th Květen
    Žádné události
    Events for 26th Květen
    Žádné události
    Events for 27th Květen
    Žádné události
    Events for 28th Květen
    Žádné události
    Events for 29th Květen
    Žádné události
    Events for 30th Květen
    Žádné události
    Events for 31st Květen
    Žádné události
    Kalendář GoogleiCalendarOutlook 365Outlook LiveExport .ics file
    • Prohlédnout celý kalendář
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře

    Zpracování dílů

    Tvarování dílů
    Základní zpracování Jak na to?
    Tvarování kruhových otvorů
    Jak na to? Základní zpracování
    Podlepování
    Základní zpracování Jak na to?
    Lepení
    Základní zpracování Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Modelářské nástroje

    Plastové profily Evergreen
    Ostatní Jak na to? Modelářské nástroje
    Krabičky a nádoby
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Párátka
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Vatové tyčinky
    Modelářské nástroje Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Barvy a barvení

    Lakování
    Jak na to? Barvy a barvení
    Stříkání
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvení štětcem a retušování
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvy pro přípravu povrchu a impregnaci
    Jak na to? Barvy a barvení
    • Prohlédnout vše

    Webináře

    Přednáška o historií našeho vydavatelství BETEXA
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – Závěrečný speciál
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #5 Domáci tisk s Jindrou
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #4 Stavba kol a bombírování se Zdeňkem „Teo“
    Webináře
    • Prohlédnout vše
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Hledáš něco?
Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form id=“847″]

© 2024 BETEXA.cz - Všechna práva vyhrazena. Používat texty i fotografie bez přechozí domluvy je zakázáno.
Právě čtete: Vzducholoď D-LZ 129 Hindenburg | 1:200
Sdílet
Změnit velikost písmaAa
Betexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
Změnit velikost písmaAa
  • Papírové modelářství
  • Kalendář & Reportáže
  • Jak na to?
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
Hledáš něco?
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře
  • Grand Prix
  • Podcasty
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Sleduj nás
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Betexa-magazin.cz > Blog > Papírové modelářství > Recenze modelů > Vzducholoď D-LZ 129 Hindenburg | 1:200
Recenze modelů

Vzducholoď D-LZ 129 Hindenburg | 1:200

Vojtěch Volný
Poslední aktualizace: 2023/12/22 at 5:57 PM
Vojtěch Volný
Sdílet
11 minut člení
Sdílet

Úvod

Když jsem psal o modelu A-10 v Měřítku 1:33 že je to kus nábytku, ještě jsem nestavěl tohle, takže pokud by měl někdo chuť slepit si 124 cm dlouhý, 22 cm tlustý, vlnitý papírový doutník, stačí si jej v obchodě Betexa.cz zakoupit a zažívat tu radost jak model roste a postupně vás vytlačuje z bytu. Já jsem model stavěl pro kamaráda a bez soutěžních ambicí, proto jsem na něm zhola nic neupravoval, krom dolepení nacistických vlajek, jež na předloze byly, ale vydavatel je tam zbaběle nenatiskl, nicméně na tuto vzducholoď prostě patří. Tady musím podotknout, že nejsem příznivcem hnutí potlačující práva a svobody lidí a těmito znaky polepuji pouze modely, nikoliv třeba stěny obývacího pokoje. Touto recenzí se Vám pokusím stavbu přiblížit a tím Vám ji trochu usnadnit. Pojďme na to.

Contents
ÚvodO předlozeO modeluStavba

 

O předloze

Zeppelin LZ-129 Hindenburg byl spolu se svou sesterskou lodí LZ-130 Graf Zeppelin II největším létajícím strojem všech dob. Byl pojmenován po říšském prezidentovi Paulovi von Hindenburg a v roce 1935 ho sestrojila firma Luftschiffbau Zeppelin s náklady v přepočtu 500 000 tehdejších liber. Měl zcela novou konstrukci z duralu; byl 245 m dlouhý (jen o přibližně 25 m kratší než Titanic), 41 m v průměru, obsahoval zhruba 200 000 m³ plynu rozděleného do 16 oddílů s celkovým vztlakem cca 240 tun, z čehož 112 tun bylo užitečné zatížení. Poháněly jej čtyři dieselové motory Mercedes-Benz, každý o výkonu 890 kW; umožňovaly maximální rychlost 135 km/h.

Potah byl vyroben z bavlny impregnované pro nepropustnost směsí oxidu železa a acetátu celulózy a potažené hliníkovým prachem. Hindenburg mohl nést 72 pasažérů (50 při transatlantickém letu), 61 členů posádky a náklad (v nákladním prostoru na zádi se dokonce přepravovaly i malé automobily). V zájmu lepších aerodynamických vlastností byly kabiny pasažérů umístěny uvnitř trupu, nikoli v podvěšených gondolách, jak bývalo dříve obvyklé. Interiér nabízel na leteckou dopravu nebývalý prostor a luxus: teplá jídla, sprchy se studenou i teplou vodou, v klubovně na vyhlídkové palubě hrál dokonce pianista na duralové piáno. Cena letenky byla srovnatelná s levnějším automobilem.

