Betexa-magazin.czBetexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní

    Novinky na trhu

    ShKH vz.77 DANA od RipperWorks v novém šatě
    Novinky na trhu Papírové modelářství Vojenská technika
    Trička pro naše srdcaře
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    Dřevěné modely Tatrovek od Reisz Models
    Modelářské aktuality Novinky na trhu
    Nový ročník Dakaru přináší i nové modely od Vimosu
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Papírové modelářství Velká dopravní technika
    • Prohlédnout vše

    Recenze modelů

    Kombajn Fortschritt E 524, Agromodels, 1:32
    Recenze modelů Zemědělská technika
    Hrad Karlštejn, Betexa 1:350
    Recenze modelů Velká architektura
    K2 Black Panther, Angraf 1:25
    Recenze modelů Vojenská technika
    Kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl
    Malá architektura - sakrální stavby Recenze modelů
    • Prohlédnout vše

    Modelářské aktuality

    Letní akce s BuBi modely
    Modelářské aktuality
    Výsledky soutěže s Dubajskou karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    BETEXA.cz Grand Prix – 6. kolo – Malá technika
    Grand Prix Grand Prix - otevřené Modelářské aktuality
    Trička pro naše srdcaře
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    • Prohlédnout vše

    Ostatní články

    Výsledky soutěže s Dubajskou karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Trička pro naše srdcaře
    Modelářské aktuality Novinky na trhu Ostatní
    Květnová soutěž s Dubajskou Karosou
    Modelářské aktuality Ostatní
    Jaký byl rok 2024 pro BETEXU? A co nás čeká v roce 2025?
    Modelářské aktuality Ostatní
    • Prohlédnout vše
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav

    Reportáže

    Ohlédnutí za výstavou Budatínsky Papierák 2025
    Reportáže z modelářských výstav
    Papírové jaro 2025 – Nehvizdy – VIDEO
    Modelářské aktuality Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Papír show Ostrava 2025
    Reportáže z modelářských výstav
    Ohlédnutí za výstavou Pohár Kyjovské radnice 2024
    Reportáže z modelářských výstav
    • Prohlédnout další reportáže

    Nejbližší akce

    Říjen 2025

    Listopad
    PO
    ÚT
    ST
    ČT
    PÁ
    SO
    NE
    29
    30
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    2
    Events for 1st Říjen
    Žádné události
    Events for 2nd Říjen
    Žádné události
    Events for 3rd Říjen
    Žádné události
    Events for 4th Říjen
    Žádné události
    Events for 5th Říjen
    Žádné události
    Events for 6th Říjen
    Žádné události
    Events for 7th Říjen
    Žádné události
    Events for 8th Říjen
    Žádné události
    Events for 9th Říjen
    Žádné události
    Events for 10th Říjen
    Žádné události
    Events for 11th Říjen
    Žádné události
    Events for 12th Říjen
    Žádné události
    Events for 13th Říjen
    Žádné události
    Events for 14th Říjen
    Žádné události
    Events for 15th Říjen
    Žádné události
    Events for 16th Říjen
    Žádné události
    Events for 17th Říjen
    14:00 - 00:00

    IRON BUNNY 2025 – ZRUŠENO

    Bublava Krušné hory
    18:00 - 00:00

    Papír v Dubenci 2025

    ZŠ Dubenec
    Events for 18th Říjen
    Celodenní

    IRON BUNNY 2025 – ZRUŠENO

    Bublava Krušné hory
    00:00 - 16:00

    Papír v Dubenci 2025

    ZŠ Dubenec
    Events for 19th Říjen
    00:00 - 16:00

    IRON BUNNY 2025 – ZRUŠENO

    Bublava Krušné hory
    Events for 20th Říjen
    Žádné události
    Events for 21st Říjen
    Žádné události
    Events for 22nd Říjen
    Žádné události
    Events for 23rd Říjen
    Žádné události
    Events for 24th Říjen
    Žádné události
    Events for 25th Říjen
    08:00 - 16:00

    Nitra Model 2025

    Agrokomplex Nitra
    Events for 26th Říjen
    Žádné události
    Events for 27th Říjen
    Žádné události
    Events for 28th Říjen
    Žádné události
    Events for 29th Říjen
    Žádné události
    Events for 30th Říjen
    Žádné události
    Events for 31st Říjen
    Žádné události
    Kalendář GoogleiCalendarOutlook 365Outlook LiveExport .ics file
    • Prohlédnout celý kalendář
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře

    Zpracování dílů

    Tvarování dílů
    Základní zpracování Jak na to?
    Tvarování kruhových otvorů
    Jak na to? Základní zpracování
    Podlepování
    Základní zpracování Jak na to?
    Lepení
    Základní zpracování Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Modelářské nástroje

