Předloha
Lxd2 je úzkorozchodná dieselhydraulická lokomotiva B′B′ polských státních drah Polskie Koleje Państwowe (PKP), vyráběná v Rumunsku společností FAUR. Celkem 166 lokomotiv pro 750 mm, 785 mm a 1 000 mm byla postavena v letech 1964–1987. Lokomotivy jsou navenek téměř k nerozeznání, jediné rozdíly jsou s motory uvnitř. První z těchto lokomotiv zahájila provoz v roce 1968 na Hornoslezských úzkorozchodných drahách a nahradila značně opotřebované parní lokomotivy Tw47 a Tw53.
Fotografie zdroj: Wikipedia
O modelu
Polská vystřihovánka od Modeliku je zpracována v měřítku 1:25, je tištěna ofsetem a sešit je zpevněn milimetrovým kartonem. Obsahuje celkem 9 stran A3. Výsledný model má na délku 410 mm. K modelu jsou dostupné i laserem řezané díly. Lokomotiva je provedena v obtížnosti 4/5 s interiérem.
Stavba modelu
Jako první jsem začal tvořit kabinu lokomotivy. Následně jsem přešel ke stavbě přední a zadní části lokomotivní skříně. U střechy byly moc malé díly rohů, tudíž jsem je musel zatmelit a následně celou střechu nalakovat.
Potom jsem se vrhl na podvozky lokomotivy, které jsem se pro zjednodušení rozhodl taktéž nalakovat.
U podvozků jsem nezaznamenal snad žádný problém, vše sedělo. Jediná věc, která se mi zde nelíbila, bylo až moc primitivní zpracování (podvozky např. nejsou otáčivé, celkově jejich uchycení k rámu je takové divné).
Dále jsem slepil pluhy a různé díly s nimi spojené (nárazníky, hadice, …). Ty se stavěly skvěle, bez problémů a díky nim už model začal nabírat ten správný tvar.
Předposlední část byly boční kryty podvozku a schůdky. Na schůdky jsem použil lasery, které celou stavbu posunuly o level výše.
No a posledním a zároveň asi tím nejhorším krokem pro mne byla různá madla. Ta jsem vyrobil klasicky z drátku, který jsem následně opět nalakoval.
Na co si dát pozor
Vzhledem k velkému množství madel je třeba model často uchopit za skříň, a proto doporučuji vyztužit kostru skříně, aby se zabránilo jejímu prohnutí.
Vystřihovánka obsahuje na můj vkus docela málo návodových kreseb, ve kterých není zakresleno vše dostatečně dobře, takže se někomu (jako třeba mně) může stát, že nad studováním návodu bude trávit trochu déle.
Závěr
Model ve výsledku působí poměrně pěkně. Chyb na něm moc není, stavba vlastně také není nějak extra náročná, takže nevidím důvod, proč si ho nepostavit :-). Doporučoval bych jej však spíš pokročilejším modelářům.
Poděkování redakce
Za redakci děkujeme Eriku Sovovi za slepení, nafocení a recenzi tohoto pěkného modelu.
Zaujaly Vás modely lokomotiv? Na našich stránkách jich najdete celou řadu, od jednodušších až po modely pro opravdu zkušené modeláře.
Klikněte na odkaz níže