Sdílej tento článek
Editor článků a reportér z výstav. Autor vystřihovánek a zakladatel Vystřihovánky TOM, dále publikující modely v časopise Abc nebo Betexa.cz.
Okomentujte
Okomentujte
V dnešní recenzi ze stavby papírového modelu se seznámíme s jedním z nejmenších zástupců kolejové techniky. Je jím polská drezína Dm-308 vydavatelství Answer. Model slepil Jiří Křivohlavý.
Motorová drezína DM-308 byla používána na příměstských železnicích Západního Pomoří v Polsku. Vyráběla se v letech 1950-1960 v Kolejowe Zakłady Maszyn i Sprzętu Drogowego z Poznania (později zvané ZNTK).
V současné době je jeden exemplář k vidění v expozici úzkorozchodné železnice v polské Gryfice.
Vystřihovánka je zpracována pro polské modely tradičním měřítku 1:25. Přestože je na obálce uvedena střední obtížnost 2 z 3, model obsahuje větší množství drobných dílů, převážně v oblasti podvozku. Ten je v určité výšce zakončen podlahou v celé ploše modelu, důsledkem čehož se setkáváme s částečným znázorněním motoru.
Sešit o formátu 320x 220 mm obsahuje 4 listy vystřihovánky, 2 strany návodových kreseb a velmi stručný textový návod v polštině. K modelu jsou zpracované i laserem vyřezávané díly, při stavbě tohoto modelu ale nebyly použity.
Přestože je model očíslován odspodu nahoru, svou stavbu Jirka začal interiérem drezíny. Tato část se obešla bez větších komplikací.
Zhotovený interiér následně oblepil opláštěním kabiny drezíny. Zde Jirkovi vznikala drobná nepřesnost, kterou vyřešil rozstřižením ve středu zadních dveří. Na to ještě navazují samotné dveře a operativní rozstřižení se za ně skrylo.
Při stavbě si Jirka všiml i drobné grafické chybky, v místě zadních dveří jsou panty zakresleny na modelu z obou stran. K tomu asi došlo při nepozornosti u zrcadlení dílu. Že si toho ani nevšimnete potvrzuje i fakt, že mi fotografii zadní strany zaslal s komentářem, ať najdu chybku a já se u toho docela zapotil.
Během oblepování obšívky došlo k drobnému rozevření spojovaných částí. Ve vystřihovánce se sice nenachází opravné plochy, nachází se zda však barevné bokorysy drezíny, ze kterých je oprava možná.
Další částí je sestavení podvozku. Ten je vzhledem k celkové délce modelu 11 cm velmi malý, avšak detailně a věrně zpracovaný.
Kapitolou samou o sobě by mohla být kola, ty se skládala každé z 11 dílů, z toho více než polovinu je nutné podlepit a jejich velikost je zhruba 2 x 1 cm.
Při stavbě Jirka nalezl zrcadlově obrácený díl, jehož místo na přilepení na podvozek bylo třeba přeupravit retuší.
I přes některé drobné nedostatky je vystřihovánka hezky sestavitelná a výsledek velmi zajímavý. To potvrzuje i fakt, že na výstavě papírových modelů v Neratovicích se vítězně umístila mezi konkurencí.
Článek pro vás připravil a u příštích se těší Timmy.
Přihlas se do svého účtu.