    Plastové profily Evergreen
    Ostatní Jak na to? Modelářské nástroje
    Krabičky a nádoby
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Párátka
    Modelářské nástroje Jak na to?
    Vatové tyčinky
    Modelářské nástroje Jak na to?
    • Prohlédnout vše

    Barvy a barvení

    Lakování
    Jak na to? Barvy a barvení
    Stříkání
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvení štětcem a retušování
    Barvy a barvení Jak na to?
    Barvy pro přípravu povrchu a impregnaci
    Jak na to? Barvy a barvení
    • Prohlédnout vše

    Webináře

    Přednáška o historií našeho vydavatelství BETEXA
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – Závěrečný speciál
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #5 Domáci tisk s Jindrou
    Webináře
    Modelářský svět – Akademie – #4 Stavba kol a bombírování se Zdeňkem „Teo“
    Webináře
    • Prohlédnout vše
  • Grand Prix
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Hledáš něco?
Sign Up for Our Newsletter

Subscribe to our newsletter to get our newest articles instantly!

[mc4wp_form id=“847″]

© 2024 BETEXA.cz - Všechna práva vyhrazena. Používat texty i fotografie bez přechozí domluvy je zakázáno.
Právě čtete: L39 Albatros, 1:33, GPM
Sdílet
Změnit velikost písmaAa
Betexa-magazin.czBetexa-magazin.cz
Změnit velikost písmaAa
  • Papírové modelářství
  • Kalendář & Reportáže
  • Jak na to?
  • Grand Prix
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
Hledáš něco?
  • Papírové modelářství
    • Novinky na trhu
    • Modelářské aktuality
    • Recenze modelů
    • Ostatní
  • Kalendář & Reportáže
    • Reportáže z modelářských výstav
  • Jak na to?
    • Základní zpracování
    • Modelářské nástroje
    • Barvy a barvení
    • Webináře
  • Grand Prix
  • Modely ke stažení
  • Kontakty
    • Ochrana osobních údajů a GDPR
Sleduj nás
  • Advertise
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Betexa-magazin.cz > Blog > Papírové modelářství > Recenze modelů > Letadla > L39 Albatros, 1:33, GPM
LetadlaRecenze modelů

L39 Albatros, 1:33, GPM

Pavel Koráb
Poslední aktualizace: 2025/08/29 at 8:21 PM
Pavel Koráb
Sdílet
8 minut člení
Sdílet

O předloze

Aero L-39 Albatros je proudový podzvukový cvičný letoun vyvinutý v 60. letech v československém Aeru Vodochody, hlavním konstruktérem Ing. Janem Vlčkem. Jedná se o první typ cvičného proudového letadla druhé generace a jeden z prvních typů s dvouproudovým motorem. L-39 se stal jednotným výcvikovým letounem armád Varšavské smlouvy (s výjimkou Polska), v 70. a 80. letech byl v počtu cca 2800 kusů součástí leteckého parku letectev tří desítek států a zůstává nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letounem na světě. L-39 Albatros je všestranný letoun určený pro základní, pokračovací i bojový letecký výcvik, ve verzích, které umožňují instalaci výzbroje (L-39C, L-39ZO, L-39ZA) může být použit jako lehký bitevní letoun, omezeně může působit i proti vzdušným cílům.

Contents
O předlozeTechnické údaje:O modelu, o nadšení i prozřeníVlastní stavbaZávěremPoděkování redakce

zdroj: Wikipedia (podpořená finančním příspěvkem)

Díky skvělým letovým vlastnostem a snadné ovladatelnosti je vhodný i pro leteckou akrobacii, kterou s tímto typem předváděla např. slovenská akrobatická skupina Biele Albatrosy (1991–2004) ruská skupina Rusi z Vjazmy nebo francouzský Breitling Jet Team. Mezi další přednosti patří vysoká spolehlivost, jednoduchost a nenáročnost na obsluhu. Letoun je navržený tak, aby mohl působit bez problémů i z nezpevněných ploch (vstupy vzduchu vysoko nad zemí, kryté před nečistotami křídlem, zakryté podvozkové šachty).Letoun byl navržen jako součást komplexního výcvikového systému, kam patří i pilotní trenažér TL-39, trenažér katapultáže NKTL-29/39, pozemní kontrolní zařízení KL-39 a vlečný terč KT-4.V České republice provozuje letouny L-39 213. výcviková letka v Čáslavi (4 kusy verze L-39ZA) a Centrum leteckého výcviku v Pardubicích (verze L-39C – ev. č. 0103, 0113, 0115, 0441, 0444, 0445, 0448).

