Mnoho modelářů jistě zaznamenalo jeho jméno v souvislosti s aktuálně probíhající výstavou jeho modelů v Libni. Zároveň došlo k vydání jeho modelu závodní Škody Fabie evo a to je zcela určitě skvělá příležitost ho trochu vyzpovídat a představit ho. Tím nadějným autorem modelů a čerstvě i vydavatelem je Pavel Maška.
Ahoj Pavle, jak to všechno začalo? Jak ses dostal k papírovým modelům?
Letos to bude 35 let, co jsem se k papírovému modelářství dostal. Jako malý kluk jsem hrál fotbal na škváře, šlápl na hřebík, pak jsme jeli na pohotovost, kde mi to vyškrabovali. Jako bolestné jsem dostal od mamky první Abíčko. Abíčko jsem čas od času dostal a něco si vždy slepil.
Jak se stalo, že Ti přestaly stačit modely, které jsou dostupné na trhu, a začal jsi tvořit svoje vlastní návrhy?
Žil jsem v Krkonoších a Abíček tam moc nechodilo, tak jsem si začal autíčka, domečky malovat sám. Na škole jsem na výstavě prací viděl od staršího spolužáka zpracovaný americký track, který si dělal zcela sám. To mě nejspíše taky inspirovalo, že to jde ?, že si můžeš slepit co vidíš. V mém dětství tolik modelů v nabídce nebylo jako je nabídka nyní. Po revoluci jsem vždy zašel do knihkupectví a ptal se na papírové modely, občas to kvůli mně i objednali a já si je slepil. Nějak mi to zůstalo, že si chci malovat a lepit co ještě někdo nenavrhl. Občas si slepím i model jiného autora.
Začínal jsi rovnou kreslením na počítači, nebo Tvé první pokusy probíhaly nějak jinak?
Dříve jsem navrhoval a maloval vše ručně – pravítko, kružítko, spousty čtvrtek, ruční barvení. Modely vznikaly jen v jednom vydání. Takto jsem zpracoval i Felici, která je na výstavě také k vidění. Asi v roce 2005 jsem si pořídil Zoner Callisto a začal si podklady malovat v PC. Byl to i první model, který jsem si v PC navrhnul a začal ladit a lepit. Výhodou bylo, že jsem si to vytiskl na barevný papír a mohl realizovat model rychleji, či si pak hrát s tuningem.
Kde se vzala ta myšlenka na vydání Tvého modelu Škody Fabie?
V květnu mě oslovil na Facebooku jeden fanoušek Miloslav Káranský, který viděl můj navržený model Subaru Forester, jestli bych si netroufl na Fabii, že ji ještě nikdo nenavrhl. Tak jsem se do ní pustil.
Jak model vznikal, měl jsi během vývoje nějaké obtížné chvilky?
Mám to jako koníček, maluju a lepím po večerech. Občas se mi stalo, že jsem si úpravy neuložil a lepil jsem to znovu, bylo to takové deja vu. Maloval jsem to zprvu pro sebe a pro Miloslava, ale jak jsem to postupně dával mezi příspěvky na FB, tak začal být o model zájem. Musel jsem se tedy víc soustředit, aby to sedělo, víc zapracovat na detailech. Každý model, který navrhuji, má v sobě něco nového. U Tatry 603 jsem použil tlumič na zpevnění předního závěsu kol. U Fabie je to navíc zadní zavěšení kol a vytažení konstrukčních prvků. Nejnáročnější je vždy vložit interiér a celé to zavřít, to jsou nejobtížnější chvilky. U Fábie to byl i rám, který jsem nikdy nelepil. Naštěstí modeláři lepí dakarky, tak je možné se inspirovat, co a jak používají. Návrh modelu se docela vleče, tak aby mě to vždy bavilo, slepil jsem si nějaký model kompletně, včetně prosklení a interiéru. Tím jsem si některé díly vyladil, ale mám zase pár modelů navíc ve vitríně. V prosinci jsem se rozhodl jej zpracovat do 1/24 a začal vše finalizovat.
Aktuálně probíhá v Praze Tvá výstava, kdo přišel s nápadem jí uspořádat a jak se to všechno seběhlo?
Mluvčí MČ Prahy 8 Martin Šalek, se kterým se znám asi 20 let a když viděl na Facebooku mé modely a náhodou jsme se potkali, tak se mě zeptal, jestli nechci udělat výstavu a představit své modely. Byl překvapen, že mám takového koníčka. Sám si hned vzpomněl na dětství. Propojil mě s kolegyní z úřadu a vybrali jsme termín. Začal jsem tedy obvolávat a objíždět kamarády a obdarované, jestli by mi modely k výstavě nezapůjčili, a tak se to rozjelo. Výstava je do konce dubna a je soutěžní ?. Kdo mi napíše, který model se mu nejvíce líbil, může vyhrát. Rozdám 6 různých vystřihovánek a jeden hotový model Fabie evo. Mám z výstavy velkou radost, neboť mi píšou i desetiletí kluci, kteří lepí a ptají se na některé modely.
Na fotkách z výstavy jsem viděl pouze modely aut. Modely architektury, lodí, nebo třeba letadel Tě nelákají?
Modely aut u mě převládají. Domečky jsem lepil dříve, hlavně od R. Vyškovského. Ve čtrnácti jsem si navrhl a slepil starého Forda, pak válečnou loď z druhé světové války. Na výstavě jsou i dvě figurky Krakonoše a pašeráka na ski. Auta mě baví nejvíc. Např. Opel Zafira či starší Felicie a Octavie mají natáčení přední nápravy přes volant, zadní pérování, motor, posunované sedačky apod. Auta vítězí také pro své finální rozměry, na poličku se toho více vejde.
Zajímalo by mě, zda tvorba modelů má něco společného i s Tvou prací, prozradíš nám, jaké je Tvé povolání?
Celý život prodávám informace. Větší část jsem nabízel nástroje pro monitoring médií, ale poslední čtyři roky jsem přímo v dění, tedy v České tiskové kanceláři. ČTK má více než stoletou historii a je hlavním zdrojem kvalitního a nezávislého zpravodajství. Pracuji v komerční divizi a mám na starosti Videostreamy a další komerční produkty. Zoner tedy občas používám, když připravuji obrázky do streamu.
Jaké máš plány do budoucna? Na co se můžeme těšit?
Nyní mám rozmalovaný model Škoda 1100 OHC, který bych chtěl připravit i jako coupé. Přemýšlím také nad Tatrou 67. Možná dojde i na domeček, respektive několik domečků na Praze 5. Více zatím nechci prozradit, ale stavbu budu postupně odhalovat, hlavně jak se bude dařit. Plánuju si namalovat a umístit do krajiny naši roubenku, kterou se ženou a dětmi rekonstruujeme.
Děkuji za rozhovor, věřím, že si Tvé modely najdou cestu ke svým modelářům, přejeme mnoho štěstí!