Původní plán počítal s plněním heliem, ale vojenské embargo Spojených států přinutilo německé konstruktéry změnit projekt a použít jako nosný plyn vysoce hořlavý vodík. Produkce helia kromě toho v USA tehdy nestačila ani pro americké vzducholodě a nikde jinde se helium nevyrábělo. Protože však vodík poskytuje oproti héliu ve vzduchu zhruba o 10 % větší vztlak, mohly být při úpravách přidány i další kabiny pro pasažéry. S používáním vodíku ve vzducholodích již měli Němci zkušenosti, takže pro ně změna neznamenala důvod ke znepokojení. Pro známá rizika vodíku obsahovala konstrukce Hindenburgu různé bezpečnostní prvky, které měly zabránit požáru v případě úniku plynu, a potah byl speciálně upraven tak, aby se zabránilo jiskrám, které by mohly způsobit požár.

Jejich víra v bezpečnost zacházení s vodíkem byla tak vysoká, že na Hindenburgu byla dokonce i kuřárna. První let absolvoval Hindenburg v březnu 1936 a v červnu téhož roku provedl rekordní dvojnásobný přelet Atlantiku v čase 5 dní, 19 hodin a 51 minut. 6. Května 1937 v 19:00 byla zahájena přistávací operace na letišti Lakehurst v New Jersey. V 19:21 bylo na zem shozeno první přistávací lano a pozemní personál začal s upoutáváním vzducholodi. O čtyři minuty později, když byl Hindenburg ve výšce asi 60 metrů, vzplanul v zadní části požár a během 34 sekund celá vzducholoď shořela. Z celkem 36 pasažérů a 61 členů posádky při katastrofě zahynulo 13 cestujících a 22 členů posádky. O život přišel i jeden ze členů pozemního personálu. Rozsáhlé popáleniny utrpěl i kapitán Max Pruss, přesto ještě zachránil 5 lidí z hořících trosek. (zdroj: Wikipedia)

O modelu

Měřítko: 1:200
Vydavatel: Schreiber-Bogen Kartonmodellbau
Autoři: A.Hansen a T.Wójcik

Model je vytištěn v rozsahu 14 stran ve formátu A4. U modelu je kromě potištěných stran i karton, který slouží na podlepení dílů žeber, konstrukce motorů a kabiny posádky. Barevné stránky jsou tištěny oboustranně, takže potah má zevnitř natištěnou konstrukci trupu. Návod, je kromě jedné kresby, kde je znázorněna vzducholoď v řezu, schematicky znázorněné motory a řídící kabina, tvořen řadou fotografií. Tyto jsou z části černobílé a z části barevné. Pokud jde o konstrukci trupu, tak je návod dostačující, nicméně u motorových gondol a kabiny posádky mě přišel nedostatečný. Hlavně pokud jde o uchycení gondol motorů na trup, Tam jsem musel dosti hádat která vzpěra, kam patří.

Stavba

Stavbu jsem zahájil podlepením konstrukčních dílů a jejich vyřezáním z kartonu. Žebra mají po obvodě řadu trojúhelníkových výstupků, které mají zajistit zvlnění potahu v podélné ose, takže modelář si užije již při jejich vyřezávání. Podle návodu jsem začal ocasní částí, jak praví návod. Trup samotný se skládá z 12 sekcí, každá z nich je tvořena jedním žebrem a 3-4 díly potahu.. Už při první sekci jsem pojal podezření, že stavba určitě nebude procházka růžovým sadem. Toto podezření značně zesílilo při napojování, další, o něco větší sekce. Díly potahu v jedné sekci se k sobě lepí 2 mm širokým páskem s naznačenou vnitřní konstrukcí, což je při velikosti dílů značně málo, alespoň dle mého, 1 mm na každý díl.

Autor v plánku potah lepí tak, že jej nespojí celý, ale obtočí kolem žebra a uzavře jej nakonec. Já jsem potah nejdříve slepil a žebro do něj vložil. Tento postup se mi zdál lepší. Ale i tak napojování jednotlivých sekcí na sebe tak, aby se vám správně setkalo zvlnění potahu a drželo to pohromadě bylo pro mě značně stresující záležitostí. Po slepení sekcí s díly 1 – 12, jsem bez nalepení ocasních ploch tuto část odložil a věnoval se přední části. Příď, které jsem se docela bál, mě kupodivu už tolik nervů nestála. Někde mezi tím jsem slepil interiér kabiny cestujících. Je tam dokonce i výše zmíněný klavír.

Po slepení přídě sestávající ze 3 sekcí, jsem k zádi přilepil nejdelší sekci z dílů 13-17. Po dokončení sekce 25-17 následovalo sestavení celého trupu. V této fázi jsem myslel, že buď dostanu infarkt myokardu a model můžou zpopelnit spolu se mnou, nebo že po něm začnu divoce skákat a skončím v dobře střeženém oddělení psychiatrické léčebny Kosmonosy. Nicméně nakonec se dílo zdařilo a vznikl 124 cm dlouhý předmět. A jen tak mimochodem okénky není z interiéru prostor cestujících vidět vůbec nic, i když si do něj posvítíte.