Technické údaje:

Posádka: 2 (instruktor a žák)
Délka: 12,13 m
Rozpětí: 9,46 m
Výška: 4,77 m
Prázdná hmotnost: 3 459 kg
Maximální vzletová hmotnost : 4 700 kg
Pohonná jednotka: 1× dvouproudový motor Progress/Ivčenko AI-25TL
Maximální rychlost: 750 km/h ve výšce 5 000 m
Dolet 1 100 km v 5 000 m
1 750 km s přídavnými nádržemi
Praktický Dostup: 11 500 m
Vzletová dráha: 480 m
Přistávací dráha: 600 m

O modelu, o nadšení i prozření

Dlouho jsem přemýšlel, zdali budu na tento model psát recenzi. Toto letadlo je moje srdcovka , pracoval jsem na něm jako technik na letecké základně v Pardubicích. Moje letadlo mělo trupové číslo 0445. V době mého odchodu ze základny byly Albíky ještě se zelenou kamufláží. Z tohoto důvodu jsem si model pořídil.

Co říci úvodem?
Model asi nejvíce vystihuje jedno slovo – nedotažený. Ke konci stavby už jsem se musel doslova přemlouvat, abych jej dokončil. Návodová kresba je nedostatečná, chybí v ní pozice některých dílů, buď nejsou v návodu očíslovány, nebo chybí jejich zakreslení vůbec. Myslím, že modelář, který nemá zkušenosti se stavbou letadel, bude mít velké potíže model sestavit.

Dále mě zarazily paradoxy celého modelu, poměrně složitý a podrobný zaměřovač, ale přístrojová deska nemá kresbu přístrojů? Jen černé kruhy? V tomto měřítku je to dle mého velká chyba. Před psaním této recenze jsem si prohlédl na internetu i stavby jiných modelářů, abych zjistil, jestli některé vady modelu nejsou dílem mých nešikovných pracek, většinu mnou popsaných chyb najdete tedy i na modelech jiných modelářů.

Vlastní stavba

Stavbu jsem začal tradičně kokpitem Základními díly a bočními panely. V návodu zde chybí umístění dílu 83. Přístrojové desky a jsem prozatím odložil a pokračoval trupem. Vložení kokpitu do žeber je poněkud problematičtější a kokpit je o něco širší. Špičku čumáku modelu jsem vyrobil novou. Ten stávající nos ve vystřihovánce udělá takovou prazvláštní bambuli. K výrobě nového jsem použil žlutou z nevyužité varianty křídel, bez oddělení pohyblivých ploch. Je sice asi poněkud ostřejší, nicméně se Albíku podobá dle mého názoru lépe.

Pokračoval jsem trupem ta kabinou. Zde je zcela jistě potřeba každý díl vyzkoušet na žebrech nejdříve nasucho. Dále je potřeba snížit žebro G, jinak vám nesedne kabina. Je příliš vysoké. Vstupy vzduchu do motoru byly bez problémů, jen díly 23 jsou poněkud světlejší než zbytek potahu. Problém nastal až v zadní části trupu. Žebra N a M a L na sebe nenavazují. Žebro M je menší, něž by mělo být.

Na zádi je pak nutné hodně opatrně nakládat s potahem. Ocasní plochy letounu jsem udělal pohyblivé. Výšková kormidla u L-39, pokud letoun stojí a nikdo nedrží řídící páky, jsou vždy vychýlena nahoru.

Trochu mě překvapilo poněkud nelogická konstrukce pohyblivé části VOP, která se neslepuje na její odtokové hraně, ale na náběžné hraně, přitom ostatní pohyblivé plochy jsou již konstruovány klasicky, a lépe se lepí. Na vodorovných ocasních plochách v návodové kresbě není pamatována na aerodynamické přechody a to díly č: 29.

Křídlo jsem rovněž udělal rozpohybované. Podvozkové šachty jsem otevřel. U letounu se sice po vysunutí podvozku uzavírají, nicméně technik letounu při předběžné přípravě šachty otevírá, zavřou se automaticky až po nahození motoru.
Potah centroplánu jsem musel kvůli spasování šachet, kostry a potahu rozstřihnout a uprostřed nastavit.
Křidélka a klapky jsou bez problémů, ale na náběžnou hranu křidélka nalepil proužek kartonu 1,5 mm jinak by bylo příliš utopené vzhledem k odtokové straně křídla.

Nádrže na koncích křídel jsem upravil tak, že jsem přetáhl nahřátou folii přes konec štětce a tak vyrobil světlomet, model to posune o kousek výše. V plánku nejsou zakresleny pozice dílů 46 H a G a F. Já jsem pak musel nádrže sundávat abych je mohl nalepit.

