Proč tento model?
Když jsem na podzim 2022 po letní pauze od lepení hledal atraktivní model na slepení už mi delší dobu oko pošilhávalo po Tatře 813 Kolos, ani vlastně nevím proč.. žeby jedinečný vzhled ? Pak když jsem na stránkách Betexy koukal na ty 813ctky tak, mi do obličeje pleskl tento model. Tatra 813 8×8 Kolos ve verzi jako armádní tahač od mého oblíbeného výrobce RipperWorks. Tudíž model bych na dlouhé zimní večery měl.. no a co teď s tím…
Model jsem se chtěl pokusit poskládat co nejpropracovanější, se všemi detaily co vystřihovánka nabízí. Samozřejmě mám celkem úchylku na otvírající se kravinky a tak jsem se rozhodl vytvořit i otevírající se poklopy kabiny a odklopnou přední masku aby nebyl úplně zakrytý motor.
Kola
U každého modelu jako první začínám koly. Když si je nechám jako poslední většinou to uspěchám a s výsledkem pak nejsem tolik spokojený. Připadá mi to asi jako nejotravnější a nejnudnější část celé stavby, protože mě nebaví furt dokola stříhat ty stejné díly a tvary. Milión kroužků.. milión pásku… nakonec je z toho vždycky pěkná hromada a já mám pokaždé hrůzu v očích.. hlavně při stříhání toho všeho. Následovná retuš není taky nic extra zábavného. Kompletaci už mám poslední dobou celkem v oblibě.
U tohoto modelu jsem měl s koly jednu premiéru a to s dezénem který jsem doposud nikdy nedělal, chvíli mi trvalo jak co nejkvalitněji dezén vyřezat ale nakonec se mi výborně osvědčil obyčejný skalpel. Dezén byl pak pěkně ostrý s minimálními ohyby a žvýkanci. O následovné retuši a nalepení dezénu na plášť kola bych raději pomlčel.. řekl jsem u toho pár set neslušných slov.. Nakonec jsem ale s kolama spokojený.
Motor
Dále jsem pokračoval podle návodu a vystřihovánka jako první uvádí na slepení motor. Poprvé jsem se pokusil udělat svody výfuku. Nejvíc se mi na to osvědčil drát ze sluchátek, i když se trochu kroutí. Nakonec ale tento detail vidět moc není protože motor z velké části zakryla kabina, což je trošku škoda.
Rám
Z rámu jsem měl celkem strach. Je to základ modelu a kdyby se skroutil byl by to ještě velký boj, hlavně při finální kompletaci. Naštěstí jsem si dal záležet s proschnutím pod zátěží a rám byl dá se říct skoro úplně rovný, což jsem s mými gramlavými rukami nečekal.
Podvozek
Podvozek je jedna z mých úplně nejoblíbenějších části celé stavby, tentokrát byl ale krapet složitější díky zatáčení obou předních náprav, sjednotit kola aby všechny zatáčely stejně nebylo zrovna jednoduché ale výsledek si myslím stojí za to a je to celkem fajn machrovina, jen tak nějaký model to nemá. Zbylé dvě nápravy se povedly bez kompilací. Nakonec to všechno pěkně lícovalo a na rám si to sedlo i s motorem jak prdel na hrnec
Kabina
U kabiny jsem čekal že se budu trápit, měla pár nepříjemných ohybů a složitých spojení oken. Dal jsem si na ní ale maximálně záležet protože je to na modelu nejkoukanější část. Nakonec jsem jí nějak dal dohromady a nebojím se říct že je to doposud moje nejpovedenější kabina kterou jsem slepil, nebyla křivá a čistota byla fajn. V interiéru to bylo trochu horší, podlaha se mi lehce zkroutila a já se pak trochu potrápil u usazování palubní desky a krytu motoru. Naštěstí se tyto malé nepřesnosti po vlepení interiéru do kabiny ztratily a jako celek to nevypadalo vůbec zle.
Dále jsem na vrch kabiny vytvořil ještě dva otevírající se poklopy, není to nijak extra zajímavá věc ale i tak mám tyhle pohyblivé detaily rád. Jako poslední práce na kabině bylo sestavit přední masku.. samozřejmě musela být otevírající abych nezakryl detaily pod ní jako vzduchové filtry a hlavně motor.
U přední masky jsem se trochu natrápil, vytvořit pohyblivé klouby aby fungovaly a všechno sedělo jak mělo nebylo nic jednoduchého. Nakonec jsem to do sebe nějak slícoval ale výsledek nebyl tak dobrý jak jsem chtěl. Celkem se mi to zkroutilo a panty pro otvírání byly dost viditelné. Občas prostě bývá Míň někdy Víc.. ale co už, hlavně že se to otvírá a jde vidět na propracovaný motor.
Detaily a zase Detaily
Další část modelu byla spíš jen o detailech a drobnostech na rámu vozidla, tudíž nechybí ani velmi propracovaný naviják, tažné zařízení, vzduchojemy a spousta dalších drobností které nakonec stejně zakryla z větší části korba. I tak to jsou ale fajn zajímavé detaily které při bližším zkoumání modelu vyrazí dech.
Nástavba
U nástavby jsem si dal velkou práci s podlepováním a předchystáním jednotlivých dílů, hlavně boků korby které kdyby se zkroutily dost by pokazily celkový vzhled modelu. Velkou péči jsem taky věnoval základně nástavby, tu jsem si podlepil balsou a nakonec mi vznikla perfektní rovina. Pak už to byla jen radost kompletovat, všechno skoro perfektně sedělo a ani u nástavby nakonec nechybělo pár pěkných detailů jako kanystry, tažná tyč a kladka. Jako poslední do korby chyběly už jenom betonové kostky které jak jsem zjistil byly montovány pro zlepšení adheze při tahání podvalníku. Tahle Tatra zatím nic tahat nebude ale třeba se někdy v budoucnu dočká i podvalníku s nějakou tou obludou.
Finále
Pokaždé když model dokončuju těším se na finální kompletaci, bývá to sice o nervy dívat se jak jednotlivé celky na sebe úplně nesedí ale baví mě si s tím hrát, vymýšlet a neustále dokola přeměřovat Různé rozměry a vzdálenosti. Nakonec to ale vždycky do sebe nějak zapadne
Závěr
Tímto byl model kompletní, pár věcí se mi povedlo a pár zase míň má to své mouchy a čistota stavby ještě není úplně taková jakou bych chtěl, momentálně je to ale mé maximum, které ze sebe dokážu vypotit. Přes to všechno jsem s modelem, jak se stavbou tak i jeho provedením, propracováním a s nespočtem krásných detailů, které vystřihovánka nabízí, velmi spokojený.
Za slepení modelu, text recenze a fotečky děkujeme Davidu Minarčíkovi