Následovalo sestavení kormidel, což byla oddechová záležitost, řídící kabiny, kterou jsem zasklil zasklívací fólií z Betexy, za pomocí transparentního chemoprénu. Toto lepidlo používám při zasklívání téměř všeho. Motory už byly malinko těžší, já bych asi zvolil jinou konstrukci potahu gondol a vyhnul bych se kostře podlepené kartonem, nicméně autor zvolil tuto cestu. Jak jsem již zmiňoval, noční můra bylo uchycení motorů k trupu. Z návodu se mi nepodařilo zjistit, jaká nosná vzpěra kam patří a v jaké poloze. No nějak jsem to tam přilepil.

Doplnil jsem některé výplety u uchycení motorů a ocasních ploch a tím byl model hotov. Co říci závěrem? Je to velký jako štětinatý hospodářský zvíře. Model je atraktivní již svou velikostí, nikdo jej nepřehlédne. Zápory? Ano model je má a to následující: již ta velikost, s modelem se špatně manipuluje, což si uvědomíte při přilepování jakýchkoli dílů na těleso. Dále nedostatečná vnitřní kostra, potřebovalo by to i podélníky a více žeber. Model je křehký, potah se prohýbá již při letmém dotyku a opět vzniká problém, při nalepování čehokoli, navíc spoje často praskají a mě se díky tomu a následným opravám povedlo těleso značně upatlat.

Vnitřní konstrukce je natištěna víceméně zbytečně, malými okénky stejně není nic vidět a ve skutečné vzducholodi byl trup stejně vyplněn balonety s vodíkem. Ty naštěstí ve vystřihovánce nebyly. Takže kdo bude to monstrum stavět, rozhodně bych zvolil větší chlopně místo pásků z vystřihovánky a doplnil si vnitřní konstrukci o podélníky. Věřte mi, vyplatí se to. Já sám, pokud by mě někdo donutil, patrně pod pohrůžkou vyvraždění rodiny nějakým obzvlášť trýznivým způsobem, stavět „TO“ podruhé, bych šel cestou těchto úprav. Motory bych nalepil spíše na nějaké profily než na papírové nosníky. A to je asi tak ke stavbě vše. Kamarád byl nadšen a model již zdobí jeho kancelář a já jsem nadšen tím, že nemusím řešit pověstnou Nerudovskou otázku: Kam s ním? A nyní skutečně poslední věta, nenechte se odradit, je to rukama a vy budete jistě šikovnější.

Na shledanou u dalších staveb se těší Petr Šmahel.

Mohlo by se Vám líbit

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl

Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50

Zetor 7745 s čelním nakladačem, Agromodels

Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu

Motorový grejdr DZ-143, Orel (Bumažnoe modelirovanie)

OZNAČENO: Hindenburg, petr, recenze, schreiber bogen, vzducholoď
Sdílej tento článek
Facebook Twitter Zkopíruj odkaz Tisk
Sdílet
Co si myslíte?
Úžasný2
Děkuji!0
Paráda0
Doporučuji0
Překvapilo mě to0
Nebavilo mě to0
Předchozí článek Automobil Škoda 105 S, Answer 1:25
Další článek Ohlédnutí za výstavou O Myjavský Erb 2022
Okomentujte Okomentujte

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňte s námi ve spojení

5.2k Sledující Like
1.1k Sledující Sledovat
260 Odebírající Přihlásit se k doběru
Hrdě podporujeme Modelářský svět
Ad imageAd image

Poslední novinky

kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů 14.5.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Výsledky
Grand Prix 1.5.2025
Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
Modelářské aktuality Ostatní 29.4.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 4. kolo – Malá dopravná technika — Hlasování
Grand Prix Grand Prix - hlasování 17.4.2025

Modelářský obchod na dosah

Betexa-magazin.cz
Betexa-magazin.cz

Máme i modelářský obchod

Navštivte náš eshop s tisícovkama produktů skladem!

Navštívit

Nepřehlédli jste něco?

Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
1.5.2025
Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
16.4.2025
Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
Sponsored by VIMOSVIMOS
QUASImodels – rozhovor s novým vydavateľom
16.8.2024
Daruj s námi krev a kostní dřeň
8.3.2024

Sleduj nás na sociálních sítích

Facebook Instagram Youtube

Kontakty

Tomáš Bělka Jr
šefredaktor

[email protected]

Jsme otevření jakékoliv spolupráci, neváhejte nás kontaktovat!

© 2024 BETEXA.cz Všechna práva vyhrazena. Zákaz používání textů i fotografií bez písemného souhlasu.
Vítej zpátky!

Přihlas se do svého účtu.

Zapomenuté heslo?
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.Souhlasím