Podvozek jsem vyztužil drátem. Nicméně u hlavního podvozku doporučuji drát nějak protáhnout i do ramen 54. Já to neudělal a raději mám ve vitríně trup podložený, podvozek se mi v tom místě ohýbá.
Pokračoval jsem brzdícími štíty, tam není žádné úskalí.

Dalším mým krokem bylo dovybavení kokpitu. Palubní desky je potřeba zúžit, jinak se do kabiny nevejdou. Přidal jsem kniply a zaměřovač.

Sedačky jsou řešeny poměrně zjednodušeně, ale i tak návodová kresba nepamatuje na pásy a díl 117 také není jasné, kam patří a neodhalily to ani fotografie skutečného letadla.

Překryt kabiny jsem nalepil otevřený. Schůdky do kokpitu, pokud použijete šablonu na stupátka tak vám drátky vyjdou širší, než je stupátko.

Díl zavírání stupátek je potřeba doplnit podle fotek o jednu příčnou výztuhu. Pokud použijete pitotky z modelu, vytvoříte tlusté klacky. Já použil injekční jehlu, na kterou jsem jako rozšíření namotal kancelářský papír. Model dokončíme různými anténami. Bohužel i zde si musíte pomoct fotografiemi předlohy, v návodu není zakreslena pozice ani jedné z nich.

Závěrem

Co zmínit závěrem?

Model Albatrosu se z té vystřihovánky vysochat jistě dá i s mýma volšovýma rukama, nicméně pokud by se na vystřihovánce provedlo pár úprav, jistě by to modeláři usnadnilo stavbu. Model opravdu nedoporučuji nezkušeným modelářům, stavba by se asi neobešla bez zdravotních a psychických obtíží.

Na shledanou u dalších modelů se těší: Petr Šmahel.

Poděkování redakce

Petrovi za dílem i kritickou recenzi modelu Albatrosu děkujeme a pokud Vás modely letadel zaujaly, podívejte se do naší nabídky.

Mohlo by se Vám líbit

Kombajn Fortschritt E 524, Agromodels, 1:32

Hrad Karlštejn, Betexa 1:350

K2 Black Panther, Angraf 1:25

Kostel Stětí sv. Jana Křtitele Dolní Chabry, 1:150 Ondřej Hejl

Ponorka Batyskaf Trieste, WAK 1:50

Sdílej tento článek
Facebook Twitter Zkopíruj odkaz Tisk
Sdílet
Co si myslíte?
Úžasný0
Děkuji!1
Paráda1
Doporučuji1
Překvapilo mě to0
Nebavilo mě to0
Od: Pavel Koráb
Editor článků pro Betexa Magazín, letitý milovník malé, papírové, historické architektury.
Předchozí článek BETEXA.cz Grand Prix – 6. kolo – Modely aut — Hlasování
Další článek BETEXA.cz Grand Prix – 7. kolo – Ostatní modely
Okomentujte Okomentujte

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňte s námi ve spojení

5.2k Sledující Like
1.1k Sledující Sledovat
260 Odebírající Přihlásit se k doběru
Hrdě podporujeme Modelářský svět
Ad imageAd image

Poslední novinky

ShKH vz.77 DANA od RipperWorks v novém šatě
Novinky na trhu Papírové modelářství Vojenská technika 9.10.2025
Kombajn Fortschritt E 524, Agromodels, 1:32
Recenze modelů Zemědělská technika 6.10.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 10. kolo – Pásová technika
Grand Prix Grand Prix - otevřené 2.10.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 9. kolo – Velká architektúra – Výsledky
Grand Prix Grand Prix - výsledky 2.10.2025

Modelářský obchod na dosah

Betexa-magazin.cz
Betexa-magazin.cz

Máme i modelářský obchod

Navštivte náš eshop s tisícovkama produktů skladem!

Navštívit

Nepřehlédli jste něco?

Letní akce s BuBi modely
16.7.2025
Výsledky soutěže s Dubajskou karosou
5.6.2025
BETEXA.cz Grand Prix – 6. kolo – Malá technika
16.6.2025
Trička pro naše srdcaře
1.6.2025
Papírové jaro 2025 – Nehvizdy – VIDEO
26.5.2025

Sleduj nás na sociálních sítích

Facebook Instagram Youtube

Kontakty

Tomáš Bělka Jr
šefredaktor

[email protected]

Jsme otevření jakékoliv spolupráci, neváhejte nás kontaktovat!

© 2024 BETEXA.cz Všechna práva vyhrazena. Zákaz používání textů i fotografií bez písemného souhlasu.
Vítej zpátky!

Přihlas se do svého účtu.

Zapomenuté heslo?
Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte.